När göra träckprov? (för avmaskning)

pinky

Trådstartare
Spelar det någon roll NÄR på året man tar träckprovet?

Nu ligger väl parasiterna i dvala, men syns de ändå på ett träckprov? Eller ska vi vänta till våren?

Vi kommer bara att maska innan betessläpp (juni) då vi inte har unghästar eller så i stallet, men det skulle vara intressant att se hur det står till med maskbestånden innan...

Sv: När göra träckprov? (för avmaskning)

Få reda på maskbeståndet innan får du ju ändå om du gör prov innan ni släpper på bete ;) . Nu finns väl ingen anledning att kolla då ni ändå ska maska innan de släpps på betet. Träckprov visar ju hur FÖREGÅENDE år funkat..alltså hur bra ni skötte er ang rutinerna.

Nu kan det vara läge iom att vintern är så mystisk. Men har man inga problem så är det lugnt att vänta tills man tänkt avmaska.

Fast om dom ändå inte tänkt göra någon åtgärd ändå förräns strax före betet så är det väl hugget som stucket när dom gör provet..fast är man hemskt nyfiken så kan man väl göra nu, men hon skrev ju att dom ändå inte tänkt maska förräns strax före betet ändå...

Nja, tanken var ju ATT man gör något om det visar sig i provet nu att det är mycket mask förstås.

Jo, det förstod jag..men eftersom hon ändå inte tänkt göra något förräns vid betet så spelar det ju ingen roll menar jag...Även om dom nu skulle ha x-antalet EPG så läste jag det som att dom ändå tänkte vänta....att hon mest var nyfiken så att säga. Ja, knepigt förklarat kanske ;-)

Det här med att tyda svaret man får. Vad är ett BRA svar, ett hyggligt svar, ett dåligt svar och kanske tom ett mkt dåligt svar. Tog ett prov för ett tag sedan för jag hade blodmask förra vintern och ville bara kolla denna vintern oxå. Och vill ju inte fråga ut personalen på kliniken varje gång. Det är lite svårt för mig att komma ihåg vad varje svar betyder och hur det ska åtgärdas då jag inte ser något sammanhang i det från början. Så skulle någon vilja berätta, gärna utförligt, de olika stegen och vad jag bör tänka på. Kanske länka till en bra sida eller rekommendera lättfattlig läsning i ämnet.

Hade föresten sparsamt med blodmaskägg i år, är det SCAN som gäller? :)

Om du bara gör kvalitativa prov får du ej reda på hur mycket mask hästen har, bara om det finns och av vilka sorter. Tar du kvantiavtivt (EPG) prov får du reda på hur mycket ägg det finns. ett kavlitativt prov anser jag vara ganska meningstlöst då den inte säger något egentligen..jag har inte så mycket nytta av att veta att det finns mask..det vet jag ju redan, men det intressanta är ju att få reda på HUR mycket den har...

Min häst hade 350 EPG och det räknas som lite.

0-100 = väldigt lite
100-500 = lite
500- 1000 = måttligt
1000 och uppåt = mycket.

3 hästar tog vi prov på, min hade som sagt 350, den äldsta 650 och den tredje hela 1700 EPG !! Min häst var 8 år yngre än häst nr 3..Så man kan väl säga jag lyckast ganska bra i min maskplan ;-)).

Det lönar sig att anlita ett lab där man verkligen får hjälp med svaret också! Jag anlitar numera Vidilab ( www.vidilab.se ) som har helt otroligt bra service!

Om man har två vuxna hästar som alltid går tillsammans går det då bra att göra ett samlingsprov på de två?

Jag lånar tråden lite om det går bra. Jag har ju lite samma funderingar.

Träckprov på åringen (född april 03) i febr 04 (det var vinter på riktigt då) visade ingen mask utom mycket blodmask. Väntade tills mars (dvs blidväder) och avmaskade sen och höll intervallerna fram tills midsommar eller nåt. Då tog jag träckprov 9 veckor efter ivomecavmaskning och valacken hade 0 EPG på allt och unghästen hade 0 på allt utom blodmask då hon hade 50 EPG.

Där la jag ner avmaskningarna, tänkte skicka ett träckprov till för säkerhets skull på hösten men Magdalena tyckte inte det var någon vits så jag lät bli. Hade tänkt skicka i vår igen.

Men nu har vintern varit som höst, och det är vinterhagen jag misstänker har parasittrycket. Säker blir jag nu när jag ser vårens träckprov, är det skyhögt på unghästen igen så. Men jag har också börjat fundera på om jag inte lika gärna kan skicka prov nu, och få rättvisande resultat? OM vi får en upprepning av hur det såg ut förra året vill jag ju avmaska så snart som möjligt?

"lånar tråd"

jag pratade med Bitte? på vidilab i dag, och för min del gällde att med så lite hästar och stora hagar så var det bättre att skicka ett prov i slutet av april för att kolla om det behövs göras inför betet.
Avmaskas alltså.

Mina blev avm, i okt, med ivermektinpreparat. Senast.

Att avmaska nu utan att veta kunde göra mer skada än nytta.

Men det gällde ju i mitt fall, min unghäst är född 03 blir alltså 2 år och rekomendationen som jag uppfattade det så är det 1 åringar som ska avmaskas nu.

Förtydligar i mitt fall, 6 hästar i stora hagar som avskiljs från vinter/sommarhagar så fick jag det svaret. Men jag misstänker inte mask, utan tänker vänta

Min är ju också född 03.

Och jag har separata sommar och vinterhagar (dock gick de några veckor på betet när det var fruset pga halkan). Inte avmaskat sen midsommar (eftersomt räckprov då visade noll i princip). Men OM damens höga blodmaskförekomst i feb 04 berodde på min vinterhage så har jag ett problem. Och det är det jag skulle vilja veta genom prov nu.

Det finns nämligen två scenarion:

1. Någon av de hästar som varit inackorderade här har smittat ner vinterhagen in absurdum med blodmask

2. Damen plockade upp blodmasken på hingststationen, och då är följdfrågan om hon har eller inte har smittat ner hagarna här och hur mkt.

Flyttade hit 2001, då var hagarna garanterat parasitfria. Och hästarna som gick i dem med. Sen i maj 2001 kom ny häst (full med mask). Tog inget träckprov då dock.

2002 försvann en häst och det kom en inackordering med okänd maskstatus (hon skulle vara avmaskad men om hon var det VET jag ju inte, jag tvivlar lite). Och sen i dec 2002 ännu en häst (avmaskad men med okänd maskstatus).

2003 försvann en häst (som aldrig gick på betet ska tilläggas) och en annan, avmaskad kom. Och så fölis då. Samtidigt så dubblade jag betet, så halva betet var paraistfritt garanterat.

Fölis var dock två veckor med mamma på hingsstation.

December 2003 åkte fölis mamma, och kvar är de hästar som finns nu, fölis som nu är tvååring och min valack som varit med sen scratch (och inte haft mask på ett enda träckprov, dock har jag inte tagit sådär jätteofta på honom efter att ha tagit ett par år i rad och fått samma svar varje år).

Och feb 2004 togs träckprov på fölis som då var åring, och det står i andra inlägget.

SÅ det jag vill veta är hur parasittrycket på MARKEN är. Damen har inga problem av masken om hon så har mask, men jag vill INTE att hagen smittas ner ÄNNU mera om hon har mask.

Det är alltså för MARKERNAS skull jag vill kolla så snart som möjligt och avmaska så snart som möjligt.

Har dock stor areal/häst, men som sagt undrar hur det står till med vinterhagen egentligen.

Håller med dig ang markerna.

Förresten vet du hur det ligger till om en häst avmaskas mot blodmask, hur länge efteråt är den ok.

(om man byter hage så den inte går i samma hage i samband med avm)

mimus skrev:
Håller med dig ang markerna.

Förresten vet du hur det ligger till om en häst avmaskas mot blodmask, hur länge efteråt är den ok.

(om man byter hage så den inte går i samma hage i samband med avm)

Hur menar du nu? Om du inte byter till PARASITFRIA marker så äter ju hästen i sig nya maskar i hagen, även om du precis vid avmaskningen bytte hage (det är onödigt att göra så btw). Och så går det runt, runt.

Om man däremot avmaskar hästen och efter några dagar flyttar den till parasitfria marker så är det Beroende på avmaskningmedel, de dödar ju maskarna i olika faser. T ex om medlet bara dödar vuxna maskar, så har du ju larver och ägg som kommer utvecklas även om hästen inte får i sig mer maskägg via betet. Om medlet däremot skulle döda både vuxna, larver och alla ägg, dvs helt rensa hästen från mask och den inte får i sig nya så räcker ju en gång.

Jag vill ta ett prov för att se hur hagarna verkar vara, så att vi avmaskar rätt innan betessläppet.

Då är ett prov taget just nu ganska meningslöst, eftersom det inte visar vad som finns när de går ut i sommarhagen, eller har jag fattat fel? :smirk:

Men KAN den här dåliga vintern göra att det finns "vakna" parasiter? Skulle det kunna finnas anledning att avmaska nu, fast vi inte gör det en vanlig vinter? Finns den risken är det ju klart att man skulle kunna ta ett prov redan nu...

Frågar igen: Om man har två vuxna hästar som alltid går tillsammans, går det bra att göra samlingsprov då?

Ja det går bra, men det säger ju inte speciellt mycket. Den ena kan ju faktiskt gott och väl ha lågt EPG medans den andra har högt...vem som har vad kan man ju bara gissa sig till vid samlingsprov. Men gör du samlingsprov, bättre än inget alls.

Träckprov visar hur FÖRRA årets maskrutiner har gått...inte vad som händer nu.

Jag puttar in en fråga jag också...

Om testet visar 0 EPG, är hästen garanterat maskfri eller är det så att det bara finns väldigt lite?

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka