Sv: När går gränsen för våld?
Jag tycker att de beror på häst-individen också,
Vi har lånat en mycket väluppfostrad shettishingst som, såklart, blir hingstig när vi går förbi grannarnas ston och steppar runt och skriar men någon annan bestraffning än ett "morr" eller att höja rösten mot honom skulle jag anse som övervåld då han vet att han gör fel och uppför sig efter tillsägningen, att bruka fysiskt våld mot honom är en otänkbarhet, däremot har vi vår egna ponny som vi haft sen han var föl (och japp, allt är vårt fel, han är fruktansvärt, fruktansvärt bortskämd på ett dumt sätt) och han har en sjukt jobbig ovana att dels nafsa konstant i grimskaftet när man leder honom och även "bli blind" och inte se att man går framför/bredvid honom och bara tränga sig förbi.
Detta gör mig skogstokig!
Och innan ni nämner träning, jag har slitit mitt hår! Han får nafsa i grimskaftet en gång innan jag säger "nej" på ett lugnt men bestämt sätt och går vidare, en gång till och vi stannar och jag tillrättavisar, tills han är lugn då går vi vidare, sen tredje gången, ja, tyck att jag är hemsk då tar jag tag i hans överläpp och säger nej! fortsätter han då så stannar jag och vägar gå tills han kan uppföra sig. jag tycker att "tjata" på honom har motsatt effekt och hellre då vrida om överläppen så han vaknar till och inser att han gjort fel.
Däremot då han rusar på en/tränger sig förbi då tar jag grimskaftet och klatschar till honom på bogen,där har jag inga samvetskval då jag tycker det är fruktansvärt oförskämt av honom att bara ignorera den som leder honom på det grova sättet.
MEN! en gång, sen har det förlorat sin betydelse och det är bara ens egen frustation som vill ut, (och ibland göra korv av honom
)
Dock så är inte den lilla envisa ögonstenen alltid såhär utan det händer bara när han inte fått jobbat ordentligt på länge och har mängder av överskottsenergi, och det är ju mitt fel men jag tycker fortfarande att de ska uppföra sig även om de har massa loppor i benen!
Så min syn på gränserna till våld är mer inviduella men jag tycker aldrig att det är rätt att använda fysiskt våld i fall där man låter sin egen ilska styra, fysiskt våld, som ett rapp med grimskaftet eller spöt ska användas som en markering som berättar att "där gjorde du fel, gör inte om det" och som sagt, fattar inte hästen efter ett rapp, då kommer de inte funka att slå fler gånger utan då är det nog dags att ta reda på vart beeteendet kommer ifrån och försöka träna på situationer där det uppkommer.