M
Mindful
Sv: När hanterar ni ert föl UTAN att stoet är med?
Jag gör nog som du beskriver. Umgås mycket med fölet korta men intensiva pass tillsammans med stoet de första månaderna. Skrittar ut korta stunder med fölet vid sidan. Tar ut fölet eller stoet från boxen korta stunder vid ca 2-3månaders ålder (sto och föl har kontakt över boxdörren). Tar sen ut stoet korta stunder då fölet är ensam i boxen. Lämnar fölet i hagen tillsammans med övriga flocken ganska tidigt, låter fölet stå inne själv i box när jag rider. Det har varit mycket positivt. Unghästen är lugn när den lämnas ensam både inne och ute själv. Transport har också gått mycket bra.
Jag kan säga att efter att ha gått från den strikta avvänjningen som man hade förr och även den hanteringen av fölet. När fölet skulle vänja sig vid att vara själv när mamma var ut e m m. Till den som rekommenderas idag med naturlig avvänjning och liv i flock för fölet. Så har mina unghästar blivit mycket mer lätthanterliga. Det är mindre problem när de åker iväg för träning eller behöver stå inne för t ex skada. Man kan säga att det verkar tryggare i sig själv och har inte samma behov att ha andra hästar runt om sig hela tiden de är inte rädda för att vara ensamma. Märker även skillnad när det kommer till ridning att rida ut själv på nya för hästen okända platser det är numera skoj och spännande inte otryggt och skrämmande.
Jag gör nog som du beskriver. Umgås mycket med fölet korta men intensiva pass tillsammans med stoet de första månaderna. Skrittar ut korta stunder med fölet vid sidan. Tar ut fölet eller stoet från boxen korta stunder vid ca 2-3månaders ålder (sto och föl har kontakt över boxdörren). Tar sen ut stoet korta stunder då fölet är ensam i boxen. Lämnar fölet i hagen tillsammans med övriga flocken ganska tidigt, låter fölet stå inne själv i box när jag rider. Det har varit mycket positivt. Unghästen är lugn när den lämnas ensam både inne och ute själv. Transport har också gått mycket bra.