När fodrar ni?

M

metropxx

Vilken tid på kvällen fodrar ni?

Jag har nydligen flyttat över till ett kollektiv lös drift.
Där kvällsfodrar de (hö) mellan kl 19-19:30.
Jag tycket det är tidigt, men det kanske bara är jag som tycker det?

Det betyder att jag måste ha ridit klart innan kl 19, vilket kan vara svårt på vardagar att hinna med.
Annars måste jag vänta på att hon äter klart innan jag kan släppa ut henne i hagen, vilket tar minst 1 timme upp till 2 timmar.

Sv: När fodrar ni?

Jag fodrar hö ute vid 18-tiden. Tar in vid 21-tiden och fodrar lusern, betfor och hö (mycket, ska räcka hela natten).

när vi haft stallat så har vi kvällsfodrat "sista givan" vid 22 tiden. då har dom fått morgongivan vid 7 (och 2 mål under dagen). på lösdriften vi har nu så ger vi fri tillgång så där blir ju inga "grovfoder givor", eller bortsett från en period i höstas då en pålle fick en mindre inhängnad och egen mindre del på ligghallen av olika skäl. den pållen fick då sin giva uppdelad på ungefärliga tider, kl 7, 12, 17 och 22.

jag tycker det beror på hur mkt. givan är-hur länge det räcker och när nästa morgongiva ges samt om det finns halm att tugga på om det är tidigt eller inte ;).

Har hästarna inget hö under natten då? Och när får de frukost?

Om de inte har hö under natten och får frukost först vid 6.00-7.00 på morgonen är det för många timmar i mellan målen tycker jag. Men har de fri tillgång på hö är det helt okej.

Själv har jag lite knäppa fodringstider på grund av hur vi jobbar i familjen men hästarna vänjer sig vid det med :). Jag kvällsfodrar någon gång mellan 23.00 och 01.00 och sen får hästarna frukost mellan 8.00 och 10.00 (beroende på när jag har kvällsfodrat). Det blir ca nio timmars mellanrum (jag vill ju hinna sova.....) men de får mycket hösilage på kvällen då de i princip får fri tillgång.

mina får hö och mat en gång om dagen då får dom så mkt hö att dom klarar sej minst 1,5 balar/häst sen får dom kraft foder strax efter dom fått hö å de funkar super på alla mina 4 hästar

går på fri tillgång i hagen, får sen kankse 5 kg hösilage i boxen 5-6 få då oxå lusern. Får sen 2-3 kg hösilage till + lusern vid 9- 9.30

De är morgonfodring kring kl 7-8 på morgonen.

Det är uträknat ca 4 kg per häst. Mer vid minusgrader.

Kraftfodra får man göra själv när man vill/kan.

Jag tycker definitivt att det är ett för långt uppehåll mellan målen. Du skriver att det tar 1-2 timmar för henne att äta upp, då är hon klar vid senast 21.30 och då blir det 10 timmar som hon får stå utan mat om de får frukost vid 7.30.

Det går inte att justera så att kvällshöet ges senare?

våra får ett mål med mat när dom kommer in vid kl 17-18 och ett mål vid ca kl 21.

Mina kommer ut kl 5.00 på morgonen och då lägger jag även ut middagshö. Pga av dem kommer ut så tidigt kommer dem in kl 19.00 och får kvällsmat!
Men då det finns mer att äta ute i hagarna så kommer dem inte in förren vid 21.00 ungefär.

vi fodrar 07, 15 och 21. Lite får långt mellan morgon och lunch när det är snö, annars har de alltid något att gnaga på. De har halm inne som de äter på hela natten.

Mina får frukost (kraft etc.) kl 7.
Sedan släpper jag ut dom i hagen ca 7:30 där dom får hö.
Lunch-hö ca 11-12.
Middag vid insläpp ca 17-18, både kraft och hö.
Kvällsmat vid 23-23:30, både kraft och hö.

//Jezz

Det betyder att jag måste ha ridit klart innan kl 19, vilket kan vara svårt på vardagar att hinna med.
Annars måste jag vänta på att hon äter klart innan jag kan släppa ut henne i hagen, vilket tar minst 1 timme upp till 2 timmar.

Varför måste du vänta på att hon äter klart?
Jag har ofta varit ute i stallet skumma tider rent allmänt, och då tagit för vana att alltid slänga åt hästen en tuss av höet medans jag ryktar. Praktiskt om man ska rida ut för att slippa mattokig häst! ;)
Och fodrat själv "på riktigt" efter ridturen, även om det så blir ett par timmar efter vanliga fodringstiden. Så länge de fått den där tussen innan så magen inte är helt tom brukar det inte göra något.

Tycker däremot också det låter tidigt om det är sista fodringen och de inte har fri tillgång. Tycker det är för tidigt att våra får ca 19:30-20 trots att de inte äter så snabbt när de har fri tillgång ute. Blir 11-12 timmar till nästa fodring (silagebalen i hagen vid utsläppet). Därför brukar jag försöka klämma ner så mycket som möjligt i säckarna så det i princip blir fri tillgång inne också, svårt att hitta en balans bara så det inte blir alldeles för mycket och omöjligt att mocka.

I "mitt" stall är sista givan (hö och kraft) någon gång mellan 20.00 - 20.30. Min häst får då iallafall så mycket så det räcker i ca 4-5 timmar. Sen är frukosten vid ca 8.00.

Jag släpper ut mina strax efter 5 på morgonen.
Då får de hö i hagen.
Lunchgrinden öppnar sig kl 10.30
Dottern ger eftermiddagshöt ute efter skolan vid 16-16.30
In för kvällen vid 20-20.30
Natthö + lite kraftfoder m.m. Släcker vid 21.

Rider gör jag efter jag kommit hem från jobbet vid 18-tiden. Då tar jag in båda hästarna. Ger dotterns häst en tuss hö medan jag rider min. Dottern gör likadant när hon rider sin.
Jag har varit tvungen att anpassa de här tiderna med mitt jobb. Jag skulle ändå behöva gå upp kl 5.30 om jag inte hade haft hästarna.

Jag kan nog tycka att 19 är väl tidigt om de bara får begränsat med hö. Är det fri tillgång så är det väl OK.
Men jag vet en del som fodrar så tidigt och även sena mornar. Sent menar jag kl 8-9. Det kan alltså bli i värsta fall 10 timmar utan mat. Inte alls bra för magarna.

våra får ett mål med mat när dom kommer in vid kl 17-18 och ett mål vid ca kl 21.
Samma här och hö vid varje mål. Lite knepigare är det dock dagtid då vi har en ponny som inte ska ha så mycket mat (väldigt hungrig av sig också) och två som ska ha normal giva. Det blir att de får lite mindre i hagen än vad jag egentligen skulle vilja, och mycket mer när de kommer in istället. Blir lite konstig uppdelning men det får man leva med. Hö har de alla kvar lite grann på morgonen i alla fall, så under natten har de mycket ättid och i hagen på dagen har de ju i alla fall lite annat att pyssla med.

Våra hästar får någon gång mellan 20 och 22, den tidigare tiden om stallägaren ger och senare om jag ger.

Jag är alltid sen på vardagkvällarna, så då har jag valt att fodra alla hästar när jag är klar. Dels är det lugnare allmänt i stallet om alla får samtidigt (annars skulle min häst få någon timme efter alla andra...), dels slipper stallägaren springa med foder runt min häst, skottkärra och andra prylar som jag sprider ut...:angel:

Man kan väl i princip ge hur tidigt som helst, bara man ger tillräckligt mycket så att det räcker över natten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
622
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 472
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka