När dräktighets kolla med blodprov

Shaggy

Trådstartare
Novan är förhoppningsvis dräktig. Hon kollades på 17 dygn och då fanns det ett foster. Det var dock så sent på säsongen (de flesta semistationer stängda) så jag tyckte inte det var aktuellt att betäcka om ifall det inte fäste så jag har inte undersökt något mer efter det.
Min plan har varit att kolla henne med blodprov när det blir möjligt men inser att jag inte vet när det är. Jag vill gärna veta hur det står till med damen så jag vet ifall det är läge att vaccinera eller inte. Tyvärr har distirktarna här inget ultraljud och dessutom misstänker jag att det skulle vara en aning riskabelt med tanke på vad hon tyckte om den förra kollen. Jag skulle kunna dra iväg henne till kliniken och kolla men vill helst slippa eftersom det tar en massa tid som jag inte riktigt har.

Sv: När dräktighets kolla med blodprov

Enl. SVA kan man ta blodprov från dygn 50, men först från dygn 110 kan man mäta östronsulfat som ger svar på om det finns ett levande foster.

Om du vill kolla själv så kan man ju använda något av följande:

Under 40:e – 100:e dygnet kan du prova PregnaMare som är ett blodtest som mäter halten av dräktighetshormonet PMSG.
Problemet med detta testet är att det kan visa positivt om t ex stoet varit dräktigt och sedan resorberat.

Från dygn 120 finns det WeeFoal som är ett urintest som mäter halten av östronsulfat. Detta ska tydligen vara mer tillförlitligt.

Tack för tipset. Det där låter ännu mer tidsbesparande än att vänta på vet först för att göra ett prov om hon är dräktig och sedan vänta på att vet ska komma och vaccinera.

Är det någon av er som har någon aning om vad det kostar ungefär att testa med blodprov om stoet fortfarande är dräktigt?

Ja, jag undrar detsamma. Hittade på SVAs hemsida att provet kostar 420 kr att analysera (Östronsulfat i serum antar jag att det är...), sen tillkommer kostnad för blodprov etc. Finns det någon som gjort det och vet ungefär vad slutnotan hamnade på?

Drar upp gammal tråd och undrar om flera har några kostnadsuppgifter på detta blodprov?

Jag tog faktisk ett sådant prov nu i veckan tillsist (och hon ÄR dräktig :)).

Detta fick jag betala till veterinären:
*180 kr för Provtagning blod"
*650 kr för "Labundersökning remiss"
Dvs totalt 830 kr inkl moms.

Men jag ser på rapporten från SVA att de "bara" tog 525 kr för analysen, så veterinären har nog lagt emellan för hantering eller nåt... Lite fräckt faktiskt...

Låter billigt ändå tycker jag. Jag hade veterinären ute för blodprov på mitt sto häromdagen.
562 kr tog han för det!
Sen tillkommer kostnaden för analysen. 420 kr plus moms tror jag den är...
Summa borde då bli 1087 kr. :crazy:

Har inte fått svaret än, men borde väl ha det under veckan som kommer! *nervös*

Det är inte momsen som gör det då? 525*1,25=656,25.

Jag skaffade mig ett urintest istället för att ta blodprov. Testet visade att hon är dräktig :laugh:.

Östronsulfatanalysen kostar 420 kr plus moms.

Grattis till dräktigt sto! :)

Jag tog faktisk ett sådant prov nu i veckan tillsist (och hon ÄR dräktig :)).

Detta fick jag betala till veterinären:
*180 kr för Provtagning blod"
*650 kr för "Labundersökning remiss"
Dvs totalt 830 kr inkl moms.

Men jag ser på rapporten från SVA att de "bara" tog 525 kr för analysen, så veterinären har nog lagt emellan för hantering eller nåt... Lite fräckt faktiskt...

Tycker det låter väldigt billigt inga resor eller stationsavg .
Här kostar det 700-800 för vet att bara komma hit .

Mia

Momsen var redan inräknad i 525 kr...

Det kanske inte var så dyrt totalt ändå då. Jag kan tillägga att jag dessutom tog tre vaccinationer på samma tillfälle så räkningen som helhet slutade på lite mer...

Liknande trådar

Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: Raja
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 631
Senast: wrangler
·
Avel Jag har 2st ston som ja betäckt iår, den ena gick om så hon betäcktes igen. Den andra har jag inte sett någon brunst på, så hoppas ju...
Svar
5
· Visningar
1 038
C
Avel Skulle vilja ha lite hjälp av er avelskunniga i ett beslutsfattande.. Mitt sto ska kollas på 40 dygn den 17/8. Enligt stationen så...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka