Sv: När få man ut försäkringspengarna?
litet knapplån..
Vill bidra med en historia där bolagen varit trevliga, snabba och mer tillmötesgående än de behöver (dvs gått emot sina egna regler). Ingen aning om det är för att de vill slippa mig som kund för det blir billigast så, eller om jag bara haft 'tur' men jag har tre gånger i samband med utdömningar haft bolag som gått emot sina egna regler till MIN fördel..
#1 20 årigt kallblodssto, lågt försäkrad. Fång, mår psykiskt pest av vilan, ska ha 8 månader och har haft tre. Vet vägrar döma ut, jag tar bort hästen på eget bevåg och skiter i försäkringspengarna. Ringer bolaget för att meddela dem att hästen är död, jag vet dock att jag kommer få betala premien för resten av året iaf (hade den på autogiro månadsvis) eftersom deras villkor är så. Har inga synpunkter på det, utan ska alltså bara se till så f-bolaget kan skriva in en not i systemet att hästen är död så de inte skickar nytt försäkringsbrev sen.
Bolaget krediterar då raskt återstående del av årspremien. Utan att jag ens bad om det, men jag fick det snabbt krediterat (så valackens försäkring kostade inte mer det året). Detta är rakt emot vad deras regler säger, till min fördel.
#2 Svårt sjuk tvååring, det finns en misstänkt diagnos med KASS prognos men den är inte fastställd. Hästen blir sämre och sämre och svarar inte på behandling. Jag ber klinikvet kontakta f-bolaget, och hon kontaktar f-bolagets veterinär. Han återkommer efter tre timmar då han läst handlingarna försäkringsbolaget har på hästen, och ger via telefon tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. Min vet undrar om de vill ha obduktion, eftersom deras regler säger att icke diagnosticerade fall SKA obduceras. Chefsvet säger 'nej, jag skriver att det INTE ska obduceras, för om de obducerar och det INTE är det vi tror som är anledningen till hästens sjukdom, så kan ägaren få problem med skadereglerarna. Så ingen obduktion, och jag skriver in att jag sagt det här. För den hästen mår inte bra, och de ska ha ett värdigt liv också och det är inte det där, oavsett vad det beror på'. Så, hon tas bort (INNAN papprena kommit), jag fyller sen i pappren i efterhand, min vet fyller i sin del och det skickas in. Efter en vecka får jag försäkringspengarna. Bolagets veterinär gick emot bolagets egna internregler, till MIN fördel.
#3 Min valack. han har en hasledsdefekt som är hyfsat lättdaterbar, och är daterad till INNAN han införsäkrades i bolaget. (Och faktiskt innan han var försäkrad ALLS..). Bolaget betalar snällt veterinärvård för sisådär 25 000 kr för den aktuella defekten, godkänner sedan utdömningen och betalar ut livvärdet minus 8000 kr (eftersom jag T-märkte). Utan minsta lilla knussel. Det fick T-märkande veterinär att utbrista 'BETALADE DE? Det var som fan! Fast det är som jag alltid sagt, bolag XXX är de bästa att ha att göra med'.
Så, lite motvikt till de 'försäkringsbolag är giriga och elaka' som kommit upp här. För de kan vara 'giriga och elaka', de kan hålla sig tillr eglerna (och inte vara men UPPLEVAS som giriga och elaka) men de kan också se till hästens bästa, och dessutom gå ifrån sina egna regler till DJURÄGARENS förmån.
Jag är glad att jag mött den sidan =)