När hästen är halt, vad gör man då?

jenny82

Trådstartare
Mitt 3-åriga sto är halt på bakbenet.

Hon är tjock och svullen under kotan. Inget sår och bara lite värme.
Upptäckte det i torsdags. Har bara låtit henne gå i hagen men det är ingen förändring.

Hur länge ska man vänta innan man kontaktar veterinär?
Och vad brukar ni göra när sånt här inräffar?

Min första tanke var ju att hon ev hade stukat sig eller nåt. Men hur lång tid går dom då o haltar?

Så nu vill jag ha lite tips på vad jag kan göra för henne.

Sv: När hästen är halt, vad gör man då?

Hejsan.
Man kan ju, som du har gjort avvakta några dagar och se om det blir bättre. Men om det inte har hänt någonting på tre dagar skulle nog jag låta en veterinär titta på det. För om de går för länge med en skada, kanske det blir svårare eller till och med för sent att göra något. Hellre tillkalla hjälp en gång för mycket än för lite.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 799
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat