När får barnet välja kost?

Lillagoajag

Trådstartare
Jag blev lite nyfiken... Och jag menar nu inte att säga att A är rätt och B är fel, men jag är nyfiken på hur ni som är föräldrar tänker.

Tänk er följande senario. En familj med 4 medlemmar, alla äter "blandkost". Ett av barnen vill bli vegetarian och vägrar hädanefter äta kött. Skulle ni laga en extra rätt? Skulle ni anstränga er för att lära er laga den här "nya" maten? Till ett barn av vilken ålder? En 4-åring? En 7-åring? En 12-åring? När är ett barn gammalt nog att förstå vad kött är och vilja välja bort detta?

Sv: När får barnet välja kost?

Jag skulle lyssna på barnet. Vill inte min 4-åring äta kött så tänker jag inte tvinga i det. Erbjuda det varje gång men inte tvinga att äta det.
Jag skulle laga en extra rätt.

Min dotter är 5 år gammal och ifrågasätter just kött nu för tiden. Vill veta vilket djur vi äter, om det är huvudet eller ett ben. Jag svarar ärligt och hon är lite mer skeptisk till att äta kossa, men gör det. Så nog vet dom i tidig ålder vad dom vill och inte vill äta. Vill hon sluta äta kött om ett år så vet jag ju att hon haft tankar om köttet sen tidigare. Så jag ser inget fel i att gå efter hennes önskan. Men erbjudandet om att äta kött kommer alltid att finnas.
Kyckling är okej att äta om vi skickar benen till himlen efteråt. Dom har mycket tankar dom små.

Kommer aldrig att tvinga mitt barn att äta något mot dess vilja. Eller öht förvänta mig att mina livsval ska tas efter. Om mitt barn vill bli vegetarian, buddist, sopåkare, heltatuerad eller vad som helst som jag inte är så är det mitt barns liv och vilja. Jag respekterar det på samma sätt som jag vill bli respekterad för min val i livet.
Vi äter ofta olika mat här. Det betyder inte att jag måste laga totalt olika rätter och stå med 7 kastruller på spisen. Grunden och tillbehören kan tex vara samma bara att något läggs till eller dras ifrån för den ene. Inget extrajobb alls. Och mycket trevligare när alla tycker maten är god och äter sig mätta och nöjda :)

Jag skulle utan vidare låta en fyraåring vara vegetarian om hen ville det själv. Jag skulle se till att laga mat så att den funkar även för en vegetarian. (Det gör för all del nästan all mat jag lagar ändå, men det är en annan sak.)

Jag är övertygad om att en fyraåring tex förstår att kött är gulliga djur och därför inte vill äta det. Den graden av förståelse räcker för mig.

Sen tror jag att fyraåringen nog rätt snart skulle börja äta kött igen om resten av familjen gör det, men det är ju en annan sak.

Hos oss har det alltid varit valfritt om man vill äta kött eller vegetariskt. Självklart får man gärna blanda också :)
Mina barn har ätit lika mycket vegetarisk mat som köttbaserad mat under sin uppväxt. Ibland har den ena ätit enbart vegetariskt och ibland har de ätit kött båda två. Jag är vegetarian men skulle aldrig tvinga mina barn att bli vegetarianer. Det är ett så stort val så det valet får de göra själva.
Jag har alltså alltid lagat kött till mina barn även fast jag inte äter det själv och det har jag gjort sedan de började äta fast föda. Att laga två rätter är det normala i våran familj och vi ser inget konstigt med det. Jag och mina barn har ätit det vi har tyckt om helt enkelt. Jag sätter ingen prestige i mat utan så länge man äter så att man mår bra så är jag nöjd. Det har inte varit några överdrifter åt något håll.
Idag som vuxna så äter mitt ena barn mestadels vegetariskt hemma men kan äta kött ute medans mitt andra barn äter kött även hemma.
Så svaret på din fråga är; de har fått välja så snart de har kunnat uttrycka sin åsikt.

Eftersom våra barn inte har några problem med att äta kött, men jag äter vegetariskt, så har vi (barn och föräldrar) kommit överens om att man få välja själv när man blir vuxen. Jag själv slutade äta kött en månad efter 18-årsdagen.
Skulle det visa sig att de av någon väl genomtänkt anledning vill äta bara vegetariskt innan dess så tar vi den diskussionen då, men än så länge tycker de att det är en bra överenskommelse vi har.

*KL*
Intressant att höra era svar!

För att föra det hela vidare:

Jag är vegetarian men skulle aldrig tvinga mina barn att bli vegetarianer. Det är ett så stort val så det valet får de göra själva.

Det här har jag hört flera gånger, man jag tänker - går det att inte "tvinga på" sina barn matvanor? Och i så fall, varför kan man inte "tvinga" barnen att bli vegetarian? valet att äta djur borde väl vara ett ganska stort val det också (men mer enligt rådande normer). Enligt min erfarenhet är det ganska ovanligt att "köttätare" lagar lika delar kött och veg. (om ens någon veg.) Det borde väl också vara att "tvinga på"?

Skulle det visa sig att de av någon väl genomtänkt anledning vill äta bara vegetariskt innan dess så tar vi den diskussionen då, men än så länge tycker de att det är en bra överenskommelse vi har.

Varför "krävs" det en väl genomtänkt anledning att inte äta kött, men (som jag tolkar det) inte någon väl genomtänkt anledning att äta kött? :)

*KL*

Hur tänker ni ang. det här att magen kan "vänja" sig vid veg. så barnet sedan kanske inte kan äta kött? Det är ju inte helt ovanligt att vuxna veg. har svårt att äta kött, den risken borde väl öka om man har varit veg. sedan litet barn?

Därför att det är betydligt enklare att tillgodose barnens näringsbehov om de äter kött. Det ska inte bara vara "veckans nyck" som gör att de vill utesluta det utan det ska finnas någon bättre anledning.

KL

Men sen handlar det ju också om den vuxnas ansvar att se till att barnet får en allsidig, näringsriktig kost. Om 4-åringen vägrar äta nåt annat än korv och makaroner så är det ju inte helt lyckat. Dessutom går det att lära sig äta många saker som man i perioder inte är så förtjust i. Självklart kan barnen ibland få önska vad de vill äta men annars tycker jag att man får äta det man kan av det som serveras och upp till den som lagar maten att det blir bra.

När det gäller mat kan vi övertala lite om det är ngt vi vet att barnet äter normalt. Vi lagar och lägger även upp mat som vi vet att barnet inte äter, då varken övertalar eller tjatar vi. Helt ny mat kan man lukta på, helst smaka.

När det gäller att bli vegetarian så känns det väl som ett väl stort beslut av en fyraåring, lite väl dramatiskt för en 7 åring, och kanske ogenomtänkt för en 12 åring. Så man kan väl alltid diskutera det om det uppkommer. Samtidigt är det helt omöjligt för mig ens som tanke att sitta och tvinga ett barn äta kött! Äter barnet inte köttet på tallriken så är det så, händer det jämt får man väl laga ngt extra och ge extra B12 och järn (det skulle jag nära nog tvinga i däremot). Min man var vegetarian men passade inte för det -mådde dåligt och slutade. Så han skulle självklart säkert ge all support.

Men det står och faller såklart på att barnet äter hyggligt varierat. Pannkakor kanske man kan leva på i veckor, men fiskpinnar och vitt ris tex innehåller inte så mycket näring. Så det finns ju gränser för att välja helt själv.

Min dotter hade funderingar om att äta kött för ett par år sen (kan hon ha varit 6-7år? men kom själv fram till att kött är för gott för att hon skulle kunna vara utan *pust* ;) Hade dottern varit yngre - 4år hade jag nog tagit det ganska lätt och resonerat som så att smaken/åsikterna varierar för dagen och inte gjort några större anpassningar.

Men hade hon valt att inte äta kött hade jag resonerat som så att jag inte vill tvinga någon att äta något de inte vill äta/inte gillar. Jag hade till viss del anpassat de rätter jag lagat på det sättet att man lagat sånt där man lätt kan plocka bort köttet och äta det vid sidan av. Så gör jag redan när det är vissa såser, tillbehör som grönsaker osv som hon inte gillar. Sen är det hennes val vad hon vill äta. Men eftersom jag själv inte är vegetarian så hade steget varit långt till att laga "regelrätt" vegetarisk mat, och jag skulle inte ställa mig och laga tex LCHF rätter om dottern började kräva det idag.

Men hade hon valt att inte äta kött hade jag resonerat som så att jag inte vill tvinga någon att äta något de inte vill äta/inte gillar.
Eftersom jag kommenterat tidigare i tråden så utvecklar jag det citerade lite.
Mina barn har ju inga problem med att äta kött, därför ser jag ingen anledning till att de ska låta bli.
Däremot har de andra saker de inte gillar och där resonerar jag givetvis annorlunda. Sonen som inte tycker om tomater slipper äta tomater etc.

Jag skulle inte ha något problem med en vegetarian i familjen. Vi äter mycket vegetariskt och har varit vegetarianer under många år. Någon extrarätt skulle det inte lagas utan vi skulle laga mat som alla kan äta dvs. bra vegetarisk grund och så kan man lägga till kött om man vill. Någon åldersgräns kan jag inte sätta, men sådär generellt gillar jag inte tanken att tvinga barn att äta sådant de inte vill äta.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar