När hästarna bli för många....

T

trazz

Har kommit till en punkt i livet där jag har insett att jag inte kan fortsätta att ha häst på det sättet jag har nu. Har fyra stycken hästar i olika storlekar och ålder.Dessa hästar är till för mig och min ena son som idag är 22 år. Vi hjälps åt med skötsel och ridning och det funkar bra, men det har det senaste året börjat kännas tungt och stressigt pga av bla arbetssituatonen. Vi har kommit fram till att 2hästar hade varit lagom att dela på. Men nu till det stora problemet Vad göra med de två eller framförallt den ena hästen som vi inte skall ha kvar.
Häst nr 1. 3-årigt ridponnysto. Skall visas i augusti och sedan sättas ut till försäljning.
Häst nr 2. 18-årigt sto med diagnosen spatt och en röreslsestörning. Vissa dagar hysat ok Andra dagar mycket ojämn i steg och framförallt humör. Hästen är regelbundet kollad av veterinär som tycker att hon "ändå ser rätt fin ut" och som tycker att vi ska försöka hitta ett nytt hem till henne. Vad är "rätt" att göra, vad är bäst för hästen? Vad hade du gjort i den här situationen?

Sv: När hästarna bli för många....

Jobbig situation! :(
Angående hästen med spatt; HUR illa är det? Om möjligheten finns kan man väl sälja henne som sällskapshäst? Rider ni fortfarande henne dem dagarna hon är ok? Om hon mår väldigt dåligt bara av att gå i hagen kanske man ska fundera på att låta henne somna in, men som sagt om hon inte störs av att skrota i hagen så sälj henne:)

Jag hade följt planen med häst 1 och med häst 2 hade jag gett det en chans att hitta ett bra sluthem, behållt ägarskapet och lånat ut på livstidsfoder om jag hade hittat rätt.

Jag hade satt en tidsgräns och varit supernoga med hemmet (referenser, regelbunden kontakt, kolla upp innan och allt det där) och om jag inte hade hittat ett nytt hem innan deadline så hade jag tagit bort den. Lämpligtvis efter betet, då har ni lite tid på er att hitta en bra fodervärd och annars har hon fått en fin sista sommar innan hon får vandra på de evigt gröna ängarna.

Men ge det en chans först.

Ponnyn har ni redan en bra plan för och skulle det av någon anledning vara svårt att få sålt kan en bra fodervärd vara ett alternativ också. Jag har själv kunnat lösa det med fodervärd på längre tid och efter det försäljning om fodervärden vill köpa. Vet att många varnar för detta men har själv bara haft mkt positiva erfarenheter och har på så vis kunnat hitta riktigt bra och passande hem åt mina hästar/ponnyer.

Häst nr 2 hade jag låtit somna in - det låter kanske hårt men att hitta ett gott hem åt en 18-årig häst med den diagnosen ser jag som mycket svårt. Hästen lider inte av att få somna in och ni vet att den inte hamnar i orätta händer.

Ponnyn har ni ju plan på att sälja och förhoppningsvis går det bra.

Ang. spatthästen. Måste den ridas? Kan ni inte behålla henne som pensionär/sällskapshäst?

Tar inte mycket längre tid att sköta en häst till. Kostnaderna finns såklart.
Annars så, själv hade jag aldrig kunnat sälja så då återstår bara det andra alternativet.

Om hon är väldigt ojämn i humöret är det väl frågan om hon ska vara sällskapshäst.....hur illa är det?
Dels för fodervärden/nya ägaren -som det ju då krävs en del av- och dels för hästsällskapet.
Om det inte är så farligt och hästen är någorlunda lättfödd och lätthanterlig så kunde ju sällskapshäst vara ett alternativ.

Svarar alla:
Enligt veterinärens ordination skall hon ridas så mycket som det går. Ridning för hennes del är att ridas i skogen i skritt och trav för att hålla igång sin rörlighet. Vissa dagar kommer vi den vanliga rundan, vissa dagar är det bara att vända. Att ridas i kuperad terräng är bra för henne, men det är också då som man ser att hon tycker att det är jobbigt.
Hon skall inte bara gå i hagen, så sällskapshäst är nog inget alternativ.
Detta är en häst som vi haft i ca 7 år och som är något av det snällaste man kan tänka sig. När hon nu ibland lägger öronen bakåt och hotar mot en så mår hon nog inte riktigt bra även om veterinären tycker det verkar ok.
Vi kommer inte att stressa iväg, utan hittar vi en bra fodervärd så blir det så annars får hon vandra vidare

Ett tredje alternativ kan ju vara att söka en medryttare till 18 åringen. Hålls hon igång så pass mycket som hon skulle för att må bra?
Om hon rids regelbundet så kanske spatten blir bättre och humöret med , då hon känner av det mindre?

Hade det varit jag så hade jag hellre skaffat en eller två som kunde komma och rida henne ett par dagar var i veckan. Då har man full koll på vad som händer och man kan vara med (speciellt första tiden) med egen häst på turerna för att se om det fungerar bra.

Sen kan man få härlig avlastning någon dag i veckan när man hittar rätt medryttare. :laugh:

Jag hade kunnat tänka mig denna häst som fodervärdshäst.. Om hon är bra att rida och någorlunda lugn och snäll så tror jag att det finns en chans att hitta rätt fodervärd. En bra skogsmulle är precis vad vissa vill ha:) Lycka till med dina hästar!

På din beskrivning av hästen låter det som att den har för ont vissa dagar. Jag hade helt klart låtit den somna in!

Och hur tänker ni angående häst nr 2 ???
En 18 åring med spatt som vissa dagar uppenbarligen inte mår bra ...

Klart som sjutton hästen skulle fått avsluta sitt liv (för länge sen) NU ...

Att skylla ifrån sej med att "veterinären tycker ändå hästen är förhållandevis fin" i förhållande till vadå? Riktigt vanskötta hästar ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 496
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix