när har ni börjat rida

vinkelina

Trådstartare
hur länge har ni låtit hästen "vilat in sig" när ni har flyttat till ett nytt stall, dvs när har ni börjat rida.

flyttade hästen 2.8 till det nya stallet, då fick hon stå helgen, longerade lite på måndag, red lite lätt på tisdag vila onsdag-lördag longera söndag.

vilan beror bla på att jag är sjukskriven för mina armar och att hästen har hittat på lite smålustiga saker, tex så går det inte att kratsa hovarna. måste kämpa kanske 10 min innan hon både kan lyfta hoven och stå stilla. detta i kombination med att jag har inlfamerade armar har gjort att när jag är klar med detta krig så har jag sån värk att ridning är utesluten

Sv: när har ni börjat rida

när jag tog hem hästen efter köp så vilade hon i en vecka för att få lite koll på våra rutiner och lära känna mig och stallet i lugn och ro. men när jag flyttade henne till ett stall där jag jobbar så red jag redan dan där på. man får väl känna sig fram och se hur hästen reagerar. en stressad häst får man väl låta va en längre stund.

Skumt...

Nu då?

Annars heter den "Första dagarna" och ligger för närvarande några inlägg under denna tråd. ;)

Jag brukar rida dagen efter. Varför inte liksom?

För att vissa inte kopplar ihop att en tävlingshäst jobbar även om den kommit till ett nytt stall (mycket vanligt när det är långt till tävlingarna...) och att de flesta andra hästar klarar precis samma sak. Det beror ju på hästen...

Ja precis, jag tycker bara det är löjligt. Tävlar man eller planerar man att göra det är det ju den första grejen, att hästen ska funka på nya ställen.

Vuxna ridhästar rider jag samma dag eller dagen efter, unghästar får ju bli på den nivå de är - allt från promenad i grimma till ridning.

hur länge har ni låtit hästen "vilat in sig" när ni har flyttat till ett nytt stall, dvs när har ni börjat rida

Nästa dag. Varför inte? En vuxen häst måste man kan ju kunna rida vart man vill! Annars skulle man ju varken kunna åka på träning eller träning om hästen vore tvungen att "bo in sig" en viss tid...

MIn förra häst flyttade jag två gånger och red dagen efter båda gångerna.
Samma sak när jag fick min nya, red dagen efter att hon kom :)

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 451
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama