kolblakkur
Trådstartare
Är det någon som har koll på vad riskerna är med att en BRF ej äger marken som fastigheten ligger på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som har koll på vad riskerna är med att en BRF ej äger marken som fastigheten ligger på?
Köp ej!! Är mitt kortfattade råd
Köp ej!! Är mitt kortfattade råd
Jag skippar det.
Stockholms kommun höjer precis som de flesta andra kommuner. T.ex. i den här artikeln med 162% https://www.mitti.se/nyheter/brfer-gor-uppror-mot-markhyrorna-6.3.68551.c650f7850fVi har nyss köpt med tomträtt. Jag tänker att en stor aktör som Stockholms kommun ändå kommer sköta sig.
Alla lägenheter har för och nackdelar! Hittar vi en vi gillar så går den inte bort pga det.
Eller denna, Malmö stad höjde från 8000 kr/år till över en miljon. Det är flera tusen procent. Avtalet var 70 år gammalt så markvärdet hade ju gått upp massor. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ad-sager-nej-till-hsb-s-krav-pa-frikopsrabattStockholms kommun höjer precis som de flesta andra kommuner. T.ex. i den här artikeln med 162% https://www.mitti.se/nyheter/brfer-gor-uppror-mot-markhyrorna-6.3.68551.c650f7850f
Jag kan inte se det som en oskälig höjning med tanke på hur mycket dyrare marken har blivit sedan 1992.Stockholms kommun höjer precis som de flesta andra kommuner. T.ex. i den här artikeln med 162% https://www.mitti.se/nyheter/brfer-gor-uppror-mot-markhyrorna-6.3.68551.c650f7850f
Precis så!Tja, jag ser det som att tomträtt/egen tomt ska synas i priset på bostaden.
Tycker inte att tomträtt nödvändigtvis behöver vara dåligt förutsatt att priset är lägre än jämförbara objekt med egen mark.
Jag vet inte hur det är nu eller har någon statistik. Men här är en historia hur det var för min syster på 2010-talet. De bodde i en villa med tomträtt och när de funderar på att köpa loss såg de att i deras område gick villorna med friköpt tomt för ungefär samma pris som de med tomträtt. Det var i ett område där husen var ”identiska”, samma byggår och husmodell.Tja, jag ser det som att tomträtt/egen tomt ska synas i priset på bostaden.
Tycker inte att tomträtt nödvändigtvis behöver vara dåligt förutsatt att priset är lägre än jämförbara objekt med egen mark.
Min känsla när jag letade hus var att säljare till ett hus med tomträtt inte alls ansåg att det är en värdeminskande faktor. För de själva hade ju inte påverkats av det under de femton-tjugo åren de bott i huset, jämfört med grannen som ägde marken själv. Men när jag som spekulant ser att avgälden ska omförhandlas om 5-7-10 år, och jag vill köpa för att bo där i längre tid än så, så är det en faktor som för mig minskar värdet med motsvarande vad jag kan behöva köpa ut marken för. I Malmö då 1-2 miljoner kronor för en villatomt i de områdena, inklusive friköpsrabatten från Malmö stad. Men säljarna tycker absolut inte att deras hus är värt 1-2 miljoner mindre än grannensJag vet inte hur det är nu eller har någon statistik. Men här är en historia hur det var för min syster på 2010-talet. De bodde i en villa med tomträtt och när de funderar på att köpa loss såg de att i deras område gick villorna med friköpt tomt för ungefär samma pris som de med tomträtt. Det var i ett område där husen var ”identiska”, samma byggår och husmodell.
Jag tror verkligen inte andra köpare är lika insatta som du och det driver upp priset för bostäder med tomträtt.
Håller med om att det ska speglas i priset. Tyvärr är många alldeles för dåligt insatta i ekonomi och det blir inte bättre av hur mäklarna agerar. Jag är ordförande i min brf (tomträtt, för övrigt) och vi har en gigantisk renovering på gång. Detta står i årsredovisningen och jag ger alltid mycket detaljerad information till mäklare som ska förmedla objekt i föreningen då jag tycker att det är viktigt att köpare har den informationen när de lägger bud. Så här långt har det varit EN mäklare som tagit med informationen på korrekt sätt. I den försäljningen var det också flera spekulanter som hörde av sig till oss direkt och ställde frågor.Tja, jag ser det som att tomträtt/egen tomt ska synas i priset på bostaden.