Jag tittar mest på barn i min bekantskapskrets, och där är majoriteten äldre än mitt barn (vi fick barn ganska sent). Ser man bara till sig själv ger det ju inte särskilt mycket input i frågan.
Och googlar man på när man ska vända barn så säger första googleträffen, från en svensk myndighet (Transportstyrelsen, som ansvarar för tillsyn och regelgivning inom transportområdet) så här,
"
Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att
barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."
https://www.transportstyrelsen.se/s...donet/sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/
Inte konstigt att folk följer de väldigt tydliga instruktionerna från myndighetshåll. Står inget om längd eller andra faktorer som spelar in. Tycker inte statistiken om bakåtvänt åkande är uppseendeväckande alls med den här bakgrunden och att det såklart bidrar till att folk vänder fyraåringar även om de kunnat åka längre bakåt.