När börjar ni med eksemtäcke?

E

EHC

Ja, som frågan ovan. När börjar ni behandla er eksemhäst med täcke etc?

Sv: När börjar ni med eksemtäcke?

Jag kommer börja så fort snön försvunnit och det är plusgrader dygnet runt.

Jag börjar när mygg och knott kommer och när det blir lite varmare.

Fjalar brukar få täcke på sig i april, så det börjar bli dags snart.

Börja tidigt för sjutton! Så fort våren börjar närma sig. Det ska på väldigt tidigt och av väldigt sent.
Trots att vi inte tror eller ser att knotten är här så finns dom, tro mig, det har jag lärt av mina egna misstag!

Yrpa får gå utan så länge som möjligt!
Det åker på direkt jag ser någon antydan till skorv i manen.

Jag kommer flytta in min pålle från lösdriften på onsdag. I samband med det påbörjar jag säsongens eksembehandling inkl täcket på ute. Det känns lite dubbelt att klä på eksemtäcket när vinterpälsen precis börjat rasa... Men det är inte mycket att välja på om man vill förskona hästen från eksem.

Kaela har ju ingen exem än iaf(importerades Jan-07)och jag gör mitt bästa för att hon ska slippa det.
Förra året så hade hon exemtäcke på sommaren(ej våren)+ att hon badades med exemschampo varje vecka,+ medel mot knott/mygg.
Knotten har funnits där vi bor i stort sett hela vintern så jag har behandlat nu också+att hon äter linfröolja varje dag i maten.

Här där vi bor i skogen finns extremt mkt insekter.

Idag åkte både täcke och huva på för flygfäna har vaknat till liv här i alla fall :mad: !

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 605
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
674
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V