När hanterar ni ert föl UTAN att stoet är med?

Sv: När hanterar ni ert föl UTAN att stoet är med?

Jag kan säga att efter att ha gått från den strikta avvänjningen som man hade förr och även den hanteringen av fölet. När fölet skulle vänja sig vid att vara själv när mamma var ut e m m. Till den som rekommenderas idag med naturlig avvänjning och liv i flock för fölet. Så har mina unghästar blivit mycket mer lätthanterliga. Det är mindre problem när de åker iväg för träning eller behöver stå inne för t ex skada. Man kan säga att det verkar tryggare i sig själv och har inte samma behov att ha andra hästar runt om sig hela tiden de är inte rädda för att vara ensamma. Märker även skillnad när det kommer till ridning att rida ut själv på nya för hästen okända platser det är numera skoj och spännande inte otryggt och skrämmande.

Jag gör nog som du beskriver. Umgås mycket med fölet korta men intensiva pass tillsammans med stoet de första månaderna. Skrittar ut korta stunder med fölet vid sidan. Tar ut fölet eller stoet från boxen korta stunder vid ca 2-3månaders ålder (sto och föl har kontakt över boxdörren). Tar sen ut stoet korta stunder då fölet är ensam i boxen. Lämnar fölet i hagen tillsammans med övriga flocken ganska tidigt, låter fölet stå inne själv i box när jag rider. Det har varit mycket positivt. Unghästen är lugn när den lämnas ensam både inne och ute själv. Transport har också gått mycket bra.

Jag gör ju tvärt om. Skiljer inte på sto och föl innan de gör det av sig själv så att säga. Hanterar fölet minimalt, bara det som behövs för att man ska kunna ta in och ut, verka och för att veterinären ska kunna göra sitt. För resten får fölet vara föl och leva i flock med mamma och andra ston med föl.

Jag hanterar endast mina föl utan sin mor, när de är avvanda och det vi cirka sju eller åtta månaders ålder. Ingen stress, ingen panik.

Jag gör ju tvärt om. Skiljer inte på sto och föl innan de gör det av sig själv så att säga. Hanterar fölet minimalt, bara det som behövs för att man ska kunna ta in och ut, verka och för att veterinären ska kunna göra sitt. För resten får fölet vara föl och leva i flock med mamma och andra ston med föl.

Ja, så hade man ju kunnat göra men det är inte speciellt bra att fölen går runt och smuttar på mammans spenar år efter år.

Ja, så hade man ju kunnat göra men det är inte speciellt bra att fölen går runt och smuttar på mammans spenar år efter år.

År efter år? :confused:
Stoet säger själv till att nu får du inte vara här längre, när det är dags för nästa fölning. Det sker någon gång kring 8 - 9 månader. Om inte stoet är dräktig så har ändå fölet tröttnat på att gå med mamma när det blir betesdags som åring och då är det väldigt enkelt att dela på dem i stoflock och ugnhäst flock.

Jag kan säga att efter att ha gått från den strikta avvänjningen som man hade förr och även den hanteringen av fölet. När fölet skulle vänja sig vid att vara själv när mamma var ut e m m. Till den som rekommenderas idag med naturlig avvänjning och liv i flock för fölet. Så har mina unghästar blivit mycket mer lätthanterliga. Det är mindre problem när de åker iväg för träning eller behöver stå inne för t ex skada. Man kan säga att det verkar tryggare i sig själv och har inte samma behov att ha andra hästar runt om sig hela tiden de är inte rädda för att vara ensamma. Märker även skillnad när det kommer till ridning att rida ut själv på nya för hästen okända platser det är numera skoj och spännande inte otryggt och skrämmande.

Intressant. :idea: Rent spontant så skulle man kunna tro att det är tvärtom. Förhoppningsvis så kommer vi att få ett föl 2009, vilket blir vårt första och man vill ju gärna skaffa så mycket info som möjligt. Jag har dock ingen stor flock. Har ett shettissto förutom stoet som nu förhoppningsvis är dräktig.

En vän till mig med halvblod lät fölet gå kvar med gänget. Efter två år snuttade hon fortfarande när hon kände för det. Då delade ägaren dem på sommarbetet för att bryta helt. Till hösten så hade "fölet" slutat.

Om man läser i djurskyddslagen och tillägget för hästhållning. Så finns det två metoder för avvänjning av föl som rekommenderas där. Dels den naturliga där stoet själv säger ifrån och dels den successiva där man börja dela dem under natten ett par månader men har dem ihop på dagen. Allt för att minska stressen på fölet. Jag använder bägge kan man säga. Är stoet dräktigt igen får hon sköta avvänjningen själv. Är hon inte dräktig så hjälper jag naturen lite på traven genom att dela på nätterna först och sedan vid betessläppet helt skilja dem åt.

kl

Intressanta diskussioner, min fölunge som avvänjs nu närsomhelst, vid 4 månaders ålder.

kl

Intressanta diskussioner, min fölunge som avvänjs nu närsomhelst, vid 4 månaders ålder.

Det var så som man gjorde förr men som inte gillas av vår nya djurskyddslag om det inte finns speciella skäl. Men jag vet att det är väldigt vanligt t ex i Tyskland.

Det var så som man gjorde förr men som inte gillas av vår nya djurskyddslag om det inte finns speciella skäl. Men jag vet att det är väldigt vanligt t ex i Tyskland.

Ja, och i Usa.
Jag tycker det är mycket individuellt, från föl till föl. Den här ungen är väldigt självständig och är bara med mamma när han ska snutta.

Den här ungen är väldigt självständig och är bara med mamma när han ska snutta.
Det är just det som är grunden till de svenska rekommendationerna. Att forskning har visat att fölets matsmältning inte är fullt utvecklat så att den kan tillgodogöra sig vanligt foder förrän omkring 8 månader. Den är gjord för att smälta stomjölk och en långsam övergång till gräs. Så vanliga kraftfoder kan den inte bryta ner och dra nytta innan den åldern.

Som ett litet exempel har jag tio ettåriga hingstar här på bete. Ett par av dem är importerade från Tyskland som föl. Det syns väldigt tydligt vilka det är för det är de gängliga tunna pojkarna som man lätt kan räkna revbenen på. De har inte alls kunnat tillgodogöra sig det foder de fått i vinter på samma sätt som de svenska som gått med mamman hela vintern.

Finns numera också speciella fölfoder som är mjölkbaserade just för att klara föl som av någon anledning inte kan vara kvar hos stoet.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka