När försvinner "hingstigheten"?

T

thorri

Kastrerade min alldeles nya 5-åring för tio dagar sedan. Allt gick bra, liggande på klinik följt av 5 dagars boxvila och sedan ut i liten hage. Han släpptes ihop med valackflocken (nya kompisar men hade nosat på dem via boxgallret i stallet) i helgen men det gick INTE... :(

Han bråkade, vallade och skrek samt försökte enträget betäcka den äldsta valacken. Efter tre dagars försök har nu mina stallkompisar tröttnat och nu får han gå ensam i en stor hage. Det blev tre tappskor och en rejäl sårskada på de andra valackerna, inte alls roligt. :cry:

Vad ska jag göra? Tar han skada av att gå ensam hela juli, en månad? Han ser de andra hästarna från sin hage men är jätteorolig och springer av och an och skriker. Hur länge sitter denna hingstighet i normalt? Hur vanligt är det att den ALDRIG försvinner? Han var väldigt hingstig innan men jag tycker att han har lugnat sig en hel del men fortfarande är både hästar och människor skraja för honom... Det känns så himla tråkigt och ledsamt, det var inte alls såhär jag hade tänkt mig att det skulle bli... HJÄLP SNÄLLA! :o

Sv: När försvinner "hingstigheten"?

Det beror lite på hur hingstig din häst var innan.. Prova släpp ihop honom med en vallack, inte en hel flock..
Sen kan man släppa ihop alla.

Annars kan du ha hagarna nära varandra, så dom kan nosa på varandra över staketet..

Annars får han väl gå själv ett tag och skämmas sen får du pröva igen.. Skam den som ger sig! :smirk:

Lycka till!

Förstår dig... Men tyvärr får jag nog säga att en hingst som kastreras så sent som vid 5 års ålder oftast inte "förstår" att den inte är hingst längre utan fortsätter bete sig som hingst, men kanske inte lika intensivt... Dock har jag inte mkt erfarenhet av hingstar som sedan blivit kastrerade....
Hade jag vart du så hade jag försökt underhålla honom så mkt som möjligt på annat sätt.. Rid, longera, promenera... Försök få honom att koppla bort "hingstigheten" tills "hormonerna anpassat sig" till "valack-humör"... Om du förstår vad jag menar..
Ang att låta honom gå själv en månad tror jag inte alls ska göra någon negativ inverkan. Gick han ensam som hingst? För mig är det en grundregel att en häst SKA KUNNA gå själv. :) Även om den ser andra hästar en bit bort.

Tack snälla. :bow: Han är född -00 (islandshäst) och uppväxt i stor hingstflock. Riden sedan ett knappt år tillbaka och därefter gått med en hingstkompis i hage. Så köpte jag honom och kastrerade direkt och tog sedan hem honom till vårt kollektivstall.
Jag får nog svårt att hitta "frivilliga" som ställer upp med sin valack för ett nytt försök. :crazy: Såhär i efterhand så hade det ju absolut varit klokare dels om jag hade väntat ett tag till och dels om jag hade tagit en valack i taget och släppt ihop honom med, inte 7 st på en gång...
Hemska tanke om han ALDRIG "blir valack". Vad tror ni om munkpeppar? Eller finns det något annat som kan sänka testosteronhalterna?

Min häst kastrerades som 6-åring, nu är han 10. Han är idag en ganska lugn valack, har dock inte provat att ha honom med ston eftersom de för det första reagerar på honom som om han vore hingst och för det andra så blåser han upp sig och fjantar när de brunstar och då skulle man förmodligen behöva sära på dem då.

Han har fortfarande en del vallningsbeteende kvar, speciellt om det kommer in en ny häst i flocken, men det är inga störe problem att ha honom ihop med i princip vilka valacker som helst (utom mycket ranghöga kanske), han har även gått med en treårig hingst utan problem. Det mesta av hans hingstbeteende försvann efter typ tre, fyra månader, det som fanns kvar sen är väl i princip det som finns kvar idag. Det tar ju ett tag för alla hormoner att gå ur kroppen och för kroppen att ställa om sig.

Min häst fick gå själv ett tag i början (eftersom det bara fanns en ranghög valack i stallet att släppa ihop honom med vilket inte funkade) och det gick bra. Då var han iofs van vid att gå själv sen hingsttiden.

Så jag tror att du ska ge det lite mer tid, kanske tre fyra månader så ska du se att det avtar mer och mer, och sen som du redan fått tips att bara släppa ihop honom med en i taget. Kanske någon kan tänka sig att släppa ihop sin häst med din nu, brukar vara mycket lugnare med bara en kompis och då gärna av den typen som inte gör så mycket väsen av sig men ändå säger ifrån. Men du får kanske vara beredd på att det aldrig blir en helt "vanlig valack", men det kan också vara positivt i ridningen med mer driv och power.

Det tog min, väääldigt hingstiga, ca 3 månader innan han lugnade ner sig.

Så mitt råd är att ge det tid, det är ju ett invant beteende som ska lägga sig...

Tack snälla! Nu känns det lite bättre. :smirk: Imorse kom han farande i full karriär när jag ropade och hade t.o.m. ro att äta nästan allt kraftfoder jag gav honom. Sen sprang han ner till "sin" hörna av hagen, där han kan stå och titta ut över flocken. Han får gå där juli månad ut, ensam. Sen kollar jag om han verkar lugn nog att gå med en kompis. (Sen måste jag hitta denna frivilliga som vågar stå med mitt "monster", men det är ju en annan historia...)
Tre-fyra månader känns helt ok att vänta, bara jag vet att han faktiskt kommer att lugna sig. Det är ju liksom lite jobbigt med en HINGST som dels inte kan gå med de andra valackarna men framförallt är lite meckig att hantera och upprätthålla kontakt med när hormonerna slår på... Men det SKA gå. Han är ju sååå fin. :love:

Hej,vi har kastrerat 5 hingstar under dem sista åren och alla lugnade sig betydligt efter ca 1-1½ månad.Enligt vår vet. skulle det ta ca.3 veckor innan man märkte en betydande förändring.Jag förstår att många väntar med kastrering ett par år för att få lite "hållning och massa" på sina hästar.Gick kastreringen bra?Kan det vara så att han är klapphingst?Har för mig att jag läste att det är en islänning du har och det är extra vanligt med klapphingstar bland islandshästar!
Det är lätt att kolla med ett blodprov.
Annars löser det sig nog snart,han kanske bara sörjer svunna tider.. :o

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 528
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve