När fölis är född vilka papper??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
Sv: När fölis är född vilka papper??

Är det ett krav, eller??

Ja, när ens halvblods föl är fött kontaktar man hingstägaren/hingsthållaren och får då oftast en blanket som heter nåt i stil med "resultat av betäckning" där man får fylla i födelsedatum, kön färg och tecken. Det finns också rutor för om det var tvillingar eller om stoet kastat.

Sen fyller man i, skriver under och skickar in, då får man tillbaka en blankett son heter "registrerings underlag" eller nåt liknande där man fyller i fölungen namn och lit annat, där finns även en signalements beskrivning som ID-kontrollanten ska fylla i när denne är ute och chippar etc. Sen skickas allt in till ASVH som använder det som underlag för att göra passet.

Men måste jag inte registrera dem någon stans i Sverige?? Som övrig ponny eller liknande?? På hästavelsförbundet så gör man ju pass till hästar med orkänd härkomst bla.
Nu har mina härkomst då alla papper och liknande finns med.... kliar mig fortfarande i huvudet.....
:grin:

*knapplån* Ja undrar om det är hbl/PRE, vad blir det för papper och vart regestrerar man? Om det är nån som vet :)

Okej, tack för ett bra och utförligt svar, har några frågor bara:

• Ska jag fylla i stoets frysmärkningsnr (travare) där det står reg.nr på blanketten?
  • Måste jag skriva att stoet redan är DNA testad eftersom hon är travare, för alla travare var la DNA typade om de hade en frysmärkning?
  • Vad är skillnaden mellan ASVH och SH och hur vet jaf vart jag ska registrera avkomman?
  • När kan man tidigast skaffa pass till sitt föl? Han är nu 3 veckor.
  • Vart går man in för att beställa ett DNA test? Klickade på länken men hittade ingenstans där man kunde beställa det.

//Diana-sorry för enormt dumma frågor :o:crazy:

Puttar lite :P

Frysmärkning är inte riktigt reg.nr. Frysmärkningen har en bokstav det har inte det riktiga reg.nr för en travhäst. Men annars så är det nästan samma siffror. Så det är det nummer som står i stoets papper som reg.nr som ska skrivas in.
Ett SH pass är bara tillför att kunna avgöra om hästen får användas till livsmedel eller ej så kallat slakt pass.
En registrering i ASVH med pass gör att hästen blir mer "ridhäst" och kan tävla m m på ett annat sätt.
Tidigast man kan skaffa pass till ett föl är när det är så gammalt att det går att göra en ID-beskrivning och chipmärka. Lite individuellt men någon gång vid tre månader. Fölet ska ha fått riktig päls så att man kan se virvlar och tecken.
DNA-test kan om man väljer "rätt" ID-beskrivare göras i samband med den tillsammans med chipmärkningen. Vill man göra en analys så skickas det till SLU. Vi registrering i ASVH så skickar man underlaget och tagelproverna dit tillsammans med registreringsunderlag. Så sköter de resten med kontakt med SLU och utfärdar ett pass när de fått svar från SLU.

Om stoet det handlar om är Elma Vip så är hennes registreringsnummer 96-1589

Frysmärkning är inte riktigt reg.nr. Frysmärkningen har en bokstav det har inte det riktiga reg.nr för en travhäst. Men annars så är det nästan samma siffror. Så det är det nummer som står i stoets papper som reg.nr som ska skrivas in.
Ett SH pass är bara tillför att kunna avgöra om hästen får användas till livsmedel eller ej så kallat slakt pass.
En registrering i ASVH med pass gör att hästen blir mer "ridhäst" och kan tävla m m på ett annat sätt.
Tidigast man kan skaffa pass till ett föl är när det är så gammalt att det går att göra en ID-beskrivning och chipmärka. Lite individuellt men någon gång vid tre månader. Fölet ska ha fått riktig päls så att man kan se virvlar och tecken.
DNA-test kan om man väljer "rätt" ID-beskrivare göras i samband med den tillsammans med chipmärkningen. Vill man göra en analys så skickas det till SLU. Vi registrering i ASVH så skickar man underlaget och tagelproverna dit tillsammans med registreringsunderlag. Så sköter de resten med kontakt med SLU och utfärdar ett pass när de fått svar från SLU.

Om stoet det handlar om är Elma Vip så är hennes registreringsnummer 96-1589

Okej, tack än en gång för ett jätte bra svar =) ja det är det stoet =)

//Diana

Det är ingen godkänd korsning, d v s stamböckerna godkänner inte varandra. Det är likadant som med Elma_vips föl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka