Sv: När göra träckprov? (för avmaskning)
Min är ju också född 03.
Och jag har separata sommar och vinterhagar (dock gick de några veckor på betet när det var fruset pga halkan). Inte avmaskat sen midsommar (eftersomt räckprov då visade noll i princip). Men OM damens höga blodmaskförekomst i feb 04 berodde på min vinterhage så har jag ett problem. Och det är det jag skulle vilja veta genom prov nu.
Det finns nämligen två scenarion:
1. Någon av de hästar som varit inackorderade här har smittat ner vinterhagen in absurdum med blodmask
2. Damen plockade upp blodmasken på hingststationen, och då är följdfrågan om hon har eller inte har smittat ner hagarna här och hur mkt.
Flyttade hit 2001, då var hagarna garanterat parasitfria. Och hästarna som gick i dem med. Sen i maj 2001 kom ny häst (full med mask). Tog inget träckprov då dock.
2002 försvann en häst och det kom en inackordering med okänd maskstatus (hon skulle vara avmaskad men om hon var det VET jag ju inte, jag tvivlar lite). Och sen i dec 2002 ännu en häst (avmaskad men med okänd maskstatus).
2003 försvann en häst (som aldrig gick på betet ska tilläggas) och en annan, avmaskad kom. Och så fölis då. Samtidigt så dubblade jag betet, så halva betet var paraistfritt garanterat.
Fölis var dock två veckor med mamma på hingsstation.
December 2003 åkte fölis mamma, och kvar är de hästar som finns nu, fölis som nu är tvååring och min valack som varit med sen scratch (och inte haft mask på ett enda träckprov, dock har jag inte tagit sådär jätteofta på honom efter att ha tagit ett par år i rad och fått samma svar varje år).
Och feb 2004 togs träckprov på fölis som då var åring, och det står i andra inlägget.
SÅ det jag vill veta är hur parasittrycket på MARKEN är. Damen har inga problem av masken om hon så har mask, men jag vill INTE att hagen smittas ner ÄNNU mera om hon har mask.
Det är alltså för MARKERNAS skull jag vill kolla så snart som möjligt och avmaska så snart som möjligt.
Har dock stor areal/häst, men som sagt undrar hur det står till med vinterhagen egentligen.