När era hästar är i full kondition:

Sv: När era hästar är i full kondition:

När jag ansåg att Donna var i bra kondition, det var på våren när vinterns träning lönat sig.
Då bestod ofta ett normalt träningspass av 20 min skritt på asfalt först, sen 10 minuters trav på asfalt, för att sen övergå i grusvägar och skogsvägar där det var snabb trav blandat med samling och backträning ca 1 timme. Sista kvarten skrittades det hem på asfalt eller grusväg igen.

om jag inte hade 2 timmar på mig att köra, då blev det travvägen där gruset var ganska mjukt. Skritt 10 minuter, sen lugn jog 2 km , för att sen varvas med snabb trav och sen tillbaka till samling. Vi övade mycket lydnad samtidigt i och med halvhalterna och tempoökningarna. Hon flåsade efter denna övningen som gjordes om 2 ggr. Det blev ca 40 minuters träning, exklusive skritt. Ibland blev det en galopp på hemvägen uppför sista backen, nån minut bara.

Sen blev det 2 dagar i veckan på ridbanan med maraton/precisions träning och dressyr på volt och mycket serpentiner för att bygga bakbensbärigheten och tömkänslan mellan mun och hand.Jag jobbade henne svettig, och det tog ca 30 minuter, bara trav i princip. Nån galopp efter en sväng genom hinder.
Allt med lätt rockard.

1 dag/veckan var det backträning/galopp med ryttare. ca 1 timme, 6 km.

:) Detta var kanske mer än du räknat med att få veta?

Det beror ju helt på vad man menar med full kondition..

Travaren ligger på en helt annan puls än vad ardennern gör osv..

Men när jag kan köra ca 1 timma i kuperad terräng i omväxlande tempo utan att min häst blir genomsvett och pulsmätaren inte slår i botten..

Ja då anser jag att de är i tillräcklig kondition..

Men det där kan vara lite missvisande ibland för jag tycker inte om att ha mina "kram"-hästar i för bra kondition..skillnad är ju om man jobbar för ett mål.
Dvs att man bygger upp inför en tävlingssäsong osv.

Skulle någonting hända så att de blir ståendes ett tag så blir det lättare skador, korsförlamningar osv på dom om man har otur.

Lagom är bäst som vi säger i sverige!

Normal träning ute på väg. 10 min skritt, därefter trav i olika tempon i ca 40 min. varavat med korta skritt pass på ca 2 min/ gång. Hästen jobbas hela tiden i rätt form, flyttas i sidled och växlar tempo. Avslutar med att trava ner (låg form och lågt tempo) i ca 5 min. Avslutar med skritt 15 min.
Passen ser liknande ut när jag kör på dressyrbanan, fast då jobbas det mer på böjda spår.
Bra kondition sätter man ganska snabbt, men det tar lång tid innan hästen är tillräckligt stark i kroppen.
/M

Ungefär
50 % trav
40 % skritt
10 % galopp

Skritten lägger jag främsat i början, en längre skrittpaus i mitten av passet och en lång på slutet för att varva ner ordentligt. Annars är det trav, blandat med någon galoppsträcka då vi precis kommit igång ordentligt med galoppträningen.

Kanske 35% skritt och 65% trav... Varierar nog mycket. Är det en hetsardag blir det mer skritt och är det en lugndag så får han ro att jobba även i traven. Kondisen är nog i toppform på han (har aldrig sett han ordentligt flåsig!) men musklerna jobbar vi på. Aldrig galopp i vagn, än så länge i alla fall...

Jag och Kotte bruk skritte till Antonsson det är ungifär halve väga. Sedan så bruk jag trave till ena stor björk som vi har på väg till Valdemar. Därifån så skritt vi opp till Valdemar.
På hemväga så skritt vi till björka och traver till Antonsson och skritt siste bita.

Nu har det ju hänt ibland att vi tar ena lit galopp oppför backen etter björka när vi är på väg bort:o men det är ju bare när vi bus lit.

Jag tror att Kotte är ganske bra tränader. Nu kör vi ju bare 12 km var dag. Det blir ju mer på sommen att man tar ena ekstra runde med han.

Rut.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror nog att Kotte har bra kondition så det behöver du inte vara orolig för. Tycker att du kör ganska mycket.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 932
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 200
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka