När hårda gallor ??

Tuvisen

Trådstartare
Min häst har alltid varit gallig i benen, förutom när det varit riktigt kallt på vintern. Han har börjat gå på gräs i typ 2 veckor nu och han har blivit väldigt gallig i alla benen, men är mer gallig i fram benen över kotorna och specielt på v. fram kota. Han känns även lite hårdare i gallorna i v. fram på kotorna. Han har även haft kotledsinflamation i v.f kota förut, och har nu varit i gång i nästan 3 månader. Man känner ingenting när man rider, för när han hade kotledsinflamtion kändes det att han var halt. Han går i hage med riktigt bete ca. 1 ½ h per dag än så länge + att det finns lite grönt gräs i deras vanliga hage som de nästan har betat ner nu, men de står ofta där och äter. Han är även lite lös i magen och kan tänka mej att det beror på gräset. Jag red han med strectlindor för någon dag sedan och då var gallorna helt borta efter ridningen, men 15-30 min senare var de tillbaka igen :crazy: Är orlogli att han har fått tebax kotledsinflamationen och att det inte är fodergallor. Någon som vet vad man ska göra ?? Och hur hårda är hårda gallor vara, är de typ lika hårda som ben lr hur hårda ?? :confused:

Tacksam för svar

Sv: När hårda gallor ??

Hej hej ! det är bara lilla jag som har hittat hit, tack vare ditt inlägg i min gästbok :rofl: Pållen din gnäggade efter flickvännen idag, så nu vet du vad han har sysslat med under eftermiddagen.

http://www.djavulsklo.se/Default.aspx?Tab=0

Det här tänkte jag prova på Jamaica när vi ska sätta i gång henne igen om typ...... flera år känns det som :grin: Om ni vill kan vi dela på 1 kilo och kolla om det hjälper ?

ses i stallet:banana:

okej, ja stakarn flickvännen är ju borta ;). Ja kan kolla vad det är för något iaf :), hade väl tänkt ringa ATG på måndag och kolla vad de tkr man ska göra.

om gallorna går ner efter ridningen eller när hästen rör på sej och inte blir värre efteråt så är de ingen fara vad ja fattat de som.
men man får ju ha koll så inte gallorna blir för hårda för de är inte bra.

ja så har jag oxå fattat det som, att om de försvinenr efter ridning eller om manlindat så blodcirkulationen ökar så ska de försvinna. Och de gör de om man rider med lindor, men de hårdare gallorna, de jag tror är fodergallor kommer tillbaks efter typ 20 min igen... :crazy: Han fick gallor på samma ställe när han blev behandlad för kotledsinflamation men i samma veva så började han få mer proteinfoder + mer grovfoder pga. proteinbrist. Så han kan ju ha haft fodergalor då oxå, fast då trodde jag att det var pga. inflamationen...

Vet inget om din häst, men varför sätta den på smärtlindring i samband med en igångsättning? Har hästen varit halt?

Djävulsklo är att jämställa med NSAID (butta, Finadyne, Metacam) och verkar alltså antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Att sätta igång en häst efter hälta under behandling med smärtlindring kan innebära att ett eventuellt bakslag maskeras.

Inte bra.

Om TS hästs gallor beror på inflammation kommer de att reagera positivt på djävulsklo. Problemet är om man tror att hästen därigenom är frisk och "kör på" som vanligt varvid t ex kotledsinflammationen kan försämras.

Gallig av foder byte/bete brukar yttra sig på alla 4 benen eller åtminstone dubbelsidigt ffa på bakbenen i kotsenskidorna, att din häst har mer frekvent vätskeansamling på ena frambenet i kotsenskida ev kotled? Skulle jag kolla upp eftersom den tidigare haft problem i den kotan.

okej, ja vi hade tänkt ringa ATG i morgon och se vad de säger, men han har bara gått på gräs i 2 veckor och det tar väl typ 3 veckor innan magen hinner ställa om sig, tänkte om det kankse minskar. För tkr det har varit lite mindre i slutet va den här veckan än förra veckan. Och nu har han ju såklart fått ett sår typ mellan kotan och kronranden, så han har stått sen i torsdags, och blir ju mer gallig pga det oxå. Får se om man kan rida på han idag och se lite hur det känns...

Den "vanliga" gallan vid ytliga böjsenan- baksidan är en sak. De andra brukar jag kalla för kotledsinflammationsgalla.

Har varit i stallet nu, pållen har gått lindad över natten och gallorna var mindre men var inte helt borta på något ben. var ute ch gick ca 30 min h gallorna kändes mjukare eter det. Testade att longera honom och då tyckte jag och min kompis som jag delar min häst med och en till från stallet att han haltade på h.fram. :confused: Det är ju på v. fram han har haft de hårdare gallorna, så nu är jag ännu mer förvirrad än tidigare :crazy:

Men dom hästar som har rena ben innan ritt men som kommer hem med gallor på alla 4? Är det fodergallor eller inflammation?:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 990
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar