När går ni vidare i klasserna?

Sv: När går ni vidare i klasserna?

Det där är inte så enkelt att svara på.

Här, i mina trakter så kommer man sällan upp i 70% i ex LA:5 och i MSV.
Det är ganska vanligt att segraren ligger på runt 65 %.

Så egentligen är det ju domarna som bestämmer, och dem dömmer olika.
Ett ex är en bekant som vunnit en MSV B:3 med 3 orena byten:crazy: men med ett helt suveränt travprogram.
Hon landade på 66%.

Ibland så behöver man ha "några klasser i kroppen" innan resultaten låter tala för sig.

jag håller helt med dig, man kan behöva rida programmet ett par gånger, inte bara hemma eller på programträning utan just i tävlingssammanhang innan man har det i kroppen.

Jag håller också med dig. Hur ofta ser man en vinnare på 70%? Jag tycker domarna härikring är alldelse för rädda att ge höga betyg när något är bra. De tenderar att ligga runt 65-66 % på 10 hästar i samma klass. Visst det är kul om det är jämnt men ändå.

Personligen så tycker jag att man rider en alldeles för lätt klass om man hamnar över 70% i varje start. Om steget inte är mellan LA- MSV, som av förklarliga skäl är svårare, så ska man upp en klass. Jag har bara startat LA med min nya häst nu i höst och jag skulle skämmas ihjäl om jag startade en LC med honom, skulle känna mig som värsta rosettjagaren.

Är det inte så att om man tävlar t ex LB så tränar man La. tävlar man La, så tränar man de högre La klasserna lr MSV?
Alltså, man tränar alltid ett snäpp högre än vad man tävlar? Rätta mig om jag har fel.

Lycka te ni alla tävlingsmänniskor där ute!:banana:

Jag kan svara för "oss" (det är barnet som rider, jag är bara påhejare numera). Hon tränar rörelser snäppet högre än vad hon tävlar för tillfället.

Det där är olika. Med Elá har jag just påbörjat LA-rörelser (skänkelvikningar, förvänd galopp osv) utan att ens startat LC. ;) Eller jo, vi har startat LC på klubbtävling med 66 % men det gills inte. I vilket fall som helst tror inte jag att hon är klar för LC-LB på lokaltävlings försen tills våren, och då får vi se hur det är med allt annat!

Sen, två elever till mig de tävlar LC-LB och tränar på den nivån också, jag vill inte börja träna LA rörelser med dem, även om de har placeringar i LC-LB, efter som de är så unga, och anser att alla grundridning måste sitta som en smäck först. Så förmodligen kommer båda dom rida LC-LB nästa vår också.

break_a_leg skrev:
Läste en artikel för ett tag sedan, där en tränare tyckte att man skulle rida upp emot 70% innan man kliver upp till nästa klass (LC-LB-LA osv).

Hur resonerar ni? Rådgör ni med era tränare när det är dags att rida svårare klasser?

Jag vet inte, häromkring vinner ju folk medelsvår på runt 64 % (på dom få tävlingarna som jag har varit på i år) är ju fantastiskt om någon ens råkar nudda 70% strecket. Händer det så är det för att den domaren råkar vara extremt generös för häromkring är alla väldigt snåla i sina poäng eller så rider folk sämre häromkring:crazy:

sen så kan det ju vara så att man har en häst som går underbart på träning men inte funkar på tävling..!!
jag har ridit både lc lb och la, men jag har bara fått 60% och lite över på klubbtävlingar som varit hemma för hästen, lokala och regionala tävlingar har jag varit sist eller på slutet iofs i mitten av resultat listan men med ungefär samma procent hela tiden..

jag tycker att man ska "träna" en klass högre än man tävlar ungefär.. typ.. sen så tycker jag attt om man vill prova på en la så ska man inte behöva rida på en viss procent i lb för att få göra det.. här uppe har jag nog i princip aldrig sett någon som ridit lb på 70%, även om standarden blivit bättre de senaste åren...

så har jag också alltid gjort, tränade på FEI-nivå och red LA, det var F.B. som tyckte vi skulle göra så och det fungerade jättebra för då var man så pass säker på de rörelserna man red när man tävlade.
f.ö. ska jag följa med ett ponnyekipage i vår på tävlingar och då ska jag minsann titta på er :)

om man ska vinna här i skåne så måste man nästan vara över 70%.. och jag som ridit på elitnivå har stöt på mååånga domare och visst är där några som är lite snåla med poängen men inte så snåla..konstigt att det kan vara en sådan skillnad..

Tror jag inte men av min erfarenhet så är det enklare att få 70% i skåne än runt Göteborg för i stort sett samma ritt.

Jag gick vidare från LB:1 till LA:1 när jag hade kanske 62% lr nått sånt.. Och andra gången i LA fick jag 63% :) Så det beror ju på vilka missar man gjort och hur hästen är.. Den jag rider är ingen gångartsponny, men hon är te x jättebra på skänkelvikning och då känns det som vi får ut mer av att gå vidare än att sitta och harva runt i LB för attb försöka få 70%:crazy: Men det får man ju bestämma själv...

// Lully

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 036
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 150
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka