Sv: När era hästar är i full kondition:
När jag ansåg att Donna var i bra kondition, det var på våren när vinterns träning lönat sig.
Då bestod ofta ett normalt träningspass av 20 min skritt på asfalt först, sen 10 minuters trav på asfalt, för att sen övergå i grusvägar och skogsvägar där det var snabb trav blandat med samling och backträning ca 1 timme. Sista kvarten skrittades det hem på asfalt eller grusväg igen.
om jag inte hade 2 timmar på mig att köra, då blev det travvägen där gruset var ganska mjukt. Skritt 10 minuter, sen lugn jog 2 km , för att sen varvas med snabb trav och sen tillbaka till samling. Vi övade mycket lydnad samtidigt i och med halvhalterna och tempoökningarna. Hon flåsade efter denna övningen som gjordes om 2 ggr. Det blev ca 40 minuters träning, exklusive skritt. Ibland blev det en galopp på hemvägen uppför sista backen, nån minut bara.
Sen blev det 2 dagar i veckan på ridbanan med maraton/precisions träning och dressyr på volt och mycket serpentiner för att bygga bakbensbärigheten och tömkänslan mellan mun och hand.Jag jobbade henne svettig, och det tog ca 30 minuter, bara trav i princip. Nån galopp efter en sväng genom hinder.
Allt med lätt rockard.
1 dag/veckan var det backträning/galopp med ryttare. ca 1 timme, 6 km.
Detta var kanske mer än du räknat med att få veta?