när försäkra?

T

Tokmaja

När man åker och köper häst, när ska man försäkra?
Kom att tänka på det nu när iv köpte bil i helgen, då måste man ju försäkra med det samma, hur är det med hästar?
Ja givetvis så fort det går, men säg att jag hämtar henne på en lördag, hur gör man då under helgen och transporten hem???

Sv: när försäkra?

Ring o fråga försäkringsbolaget. Jag tog över försäkringen via telefon i stallet när jag hämtade hästen, men det kan ha varit en vardag..

Jo, redan under transporten hem ska hästen vara försäkrad - om nåt nu skulle hända. Om man hämtar hästen en helgdag borde man antingen ha fixat en överlåtelse som gäller från och med dagen man hämtar hästen (om man har försäkringsnumret på hästen), eller en nyförsäkring som gäller från och med dagen man hämtar hästen. Det går säkert att göra i förskott.

Man ringer till det försäkringsbolaget man vill. Jag valde Agria och försökrade från dagen jag skulle hämta hästen och besiktiga den. Försäkringen börjar gälla direkt och skulle hon inte gå igenom besiktingen har man 14 dagar på sig att ändra sig. Men försäkringen gäller.

Iallafall var det så för mig :)

Inga proplem!
Du kan som det redan har skrivits försäkra in din häst vid köpet, genom att ringa ditt bolag.
Eller också, om hästen är försäkrad så behåller den gamla ägaren sin till allt är klart med din försäkring.

Jag brukar försäkra så snart jag har bestämt datum för hämtning. Så anger jag vilken dag jag vill försäkringen ska börja gälla.

Ok, som med bil alltså. Tack för svaren!

Inte riktigt...
Bil måste du enligt lag ha försäkrad för att överhuvudtaget få köra den.

Häst är friviligt, du behöver inte ha någon försäkring alltså...
Men det är nog få som har råd att betala vet. kostnaden fullt ut:eek:

Självklart, menade att man kunde försäkra på samma sätt.
För mig är det även självklart att ha mina hästar försäkrade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar