När fodrar ni?

Sv: När fodrar ni?

Vi är 2 tjejer som har 3 hästar på lösdrift. Vi fodrar djuren kvällstid mellan kl 18,00 och kl 00,00. Morron är mellan 05,00 och 11,00.. (har blivit tidigare oxå).. kl 04,30 då jag haft svårt att sova.

Vi ville inte ha rutiner. Funkar inte för våra hästar eller för oss.
Men hö får de alltid så de ska klara sej hela natten/dagen.. Lika med vatten.. Sällan nå vatten fryser nu då det knappt är vinter!

I det stallet jag flyttat till för ca 2-3veckor sedan.
Så fodrar dem ca 18;30-19;00. och då får min häst ca 6kg hö, o sen krafft, lucern o betfor.
Dem får krafft vid ca 07;00 o kommer ut 07;30 o får hö.
Sedan lunch vid ca 13;00-13;30..

Min åring,och de andra hästar här
Har fri tillgång på hösilage (bra analys) ute.
Får kraft foder+ hösilage när de går in (vintertid 5-6 tiden)
vid 22 får de betfor och kvälls hösilaget(min åring får 6kg)
Vi får INTE ge hästarna kväll före kl 22.

Vilken tid på kvällen fodrar ni?

Jag har nydligen flyttat över till ett kollektiv lös drift.
Där kvällsfodrar de (hö) mellan kl 19-19:30.
Jag tycket det är tidigt, men det kanske bara är jag som tycker det?

Det betyder att jag måste ha ridit klart innan kl 19, vilket kan vara svårt på vardagar att hinna med.
Annars måste jag vänta på att hon äter klart innan jag kan släppa ut henne i hagen, vilket tar minst 1 timme upp till 2 timmar.

Hmmm, ni har tydligen inte fri tillgång på stråfoder i lösdriften? Det är ju lite knäppt för då måste ju din häst vara på plats vid utfodringen för att vara garanterad att få något. Jätte dumt ju! :(

Hade ni haft fri tillgång så hade det inte spelat någon roll. Sen tycker jag som andra här att det är alldeles för lång tid till nästa mål.

Min häst får också sista målet ca kl 19.30 men han står i box och riskerar alltså inte att bli utan mat bara för att vi kanske är ute på ridtur. Dessutom får han så mycket hö + halm att det alltid finns lite halm kvar vid morgonfodringen. Då vet jag att han inte stått tom i magen halva natten. :)

mina får ca 19. lite senare på sommaren. tycker inte det är tidigt, har alltid fått vid den tiden.

Mina kommer ut kl 5.00 på morgonen. Pga av dem kommer ut så tidigt kommer dem in kl 19.00 och får kvällsmat!

Så har min pålle det med, hon får också väldigt mycket hö på kvällen och det tar henne en rejäl stund att äta upp.

Har fri tillgång på hösilage (bra analys) ute.
Får kraft foder+ hösilage när de går in (vintertid 5-6 tiden)
vid 22 får de betfor och kvälls hösilaget(min åring får 6kg)
Vi får INTE ge hästarna kväll före kl 22.
Detta tycker jag är bra:).Hästar i det vilda äter ca 16-18 tim per dygn ..sover ca 4 tim och resten går åt till födosök.de är inte gjora att stå i flera timmar utan grovfoder.

hemma på gården fodrar vi mellan 21-22. har en unghäst på anläggningen där jag jobbar, för tillgång till ridhus under vintern. i det stallet hon står så fodras det hö 21 å kraftfoder 22

Vi fodrar sista givan kring 21. Det kan dock variera mellan 20-23 beroende på om det är någon aktivitet inplanerad på kvällen eller inte.

Vi fodrar grovfoder en gång om dagen, vid 10-tiden på förmiddagen (när vi gör resten av stallet klart). De som får kraftfoder får det c a 6.00, 11.00 och 17-19.00.

Vi fodrar vid 22, absolut tidigast 21 men det är undantagsfall. Vi bor på gården så det är sällan problem. Tycker det känns bra att fodra så sent som möjligt eftersom det är långt till nästa fodring.

Hmmm, ni har tydligen inte fri tillgång på stråfoder i lösdriften? Det är ju lite knäppt för då måste ju din häst vara på plats vid utfodringen för att vara garanterad att få något. Jätte dumt ju! :(

Hade ni haft fri tillgång så hade det inte spelat någon roll. Sen tycker jag som andra här att det är alldeles för lång tid till nästa mål.

Min häst får också sista målet ca kl 19.30 men han står i box och riskerar alltså inte att bli utan mat bara för att vi kanske är ute på ridtur. Dessutom får han så mycket hö + halm att det alltid finns lite halm kvar vid morgonfodringen. Då vet jag att han inte stått tom i magen halva natten. :)

Precis.
Det hade inte gjort nått om hon hade stått i en box, då får hon sin del av maten i varje fall men nu måste hon vara i hagen vid kl 19 annars så får hon antagligen inget.

Eller så sparar jag hennes mat och måste så och vänta på att hon äter när hon står uppbunden.

Fat det blir bättre på sommaren, då fodrars det ju inte. Tror det är från april/maj månad.

Morgon mellan 06:30 och 07:30 (hö och kraft)
Haghö till hästarna som går i rasthage runt 11-12
Middag ca: 15:00-15:30 (hö och kraft)
Kväll mellan 19:30-20:30 (hö och kraft)

Ut ca 6.15 hösilage ute
In ca 21,45 hösilage, havre, betf, min,vitm

Kan du inte göra upp med dem att när du rider så kvällsfodrar du innan du åker hem?

Mina får kvällsmat vid 22 o senare fre-lör

Hola,

Fodrar bara en gång om dagen, ca 20 kg per häst, Någonstans mellan 11-13 beroende på jobb.
Mina går i lösdrift.

Tidigare hade jag dem uppstallade. Då fodrade jag kl 7.30, 12, 15, 18 samt en stor nattgiva 22.

mvh Eva

Halloj! Vad trevligt att se dig i en tråd som jag läser.. ;)

Har funderat mycket på detta med fodring då jag funderar på att köpa mig en häst och låta honom gå i grannens lösdrift. De fodrar just nu bara en gång/ dygn. De får mat som räcker relativt länge när de kommer hem vd fyra tiden. Det är två små tjocka ponnysar. När jag ska ta in häst där vill jag fodra på morgonen också (gör det själv så klart). Jag har inte dåligt samveta för att de kommergå utan mat under några timmar då de får i sig gräs under hela dagen, ingen näring men ändå något för tarmarna att arbeta med.

Jag kommer även att fodra upp med lusern och ev. något annat kraftfoder.

Tänker jag rätt som tycker att om de går i gräshage (stor) så får de ändå i sig grovfoder som håller igång tarmarna. Näringen ser man ju till att de får i sig genom det foder man ger de andra gångerna på dagen.

Tänker jag rätt som tycker att om de går i gräshage (stor) så får de ändå i sig grovfoder som håller igång tarmarna. Näringen ser man ju till att de får i sig genom det foder man ger de andra gångerna på dagen.

Hur funkar det på vintern? Har ni gräs året om? :p

Jag tycker att det är tidigt. Men det beror ju på hur pass mycket hö dom får. Själv har jag nu ett otroligt lättfödd en, som dessutom äter väldigt fort, och då är det väldigt viktigt att det inte går för långt mellan fodringarna. Förra hästen gick nästan på fri tillgång, och åt långsamt, så då var det mindre viktigt.

Men om du erbjuder dig att ta fodringen de dagar du är kvar senare borde det väl inte vara några problem?

Vi kvällsfodrar mellan 22-23 och morgonfodrar vid 07, 9 h mellanrum. Skulle gärna vilja hålla 8...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
622
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 472
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka