När gäller dålda fel??

SandraM

Trådstartare
Som rubriken lyder, när går en dålda fel försäkring in?
Alltså när är det ett dålda fel? Jag kan inget om detta, och en uppfödare som jag pratat med angående min hund tycker att jag ska kolla upp det, men när jag pratade med Folksam blev jag inte mycket klokare. Men det finns ju en del uppfödare här och säkert en del som behövt använda sig av försäkringen med.

Så undrar om någon kan förklara hur det hela funkar!! :)

Sv: När gäller dålda fel??

Det är uppfödaren som försäkrat sin plånbok så det är upp till uppfödaren att kontrollera vad försäkringen gäller.
Har du fått ersättning från hundens veterinärvårdsförsäkring för vård/behandling är det med största sannolikhet inte ett dolt fel. DF täcker upp till valpens inköpspris, så har vården varit dyrare än så, så mår din plånbok bättre om det inte är ett dolt fel.
Uppfödaren kan oxå erbjuda dig en ny valp, men då måste du lämna ifrån dig den hund du har nu.

Skicka dina krav till uppfödaren, sen blir det avgjort mellan dennes försäkringsbolag o ditt.

Summa av vallhunds mycket bra inlägg: att få hundens sjukdom bedömd som dolt fel är inge bra.
Gräv inte i det här, utan låt din egen försäkring ta smällen. Har ditt försäkringsbolag bestämt sig för att de ska ersätta (vilket de inte hade gjort om de tyckt att det hela var ett dolt fel), så är det bara att vara glad. Petar du skulle det kunna hända att försäkringsbolaget funderar en gång till, och så står du plötsligt där med dyra veterinärräkningar och bara upp till hundens inköpspris i ersättning.

Andledningen till att jag undrar är att han är dålig och vart en längre tid. Och man har hittat medfödda fel men vet inte hur det påverkar honom. Nu vet jag inte hur det blir med honom då han är dålig igen.

man har hittat medfödda fel men vet inte hur det påverkar honom.

Vad för medfödda fel? Om de inte är av den art att de påverkar honom och behöver behandling så går absolut inte dolda felförsäkringen in.

Överlag täcker den inte speciellt mycket faktiskt, vilket dock väldigt många köpare tror att den gör och som fler har sagt så är det faktiskt så att det är bättre/billigare om det går på hundens egna försäkring.

Uppfödaren kan oxå erbjuda dig en ny valp, men då måste du lämna ifrån dig den hund du har nu.

Det där är inget måste. Är ju precis hur uppfödaren vill göra. Väldigt få skulle kräva den andra hunden tillbaka för man erbjuder en ny valp.

Han har problem med kisseriet och det hittar dom ingen orsak till, han är ultraljudad och han är även kastrerad (kemiskt) för att se om det skulle hjälpa. Vilket det inte gjort alls. Han har vart halt under långa perioder och han är röntgad högt och lågt.

Så för några veckor sedan började han ställa sig på baktassarna, alltså vika dom bakom. Han hade tappat nervfunktionen, så vi åkte in och det visade sig vara ett diskbråck. Han röntgades alltså igen, då hittade man även en missbildad kota i nacken som de tyckte såg väldigt märklig ut. Men de vet inte om det har någon påverkan på honom. Men han har nu även börja ställa sig fel på framtassarna, som troligen då har med kotan i nacken att göra.

Så har han problem med tassarna och vart halt under långa perioder, men nu ser de väldigt fina ut. Men så när jag kom hem från jobbet igår så var han åter igen halt fram... Nu går han som en kråka och han hade även gjort utfall mot sonen då han passades av hans farmor och farfar. Och den hunden är guda snäll så något är redigt tokigt. Men jag känner att nu får det räcka, han ska inte behöva gå igenom mera nu. Kan ju tillägga att hunden är 20 månader :(

Fast det är inget medfött fel, snarare en tillväxtrubbning/skada av något slag och räknas då inte som dolt fel eftersom det inte fanns när valpen föddes, då hade den knappast gått igenom en veterinärbesiktning med de besvären.

Du blandar ihop begreppen, medfödda fel kan vara både dolda och icke dolda. De kan dessutom både ge symptom direkt och först efter ett tag (eller inte alls). Om ett fel är dolt eller inte har inget att göra med om det fanns vid födelsen eller inte utan om det går att upptäcka vid en normal besiktning.

Veterinären bedömde missbildningen som medfödd (vilket missbildningar ofta är), jag tror de är bättre på att bedöma än du är som inte ens sett hunden.

Senast ändrad:

Fast det är inget medfött fel, snarare en tillväxtrubbning/skada av något slag och räknas då inte som dolt fel eftersom det inte fanns när valpen föddes, då hade den knappast gått igenom en veterinärbesiktning med de besvären.

Hur kan du veta det? Dom röntgas ju inte under en besiktning och det är inget dom känner, det upptäcktes ju av en slump. Det var vet själv som så att det var medfött, då den inte alls ser ut som den ska. Men egentligen spelar det ingen roll, hunden ska må bra och då spelar inget försäkringsbolag in ändå.

Jag vet rätt väl vad som gäller när det kommer till dolda fel och som jag redan sagt så täcker den inte speciellt mycket och om nu veterinären anser det vara ett dolt fel så hade ts redan vetat om det vid det här laget och inte behövt ställa frågan här..

Och nej valpar röntgas inte, men om besiktningsveterinären är grundlig så slinker inte en missbildad kota som ger en del neurologiska besvär igenom med ua. Kotan i sig kanske är svår att känna, men besvären är synliga och borde ha renderat en grundligare undersökning.

En av mina valpar från en av de senaste kullarna lyckades bryta ett litet ben under knät som läkte ihop av sig själv, alla trodde det var bara en mjukdelsskada med tanke på att hon är ett yrväder som lyckats med sånt några gånger innan, men då hon haltade lite fortfarande efter några dagar så åkte de till vet och fick reda på hur det såg ut där inne i benet. Hade de inte gjort det och valpen sen vid vuxen ålder hade visat sig ha ett något missformat ben just där så hade nog alla, inklusive mig själv trott att det var något medfött som fanns vid leverans.

Mina svar har inget med någon som person att göra, utan det är fakta grundade på min långa erfarenhet och kunskap i ämnet, sen att det kanske inte är så roligt att läsa är en annan sak.

Snipig respons på mina svar ger inte så mycket alltså.

Hur som, så är det alltid tråkigt när det blir problem med hundarna oavsett om det beror på medfött, förvärvat, tillväxt och naturligtvis hoppas jag att det ska reda ut sig för ts hund.

I ärlighetens namn verkara du ha dålig koll och jag undrar hur du bara kan avfärda veterinärens diagnos med medfödd missbildning med att det är tillväxtrubbning. Det är bra kaxigt att kunna avfärda diagns ställd med röntgen av veterinär så här på internet.

Självklart kan man missa missbildningar som i framtiden ger symptom om hunden är symptomfri vid undersökningen, veterinärer har knappast röntgensyn. I övrigt är det snarast dina svar som är snipiga, det är rätt naturligt att ifrågasätta en internetdiagnos av en lekman som avfärdar behandlande veterinärs diagnos.

Jag vet rätt väl vad som gäller när det kommer till dolda fel och som jag redan sagt så täcker den inte speciellt mycket och om nu veterinären anser det vara ett dolt fel så hade ts redan vetat om det vid det här laget och inte behövt ställa frågan här..

Och nej valpar röntgas inte, men om besiktningsveterinären är grundlig så slinker inte en missbildad kota som ger en del neurologiska besvär igenom med ua. Kotan i sig kanske är svår att känna, men besvären är synliga och borde ha renderat en grundligare undersökning.

En av mina valpar från en av de senaste kullarna lyckades bryta ett litet ben under knät som läkte ihop av sig själv, alla trodde det var bara en mjukdelsskada med tanke på att hon är ett yrväder som lyckats med sånt några gånger innan, men då hon haltade lite fortfarande efter några dagar så åkte de till vet och fick reda på hur det såg ut där inne i benet. Hade de inte gjort det och valpen sen vid vuxen ålder hade visat sig ha ett något missformat ben just där så hade nog alla, inklusive mig själv trott att det var något medfött som fanns vid leverans.

Mina svar har inget med någon som person att göra, utan det är fakta grundade på min långa erfarenhet och kunskap i ämnet, sen att det kanske inte är så roligt att läsa är en annan sak.

Hur som, så är det alltid tråkigt när det blir problem med hundarna oavsett om det beror på medfött, förvärvat, tillväxt och naturligtvis hoppas jag att det ska reda ut sig för ts hund.

Besiktning grundliga... Nä, jag tycker egentligen de är blaha och blaha..
Är så lite som kollas, så tycker inte de säger alls mycket.

KL
Om valpen har ett dolt fel går det att kräva ersättning av uppfödaren, och med stöd av konsumenttjänstlagen bör det vara möjligt att kräva ersättning för kostnader, men jag har ingen aning om vilka prejudikat som finns. Uppfödaren är skyddad upp till valppriset, och jag kan tänka mej att det i vissa fall kan vara en fördel även för valpköparen om i alla fall den summan "finns tillgänglig". Som jag läser ett bolags villkor gäller det dessutom för både veterinärvård och liv upp till valppriset, men det står inte uttryckligen att det går att få båda delarna... Nå

Dessutom är det, i alla fall hos något bolag, så att om hundens försäkring är tecknad i samma bolag som valpförsäkringen gäller den även för dolda fel. Det ser jag som en stor fördel för valpköparen. Något annat bolag lämnar ersättning för avlivningskostnaden.

Efter lite funderande trtr jag att jag kommer fram till att det i alla fall aldrig en nackdel för köparen med en sådan här försäkring, i vissa fall spelar det förmodligen ingen större roll och i vissa fall kan det ha rätt stor betydelse.

Jag betvivlar på att en utbildad veterinär inte kan se skillnad på ett (fel)läkt benbrott och missbildning. Läkta benbrott är rätt basic för det mesta.

Dolda fel-försäkringen är tyvärr oftast väldigt begränsad, men det är ju uppfödarens huvudvärk. Den juridiska bedömningen av ett dolt fel och försäkringsbolagens definitioner kan dessutom skilja sig åt. Uppfödaren kan enligt lag vara skyldig att ersätta även om försäkringen inte täcker.

För mig låter det som att din hund bör gå att "reklamera" (det låter så konstigt när det gäller djur). Det är inte självklart hur stor ersättning du har rätt till så förhoppningsvis kan du och uppfödaren komma överens. Gör ni inte det kan du driva det vidare till ARN som gör en bedömning dels om huruvida du har rätt till ersättning samt ger förslag på hur stor ersättningen bör vara. Deras beslut är dock inte juridiskt bindande så uppfödaren behöver inte följa deras rekommendation.

Fast kan det inte vara så att kotan funnits där men när hunden har växt så kanske det blir trångt eller det växer konstigt runt kotan?? Det har ju hänt en del kroppsligt från 8 v och nu.. Hur som så litar jag ju vet, det han säger. Så får vi åka in till veckan igen, men jag väntar mig inga mirakel och är inställd på det värsta då jag tror det blir det som utgång för honom. Kotan i sig är inget vi har tagit upp mera än att han sa att hunden hade så, då jag inte direkt märkt några större problem i fram. Då han vart så dålig i bak så är det där min fokus legat, men nu ser jag att det även finns fram.

Besiktning grundliga... Nä, jag tycker egentligen de är blaha och blaha..
Är så lite som kollas, så tycker inte de säger alls mycket.

Måste säga att jag håller med. En snabb visitering, lyssna på hjärt/lungljud och så kolla munnen... Måååånga "fel" som inte upptäcks.

Måste säga att jag håller med. En snabb visitering, lyssna på hjärt/lungljud och så kolla munnen... Måååånga "fel" som inte upptäcks.

Nu köpte jag honom när han var 6 månader, men han gick igenom besiktningen då med. Och jag kan ju hålla med om att kalla det grundligt är väl att ta i. Men sen var protokollet med från det han besiktigades som valp och den enda anmärkningen då var en lätt öroninflammation.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?