När hanterar ni ert föl UTAN att stoet är med?

Lillsillen

Trådstartare
När börjar ni tex. ta era föl på korta promenader UTAN att mamma följer med? När kan de vara själva i hagen UTAN mamma för under kortare stunder? Och hur länge kan den lilla vara utan mamma, utan att överdriva förståss, dvs hur ofta BEHÖVER de dia?

Hur går ni tillväga och hur gammalt är fölet då och hur ofta gör ni något med fölisen UTAN stoet??

Jag leder lillkillen ( 6 veckor gammal) i grimma till o från beteshagen (ca 700 m på trafikerad väg) men då e ju morsan med. Detta har jag gjort ända från början. Men vi går bara denna väg ca 2 ggr/vecka, då de går ute dygnet runt.

Han har stått ensam i boxen vid 2 tillfällen medans morsan stått uppställd på gången utanför boxen (men med huvudet innanför) och även har hon fått gått iväg själv på liten promenad på ca 2 minuter...(alltså nu sen han blivit "gammal").

Nu ska jag börja rida stoet lite så då kommer detta att inträffa lite oftare o längre stunder.

Överlag tror jag att jag är lite pjoltig så det handlar inte om att han SKA lära sig vara själv utan det handlar om att stoet ska få lite motion och lugn o ro :) men naturligtvis under humana former :) där alla blir glada o nöjda

Sv: När hanterar ni ert föl UTAN att stoet är med?

Jag hanterar mina föl utan mamma, då de är avvanda.

Enda gången våra föl är utan mamma är då mamm kommer ut för att betäckas. Fölet får då vänta kvar i boxen. Vi hanterar inte våra föl ensamma förrän de är avvanda vid tidigast 7 månader.

När mitt förra föl var tre månader började mitt sto att vänja av honom själv. När jag hämtade henne i hagen ropade hon inte på honom utan följde med mig (med raska, ivriga steg, ungefär som att hon sa "kom matte, vi smiter":D). Fölet var kvar i flocken där han var trygg. Däremot gick de tillsammans på bete och senare delade de box så jag hanterade aldrig fölet utan mamma men mamma utan föl.

När han var omkring ett halvår gick de i olika hagar på dagen men delade box på natten. Då började jag ta korta promenader med honom ensam.

Jag hanterar mina föl utan mamma, då de är avvanda.

Samma här. Då vi raspar hovar, avmaskar osv vill jag absolut att modern är med i boxen och talar om för fölet att allt är i sin ordning.

När de är 2,5-3 månader börjar vi lite smått med att fölungen får vara utanför boxen på stallgången medan mamma är i boxen och tvärtom. Annars är det inte så mycket förrän de ska vänjas av. Kommer antagligen lämna fölis i hagen med de andra stona med föl snart och rida mamman, men då börjar jag i hagen bredvid först (vilket har gått bra) för att sedan utöka det när fölet är redo.

Drygt 2 månader var han den här gången när jag började. Då fick han vara med när jag red i hagen bredvid beteshagen vid några tillfällen. Sedan lät jag honom vara kvar på andra sidan staketet. Gick jättebra. Kommer fortsätta så några gånger till och sedan flytta mig till en hage ett steg längre bort. Och därefter rida en kort sväng. Han kommer vara nästan 4 månader innan jag lämnar honom och rider ut.

Ni som kanske har provat olika varianter, är det någon skillnad som vuxna när dom ska lämna flock/ bli lämnade om fölet har övats på detta tidigare än avvänjningen eller inte? Eller beror det bara på personligheten hos olika hästar att en del har lättare än andra att vara ensamna?

Jag antar att det är lite skillnad på hanteringen av föl när det gäller uppfödare som har fler avelsston som bara "går" mot de som bara har en häst som dessutom används som ridhäst..eller??

Ni som kanske har provat olika varianter, är det någon skillnad som vuxna när dom ska lämna flock/ bli lämnade om fölet har övats på detta tidigare än avvänjningen eller inte? Eller beror det bara på personligheten hos olika hästar att en del har lättare än andra att vara ensamna?

Jag kan säga att efter att ha gått från den strikta avvänjningen som man hade förr och även den hanteringen av fölet. När fölet skulle vänja sig vid att vara själv när mamma var ut e m m. Till den som rekommenderas idag med naturlig avvänjning och liv i flock för fölet. Så har mina unghästar blivit mycket mer lätthanterliga. Det är mindre problem när de åker iväg för träning eller behöver stå inne för t ex skada. Man kan säga att det verkar tryggare i sig själv och har inte samma behov att ha andra hästar runt om sig hela tiden de är inte rädda för att vara ensamma. Märker även skillnad när det kommer till ridning att rida ut själv på nya för hästen okända platser det är numera skoj och spännande inte otryggt och skrämmande.

Jag håller med dem ovan som hanterar fölet utan mamma först efter avvänjningen.

Däremot har det hänt betydligt tidigare att jag plockat in stoet i stallet för att göra något och lämnat fölet kvar i flocken. DET har jag aldrig haft några som helst problem med. De är ju liksom "på dagis" i den miljö där de brukar vara.

Där kan vi snacka barnförvaring.. ;)

Skämt åsido beror det lite på fölungen också, min förra var väldigt mammig och var inga problem att ha med sig när man pysslade med stoet. Han var nog 5-6 månader innan han lämnades kvar ute med flocken när jag tog in mamman en stund.

Nuvarande är väldigt självständig, och har själv valt att vara kvar med flocken när jag tar ut mamman redan från när hon var 2 månader. Det är för övrigt lugnast så, för alla inblandade. :D

jag har tyvärr ingen flock, utan endast ett sällskap i form av en lekfarbror :( då e frågan om det är bäst att lämna fölis ute i hagen eller stalla in i boxen under de stunder stoet är borta...jag har valt stallet då jag har så långt mellan stall o hage.. å han e coola killen himself :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka