För min anhörig som drabbades av en akut psykos var det sådär. Någon var ute efter hen, hen trodde hen blev avlyssnad och hade dragit ut alla elapparater i hemmet, kastat mobilen i sjön, tejpat för lampor på apparater som ”lyste konstigt”, bytt lås flera gånger etc.
Jag skulle se till att få med din pappa till en läkare så fort som möjligt.
Min anhörig hade tack och lov på något litet sätt ändå lite, lite insikt och hade själv redan bokat en tid på Företagshälsan som skickade en akut remiss till akutpsyk där personer sedan blev tvångsomhändertagen ett dygn pga psykos. Det tog några dagar för mig att faktiskt inse vad som höll på att ske, när jag väl fattade att det sannolikt handlade om en psykos så var jag beredd att själv köra personen till psyk men då hade hen redan blivit remitterad akut.
I anhörigs fall ingick också en demensutredning vilket det sedan inte visade sig vara.
Det jag vill säga är att du inte ska ta lätt på detta, utan det är allvarliga symtom din pappa uppvisar och ju snabbare en psykos kan börja behandlas desto bättre, om det nu rör sig om det. Min anhörig var också en helt ”normal” person men jobb, socialt nätverk, ingen historik av sjukdom. Det kan drabba vem som helst.