När går du och lägger dig?

Jag har aldrig haft en normal arbetstid, alltså regelbundna eller något som liknar kontorstid. Jag har inte heller djur, barn eller bor med någon som påverkar mina sömntider. Nu är jag student med extrajobb, jobbets tider varierar mycket. Men jag har i princip alltid svårt att somna och ännu svårare att vakna ;)
Så jag är nyfiken, när går du och lägger dig? Och när går du upp? Hur fort somnar du? Ändras dina tider mycket på helger/lediga dagar?

Jobbar en vecka måndag - söndag morgon + kväll. Tiderna varierar med allt från att börja 6.00 till 7.30 och jobbar sen till ca 10.30 - 11.00 och sen igen 16.30 till ca 19.30. Veckan därpå jobbar jag måndag -fredag kväll 16.30 - 22.00.

Går och lägger mig vid 01-tiden brukar somna mellan 02-03.00. Kvällsveckan sover jag till ca 10.30 - 11.00. Dubbelveckan går jag upp allt från 5.30 till 7.00 beroende på när jag måste börja. Sover sen för det mesta igen mellan 12.00 - 14.00 eftersom jag på natten bara sovit mellan 3,5 - 5 timmar. Mår bäst när jag får sova ca 9 timmar. Har försökt lägga mig tidigare vid 22-23 tiden men somnar i alla fall inte förrän 01-02 så har slutat med det.

Jobbat för många år skift förut (främst kvällar och nätter) och min biologiska tid är natt. Försökte bli "normal" och jobbade dag 6.30 - 14.00 i 5 år men det funkade lika med sovandet då så då fick jag alltid sova "middag" 15-17.00 för att orka. Gav upp och har insett jag kommer aldrig funka på "normala" tider. Men tur nog finns det ju jobb med tider som passar sådana som mig också! :)

Tis-tors jobbar jag kväll (ca 15-0) och försöker gå och lägga mig innan två. Är uppe en sväng mellan 5-6 och släpper ut hästarna, sen sover jag till 11-12. Fredag och lördag jobbar jag till 4, släpper ut hästarna tidigast halv fem och sover sen tills jag vaknar, oftast 12-13.

Jag är kvällstrött och fullt mänsklig om mornarna så jag föredrar att lägga mig mellan 21 och 22 och kliva upp runt runt 7

jag sover aldrig ikapp eftersom min kropp inte funkar så. Jag måste sova vettigt varje antt för att orka. Annars är jag inte talbar och och blir en lallande idiot.

Jag har aldrig haft en normal arbetstid, alltså regelbundna eller något som liknar kontorstid. Jag har inte heller djur, barn eller bor med någon som påverkar mina sömntider. Nu är jag student med extrajobb, jobbets tider varierar mycket. Men jag har i princip alltid svårt att somna och ännu svårare att vakna ;)
Så jag är nyfiken, när går du och lägger dig? Och när går du upp? Hur fort somnar du? Ändras dina tider mycket på helger/lediga dagar?
21 i snitt, ibland något tidigare men oftast inte senare. Går upp 06 på vardagar, 06-08 på helger (beroende på när bebisen vaknar). Lägger mig så pass tidigt pga att jag brhöver 9 h sömn. Somnar inom nån minut.

Jag lägger mej runt 22, läser en halvtimme ungefär sen somnar jag. (Just nu vaknar jag 3-4ggr/natt, gravid och sover lite sådär för att utrycks det fint:)) Klockan ringer 05.45 varje vardag, oftast vaknar jag 05.30 självmant vare sej det är vardag eller helg. Skillnaden är att på helgen kan jag ligga kvar och gotta mej.

Brukar sällan vara upp längre än till 22:30
Lägger mig oftast kring 22, somnar inom 10 min, alltid!
Ibland blir det kvällar jag somnar tidigt, från 20 kan jag somna och sova hela natten.
Går upp 0600, börjar 0730

Sover sällan ikapp, brukar vakna vid 8 på helger och gå och lägga mig innan midnatt

Jag går upp kl 0540 på morgnarna, stupar trött i säng någonstans mellan 21 och 22. Om jag sovit dåligt natten innan, händer det att jag somnar vid 2030-tiden (somnar oftast enkelt på kvällarna, men kan ligga vaken ganska många timmar under natten och vaknar vanligen 4-5 gånger varje natt).
På helgerna går jag upp en halvtimme senare.

Efter kl 20 börjar ögonen gå i kors. Brukar lägga mig vid 21.30 och gå upp vid 5.50. På helgerna kan jag möjligtvis hålla mig vaken till 22.30 och sova till 7.30. Brukar somna direkt och sova hela natten.

Jag går och lägger mig 20:30-21 ungefär och går upp kl 05.
Somnar normalt inom en halvtimme skulle jag tro. Jag är kvällstrött men hyffsat morgonpigg. På helgerna går jag och lägger mig 22-23 och går upp vid 8.
Jag behöver mycket sömn annars blir jag grinig och förvirrad. :devil:

Klockan ringer 05:00 på vardagarna. Går till sängs mellan 21:00-21:40 typ, beroende på om jag har kvällsfodring i stallet eller ej (brukar oftast ha två sådana i veckan). Kan ta en stund innan jag faktiskt somnar, så mellan 22:00-22:30 kanske.
Ibland är det som att ju tröttare jag är, desto svårare är det att somna. Känslan kan närmast beskrivas som att jag är för trött för att orka falla i sömn. Jättemärklig känsla är det!

Får för lite sömn jämfört med vad jag skulle vilja/behöva, så i slutet av veckan är jag väldigt slut. Går och lägger mig typ samma tid på helger, om det inte är någon special occasion som kräver att jag är vaken längre... Men behöver åtminstone en ordentlig sovmorgon (till ca 9-10), för att "komma ikapp" någorlunda. Jag brukar oftast ha en morgonfodring varannan helg, men om jag får sova den andra dagen så brukar det fungera bra!

Men då och då tar "min livsstil" ut sin rätt, som t ex förra helgen då jag farligt trött på fredagskvällen (somnade nästan gåendes hem från stallet), och sedan sov ungefär hela helgen i ett sträck (ok, inte riktigt, men inte så himla långt ifrån ;)). Men då hade jag haft väldigt långa dagar på jobbet, vilket så klart gör sitt till.
Jag pendlar mellan Uppsala-Stockholm och väljer att vara på jobbet redan kl 7 för att då ha möjlighet att sluta kl 16 och komma hem i någorlunda god tid. Att få en extra timme på kvällen är för mig värd så mycket mer än skillnaden mellan att gå upp kl 05 vs 06. Men om jobbsituationen gör att det istället blir jobb mellan 07-17:30, så sliter det en del. Då blir livet verkligen bara jobb och (för lite) sömn.

Har lite dubbla känslor inför ljuset som våren och sommaren för med sig. Å ena sidan känner jag mig generellt piggare och det är trevligare att gå upp på morgonen. Å andra sidan är det svårare att gå och lägga sig runt 21 när det är fullt dagsljus ute, och då minskar antalet sömntimmar vilket motverkar den där upplevda piggheten.

Oj, det blev ett långt svar på en enkel fråga. :p

Lägger mig 20-21 somnar utan hjälpmedel 00-05 med hjlpmedel siktar jag på 22. Kliver upp 07 alla dagar i veckan! Har ej jobb (sjukskriven).

Mellan 20 och 03. Går upp mellan 03,30 och 12.
Jag jobbar oregelbundna rider helt utan rutiner. Har gjort det i tio år och har inga problem med att svänga om mina tider.
Sover mellan 4 och 10 timmar per natt.

Har som mål att gå och lägga mig senast 22, det brukar gå sådär men vid 22.30-23 brukar jag iaf kommit i säng och somnat. Somnar oftast på några minuter.
Klockan ringer kl 5.
Har insett att jag klarar mig på 6-6,5 timmars sömn. På helgen brukar jag stiga upp kl 7-8.

Just nu sover jag mellan 20-08 ca. I sommras/höstas sov jag ca 02-06.

Mår inte riktigt bra,och har inte gjort på ett bra tag.

Normalt sätt, när jag mår bra sover jag ca 00-07.

Jag jobbar dygn, och jobbar var fjärde dag, börjar kl 9 på morgonen.

Går och lägger mig cirkus kl 22, och går upp mellan 06-06:30. Jobbar normalt kontorstider 8-17.

Kan mycket väl gå och lägga mig tidigare om det är pissväder, jag är klar för kvällen och har en bra bok. Nu på vintern vill jag gärna gå i ide och spendera extratimmar under täcket.

Nej tiderna ändras inte nämnvärt när jag är ledig. Min kropp är rutinberoende. :)

Börjar jobba antingen 6 eller 10, så går upp antingen strax efter 5 eller strax efter 7 (lämnar dotter på skolan mina "sovmornar").

Jag försöker alltid att komma i säng vid 22, men sen blir det alltid lite tv eller surfa på telefonen innan jag somnar. Men innan midnatt är gränsen ;)
Är både kvällstrött och morgontrött, men har ändå svårt att komma i säng tidigt, och på morgonen är jag jättetrött men tar mig ändå alltid upp ;) Rimmar lite illa kanske, men så fungerar jag!

Jag går upp 05:30 - 06:00 på vardagar och skulle således behöva sova senast 22:30 varje dag. För det mesta gör jag det också - för närvarande är jag så oerhört trött på kvällarna (okej, morgnarna också, men...) att jag med nöje kan gå och lägga mig klockan 21:00. Jag vill gärna läsa minst en halvtimme innan jag somnar också, men nu händer det att jag börjar somna ifrån boken efter bara ett par minuter. På gott och ont då, för jag behöver uppenbarligen sömnen.

Jag går oftast och lägger mig mellan 21-22, sedan brukar jag läsa eller hålla på med mobilen ett tag. Hur länge varierar, allt från en kvart till ett par timmar.
Vaknar mellan 7-9 oftast, tidigare om jag har utsläpp i stallet.
Utöver det sover jag också 1-2 timmar på eftermiddagarna ibland. Ja, jag har ett stort sömnbehov.

Går och lägger mig vid 22 tiden, ibland närmare 23 samma på helger i vanliga fall även om det händer att det blir senare ibland.

Kliver upp mellan kl 8-9 vardag som helg.

Hur fort jag somnar beror på oftast inom en timme, ibland inom 2.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 642
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar