När dags för motion?

Flixon

Trådstartare
Har en schäfer på snart 8 månader, och funderar lite kring när det är dags att låta honom följa med på löpturer?
Han går mycket lös och rör sig därmed rätt mycket på vanliga promenader också, så han är inte direkt utan kondition (minst sagt... :grin:). Han har i princip slutat växa på höjden, men han är såklart fortfarande väldigt mycket unghund i sina rörelser.

Tilläggas ska att jag springer väldigt långsamt.. :o Och med "löpturer" menar jag ett par kilometer till att börja med (idag sprang jag, med vår andra hund, dryga 2 km på 18 min så som sagt, det är inget högre tempo det rör sig om :D)

Sv: När dags för motion?

Ska han vara lös eller i koppel?

Om det rör sig om så korta och lugna turer kan han nog följa med lös. Men jag skulle inte jogga kopplat med en hund som är under året.

Lös. Jag kopplar honom om jag ska möta människor, ffa med barn. Om vi inte stannar i vägkanten och han får lägga sig, men jag siktar på att springa där jag kan ha honom lös och inte möter så mycket folk som vi kan "störa"!

Tack för svar :)

Jag är försiktig med unghundar särskilt de lite större, de ska inte pressas och inte utföra repetitiva fysiska övningar. Men går han lös och du håller dig till det tempo och den sträcka du nämner ovan är det nog inga större problem om han är med två-tre gånger i veckan.

Nä både jag och sambon är lite hariga när det gäller träning/motion av unghunden, särskilt som hans förra schäfer hade trasiga höfter vid 2 års ålder... Men samtidigt vill jag ju att han ska med, mest för att han ska få motion och inte bli trött av minsta lilla, och för att det helt enkelt är roligt om han också kan följa med matte och slippa vänta inne!

Men då får han prova följa med, någon kväll när det är lite svalare än dagens 26 grader... :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 845
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 796
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka