Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v
För det första tycker jag att ägaren ska vänta med att rida hästen tills den är slutkollad, en häst med diagnosticerad smärtproblematik ska man inte hålla på och bråka med. Gå ut och promenera istället, det är bra för kontakten häst/ägare, och ger båda motion.
Fast hon rekommenderas ju skritta hästen för att hjälpa läkningen.
Och hon gör det bara 2-4ggr i veckan... Och hon har vart försiktig med att INTE vara för hård mot honom när han gör så där just för att hon tänker på att han kanske inte är helt okej än.
Jag själv tror faktiskt, efter mer eftertanke, att detta till 95% beror på att han står inne hela dagen och inte får beta... Hans ägare säger att han aldrig förut hållt på så här. Lösningen är alltså helt enkelt att han ska få gå ut i minst 30min o beta innan ridturerna. Alt få hö. Vad är hästens starkaste begär? Jo att ÄTA! Får den inte äta på åtskilliga timmar så kan man väl inte klandra den?
Det är intressant att "- bästa lösningen? NH tack, inget våld" tydligen innebär: tvångsryggning upp till en km, att hoppa av och jaga runt hästen i repgrimma på volt kanske flera timmar, att dra in hästen på volt uppsuttet och driva runt den tills den "ger sig". Jag kan personligen inte se att någon av dessa metoder är särskilt hästvänlig, eller särskilt tydlig. Enbart nedbrytande. Hur kan det vara "värre" att ge den två rapp med spöet?
Att SLÅ en häst ger inte något förtroende, det är INTE ömsesidig respekt och inget alternativ (enligt mig), även om ovanstående andra sätt inte heller känns så bra (och inte heller de förtroendeingivande?).
Jag tror att det är som Hempfling säger att om sådana här situationer uppstår har man slarvat med grunden och därmed är kommunikationen inte bra mellan ryttare/häst (som du skriver längre ner i ditt inlägg). Och då måste man jobba mer med hästen på marken - gärna så som Hempfling beskriver om man är osäker på hur. Det fungerar alldeles underbart bra, iaf för mig. Hästarna FÖRSTÅR verkligen det kroppsspråket, jag är helt lyrisk för jag har inte lyckats så här bra med någon annan NH-gurus metoder... och det var bara för ett par veckor sen jag började och min häst är helt förändrad! Och prövade även på kompisens häst - wow!
Dock har jag alltså hittills bara tränat på ledning av häst, ej uppsuttet då jag har en oinriden unghäst. Men jag tänker jobba vidare med detta defintivt! Hempfling har inga sånna där "driv på i volter" eller "tvångsbacka" metoder, han har rena o skära kommunikativa metoder som gör att hästarna FÖRSTÅR och samtidigt VILL vara till lags o göra det man ber om. Och man ska sluta så fort de gjort det första gången, inte tjata på och be den göra det om och om igen... (om jag förstått det rätt, ni får korrigera mig om jag uppfattat nåt fel)
Tack för alla svar.
Om någon tänker att "jaha, hon verkar ju ha alla svar själv så varför frågar hon" så måste jag säga att jag har tänkt en hel del på detta själv sedan jag startade tråden och under tiden kommit fram till lite egna lösningar...
Jag tycker alltså INTE att hästen ska ryggas tills den tröttnar eller dylikt... Utan att han ska först o främst få goda förutsättningar att vara en samarbetsvillig häst (få beta innan ridturen/aktiviteten och se till att han är helt frisk) OCH att ägaren och han ska träna på kommunikationen sins emellan.
Jag tror nämligen att hästen under tidens gång, då den varit "bråkig", tappar förtroende för sin ägare som visat frustration och ilska... Och som någon sa: Han tar inte vilken skit som helst! Han är en mycket smart häst!
Vad tror ni? Tänker jag rätt?