När flytta sto till fölbox?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare simson
  • Startdatum Startdatum
S

simson

När bör man senast flytta stoet till boxen hon skall föla i?

På gården där mitt dräktiga sto står finns två stall. I det stall hon INTE står håller de på att bygga en helt ny fölbox. Den är alltså oanvänd och kommer vara i en lugn del av stallet = perfekt! Problemet är bara att bygget går långsamt...

Jag har läst att stoet skall stå i den tilltänkta fölningsboxen i minst 6 veckor innan fölning. För min del var det i tisdags, om jag räknar med 330 dagars dräktighet från seminering.

Hur länge kan jag vänta på att boxen skall bli färdig, dvs när är det dags för mig att tacka nej till flytten av stoet?

Tacksam för råd!

Sv: När flytta sto till fölbox?

Enligt lag får man inte flytta stona efter dag 300. Men då kan man också diskutera vad som är flytta. 6v är för att stoet ska hinna bilda antikroppar för den nya miljön.
Men om nu stallet ligger på samma gård så antar jag att hon träffar på dessa hästar och människor även i sin nuvarande miljö?

Inom samma gård så är det samma miljö, så det är bara att flytta in stoet.

Våra ston tas in till fölningsbox från lösdriften så sent jag törs. Ofta bara nån vecka, och på sommaren några dagar innan fölning.

Tack båda!

Javisst, eftersom det är en och samma gård träffar hon ju både människor och hästar redan nu (även om hästarna som inte står i samma stall inte heller går i hagarna bredvid varandra).

Så inom samma gård (trots olika byggnader) är det hyfsat samma antikroppar som behövs, det låter logiskt! Annars kan man ju inte heller tex byta hage innan fölning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka