När går ni vidare i klasserna?

break_a_leg

Trådstartare
Läste en artikel för ett tag sedan, där en tränare tyckte att man skulle rida upp emot 70% innan man kliver upp till nästa klass (LC-LB-LA osv).

Hur resonerar ni? Rådgör ni med era tränare när det är dags att rida svårare klasser?

Sv: När går ni vidare i klasserna?

Jag har ridit LA på 73% men rider ändå fortfarande både LB och LA. Hästen kan inte bytena (än?) så jag har inte så mycket val. Så det beror ju helt på situationen, det går inte att lyda en sådan tumregel. Om man däremot tex. har en rätt ny häst som kanske gått LA/MSV med föregående ryttare, så kanske man börjar med LB, går upp till LA när man rider på 70% etc. Det bästa är helt klart att rådgöra med sin tränare.

Anledningen till att jag funderar är ju att jag faktiskt läser resultatlistor, min tolkning av dessa är ju att många går alldeles för fort fram - vilket ofta leder till mindre bra resultat...

Jag håller helt klart med dig. På många tävlingar jag har varit på iår är det egentligen bara de på placering som hör hemma i klassen, de andra borde helt klart backa nån klass och vissa borde träna i flera år innan de ens försöker ge sig ut...Förstår inte hur det kan vara roligt att tävla varannan helg och komma sist på knappa 50% hela tiden...För det är väl därför man tävlar, för att det är roligt?

Sen ska jag lägga till att visst kan alla ha en dålig dag, hästen kan vara spänd eller så men vissa känner man ju igen som kommer sist helg efter helg...

Sedan kan man ju komma ut på en LA i rent träningssyfte. För det skadar väl inte hästen att gå ett lite svårare program fast allt inte sitter?

och 70 %, då hade jag aldrig kommit från LC ens en gång :D

Ja självklart finns det undantag av alla dess slag...Men jag menade mest de som rider klasser de inte klarar fast de tror att de är det och kommer bland de sista varje tävling. Det är givetvis upp till var och en men det måste ju vara bra mycket roligare att rida en klass som man känner att man klarar av. Jag har alltid resonerat så att jag rider hellre en LC med placering än att komma sist i en LA. Men alla resonerar ju olika!

Jag brukar försöka träna min elever på lite svårare saker än de som ingår i programmen för att de ska ligga steget före och det ska vara enklare på tävling.

Jag pratar med min tränare. Med min läromästare skulle jag aldrig fått gå upp i klasserna om jag skulle uppnått 70 % innan vi gick vidare då han helt enkelt inte är tillräckligt flaschig för att nånsin komma upp i den procenten ens i LB. Första året jag tävlade honom låg vi på 60-65 % i LB och 55-60 % i LA. Andra året låg vi stabilt över 65 % i LB under våren (var placerade varje gång i stort sett) och slutade sen rida det, red LA på 60-65 % och började nosa lite på Msv där vi låg på 55-58 %.

Hästen är välutbildad och har tävlat tom Msv förut med plac regionalt på ca 60 %. Men som sagt, han är liten & har inte så mkt gång så han räcker inte så långt placeringsmässigt. Men jag har lärt mig mkt av att rida honom på tävling, saker jag har nytta av på min andra häst som har kapacitet för att nå upp till lite högre procent än honom men ännu inte är lika välutbildad.

Jag tycker att är man placerad i varje start i stort sett i en klass är det väl läge att fundera på att gå upp ett snäpp. Men bäst att ju att prata med sin tränare om vad denne tycker.

Men hur kul är det att alltid vara placerad i en klass som är på gränsen till för lätt för en?

Jag skulle aldrig komma upp i 70% i en LB eftersom min häst tex inte har så mkt till mellantrav än, men däremot gör han mkt bra skänkelvikningar osv. och kommer mer till sin rätt i LA.

I lätta klasser (LC-LA) tycker jag att det inte gör ngt om inte allt sitter, lätta klasser är till för utbildning av häst och ryttare.
Däremot tycker jag att man kan vänta med att starta Msv tills man har ngt där att göra. Inte placeringsmässigt nödvändigtvis, men alla rörelser och samlingen ska finnas där. En viss tävlingsrutin krävs ju oftast innan placeringarna kommer.

Jag tänker inte så mycket på att jag ska ha haft en viss procent i en klass innan jag går viadare, eller ett antal placeringar.

Jag tävlar för att jag har tränat. När allting sitter på träning, när jag personligen känner att tex LA-formen är befäst, alla rörelser är befästa m.m, då startar jag LA. Men sen tänker jag ju givetvis så långt att har jag inte haft hyfsade resultat i LB ( över 65 % eller liknande) så är jag helt logiskt sett inte klar för LA.;)

Jag tävlar inte för att vinna (klart det är kul), utan jag tävlar för att det är roligt, vilket innebär att jag rider de program som känns roliga. Och roligt är det givetvis inte om jag inte blir godkänd, hamnar långt ner osv.

Så kan det oxå vara. Men för mig var det så att jag kom alltid placerad i LC, LB, då red jag vidare i LA och där låg jag precis utanför placering oftast (åtminstone nu när vi fått ordning på allt) Då rider jag hellre LA, precis utanför placering, godkända ritter, än att fortsätta i LC, LB och vara placerad hela tiden.

Men är det så att det inte går bra i La klasserna kna man ju rida vidare i LC, LB ett tag , precis sopm du sa.

Min tränare berättar vad hon tycker jag ska starta, just nu håller vi ju på att vänja oss vid själva tävlingsmomentet och håller oss till LB-klasser just för att det är inte så mycket att tänka på mer än vägarna, vi ska ju även försöka få virrpellen att förstå att framridningen inte är dödlig. Men när han vant sig vid tävlingar och allt runt omkring kommer vi gå upp från LB till LA, för det är vad han går på träning nu. Så jag hoppas att han kommer kunna gå stadig LA med bra resultat till hösten, hellre tidigare men vi ska skynda långsamt.
Med min läromästare gick jag upp på LA fort för han gjorde sig absolut inte rättvis i LB, han förstod inte vad sjutton han gjorde där och vart var skänkelvikningarna? Att det sen inte gick så bra berodde på mig och mina tävlingsnerver, det tar jag på mig.

Jag tycker att man ska kunna rida det programmet man vill rida hemma på ca 70 % sen kan ju allt hända på tävling, skrämda, spända, ryttarens eller hästens nerver inte håller...

Jag rider en d-ponny som från första start började gå på över 70% (lc)han har gått de flesta av sina starter på över 70 och har ridit allt från lc:1-la:2(aug-nov, ej förr tävlad) och även om han går över 70% i de flesta så startar jag inte FEI för det tycker jag inte att han ska gå förrän nästa år..alltså anpassar jag mig till min häst..och det är det som JAG tycker är viktigast.. men jag skulle personligen inte starta ett program som jag vet är för svårt för hästen pga att visa upp dåliga ritter är aldrig bra + att jag är väldigt mån om att HÄSTEN ska tycka att att det är riktigt roligt varje gång den kommer in på banan för om hästen går in med den inställningen så är hälften vunnit!

Men vad anser du vara "för lätt för en"? Min häst springer inte igenom ett LB-program själv, jag måste ju koncentrera mig lika mycket på att få till en serpentin i trav som att få till en serpentin i galopp. Det ultimata är givetvis att man ska behöva ha kämpat och varit ordentligt nöjd när man blir placerad. När jag menar att jag hellre blir placerad i en LC än att komma bland de sista i LA menar jag inte att jag skulle kunna rida LC:n med förbundna ögon och ändå bli placerad, man ska ju förtjäna det.

Om man skulle behöva gå upp en klass när man blir placerad i nästan varje start...måste jag då ta en paus från tävlandet nu, eftersom vi inte är klara för MSV på långa vägar?

Håller med till punkt och pricka.

Hästen är ändå som hunden, ett djur som vill göra rätt och vara till lags (med undantag för vissa individer...? haha) och jag tycker inte man ska ge hästen än för svår uppgift som den inte reder ut, speciellt inte i en för den främmande miljö.

jag tycker att det känns för lätt när rörelserna etc känns så plättlätta att det blir tråkigt att rida.

självklart ska man inte gå upp en klass förrän hästen gör rörelserna säkert på träning.
men det finns ju svårare LA-program, så man kan ju klättra uppåt utan att göra det en hel klass.

jag gillar när det känns som en klurig utmaning att rida ett program, ju svårare rörelser desto roligare! men som sagt, det är min åsikt.

Det är väl kanske lämpligare att sätta något sorts mål på när det är dags att gå från Lätt klass till Medelsvåra klasser. Kan man rida LB kan man oftast rida både LC och LA -LA då med kanske lite sämre resultat och LC med lite bättre. Det stora steget kommer när man ska kliva över till medelsvår, och då kanske man vill ha som mål att kunna rida en LB tex på 70%......!

Men alla domare dömer ju så himla olika. Man kan ju få 70% för en domare medans man får ngt helt annat för en annan. Så man kanske gör en bra ritt men domaren dömer lågt, då tycker jag man kan gå uppåt i klasserna ändå om man tycker det känns rätt.

När rörelserna sitter hemma tycker jag att man kan åka ut och tävla dom -som ngn sa. Men sen kanske det finns orsaker till att det inte går bra på banan, tex man själv eller hästen är spänd, då kankse man inte får så bra reslutat men då har ju inte det att göra med vad man klarar av eller inte. Då vet man ju att man klarar av den klassen egentligen men att det inte går så bra på banan, då blir det ju förmodligen inte bättre av att gå ner i en LC. (Undantagsfall fipnns ju alltid : ) )

Men sen kan man ju träna hemma på de rörelser som man har lite svårare för, om man vill lära sig dom också, för att sen kunna gå vidare.

Mow skrev:
Det är väl kanske lämpligare att sätta något sorts mål på när det är dags att gå från Lätt klass till Medelsvåra klasser. Kan man rida LB kan man oftast rida både LC och LA -LA då med kanske lite sämre resultat och LC med lite bättre. Det stora steget kommer när man ska kliva över till medelsvår, och då kanske man vill ha som mål att kunna rida en LB tex på 70%......!
det har du alldeles rätt i, att man ska ha ngt mål som ska vara uppnått innan man går uppåt i klasserna.
vissa hästar kanske aldrig skulle gå en LB på 70% men däremot gör de sig kanske bättre i medelsvår - tex hästar som är mkt lydiga och gör allt bra, men inte har jätteflashiga gångarter.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 036
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 150
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka