När göra träckprov? (för avmaskning)

Sv: När göra träckprov? (för avmaskning)

Javisst, men det är ju intressant om förra årets (och tydligen alla tidigare år också...) avmaskning gjordes rätt, eller om man bör ändra i några rutiner. Isf ändrar vi ju det inför detta års bete.

Det här kanske låter luddigt, men bakgrunden är att jag (som stått i stallet drygt ett år) tycker att avmaskningsrutinerna verkar lite knepiga ibland. Därför skulle jag/vi vilja ha svart på vitt vem som har haft rätt och vem som haft fel... ;)

Sv: När göra träckprov? (för avmaskning)

Svart på vitt får du via träckprovet...fast då enskilda prov. Först tänkte vi göra samlingsprov ( 3 hästar), men himla tur jag ångrade mig och krävde enskilda prov...Tex: Där jag stod sist så skröt en tjej att hennes häst minsan hade maskats såååå bra och det ena med det andra. Träkprovet på hennes häst visade 1700 EPG !!! Och det är mycket det...min hade 350 EPG *ha ha*...Kan säga hon blev ganska tyst efter detta...gick och muttra: Jag fattar inte, och hur kunde hon ha sååå mycket..oj oj oj....

Sedan efter provet så konulterade jag Magdalena här på sidan, hon kom med förslag på lämpliga medel, så jag skickade i väg stallägaren till veterinären, vilket HELT förkastade Magdalenas val av medel...så stallägaren ringde upp och sa att veterinären tyckte INTE si och så utan det eller det. Suck sa jag och ringde SVA (statens veterinär medicinska anstalt)...vet du vad parasitologen sa ?? Jo, exakt samma som Magdalena föreslagit..exakt samma svar...och då hade jag bara uppgett resultatet av träckprovet... :D ....Så istället för att helt blålita på vet, så sök andra källor ang lämpliga åtgärder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka