När går vattnet? Och så råmjölksfråga ...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zambezi
  • Startdatum Startdatum
Z

Zambezi

Hur snart före fölningen går vattnet? Hur mycket vatten är det?
Kan jag se på stoet om vattnet gått utan att jag sett det? (I hagen t ex)

Ang råmjölk - hur vet man om fölet fått i sig tillräckligt? Och kan man ge för mycket råmjölk om man blir osäker på tillgången och trattar i fölet extra råmjölk ur flaska?

Vattnet går precis innan fölningen börjar. Hur mycket vatten det är vet jag inte men om du är rädd för att du inte ska märka att vattnet går så kan du vara lugn, det märks. :)

Jag vill mer påstå att det går under själva fölningen. Det brukar vara framhovarna som tar hål på fosterhinnorna så att det skvalar ut stora mängder fostervatten. Som sagt, vattnet kan man inte missa. :)

Är ju inte helt säkert att du ser när vattnet går, en del föl föds ju med hel fostersäck.

Fast annars så är det ju som Jahrra säger.

Vattnet går precis i samband med fölning och det rör sig om minst 10-15 liter.
Sedan brister själva fostersäcken och däri finns ytterligare vätska....kan dock ej säga hur mycket exakt.

Om fölet fått i sig tillräckligt med råmjölk, så ser Du det fr.a. på att fölet diar ordentligt och blir piggare.
Är man misstänksam kan man ta blodprov och kolla antikroppsnivån. Men är den låg bör Du då redan ha sett tecken på att fölet inte är friskt....diar dåligt, inte pigg, ligger mkt. infektionstecken med mera......

Ja det kan bli rätt så slaskigt om nu stoet väljer att lägga sej så att fölet föds och åker ut där det mesta vattnet runnit ut.Jag brukar ha ett gäng halm framme att stoppa in ovanpå blasket...så fölis inte dyker rakt i sörjan...men detta är ju naturligtvis olika ifrån gång till gång hur mkt vätska det handlar om.

Ja, precis....jag har också alltid extra halm i beredskap
så bebbe får det mjukt och torrt direkt :D

Glömde skriva innan...Men jag mockar sedan ut ALLT (nu fölade min märr 01:15 och då mockade jag ut förmiddagen som kom)....strör Stalosan F i botten och så massor av ny, ren, dammfri, torr halm!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 785
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30