När börjar året ???

Cat_and_rat

Trådstartare
December föl blir januariföl ???

Jag kan inte låta bli att fråga hur ni ställer er till följande...

Jag har hört och läst (måste leta upp var...) - och det behöver inte betyda att det är sant - att det är vanlig/icke ovanligt att fölen i Tyskland föds i december men registeras födda i januari nästkommande år. Dvs väldigt sent född blir väldigt tidigt född.
Det kanske bara jag som blir upprörd över sådan här saker ?
Vi säger ju att alla hästar fyller vid nyåret men eftersom vi idag påbörjar inridning ganska tidigt så kan ju några (ibland många) månaders försprång betyda ganska mycket eller ??

Hur skulle ni ställa er om en decemberfödd (dvs 4-åring) "tog" er 3-årings semifinalplats vid årgångschampionatet ?

Senast ändrad:
Sv: December föl blir januariföl ???

Jag vet också att decemberfölen räknas till "nästa år" vet dock inte var gränsen går...

Sv: När börjar året ???

Det är nog ganska vanligt överallt och inte minst i trav och galoppsporten om det skulle hända , dom väntar ju med att tillkännage att hästen är född tills det nya året har inträtt, alltså "fuskar" medvetet.
Det hade jag oxå gjort om jag kunnat i samma situation.

Fast när jag jobbade på fullblodsstuteri i England så var vet tvungen att komma ut och ta DNA-test (tror jag det var) inom 24h efter att fölis e född. Den här tråden hänvisar nog till halvblodsföl i Tyskland som är planerade och födda i början av december, undra om jag inte sett något november föl också i en aktionskatalog..

Intressant fråga, särskilt för mig då mitt sto är precis nybetäckt och ska föla 5 januari om hon tagit sig.
Finns det alltså regler för detta, dvs att december föl får registreras som januariföl ???? Eller missförstod jag ?

Cat_and_rat skrev:
Jag kan inte låta bli att fråga hur ni ställer er till följande...

Jag har hört och läst (måste leta upp var...) - och det behöver inte betyda att det är sant - att det är vanlig/icke ovanligt att fölen i Tyskland föds i december men registeras födda i januari nästkommande år. Dvs väldigt sent född blir väldigt tidigt född.
Det kanske bara jag som blir upprörd över sådan här saker ?
Vi säger ju att alla hästar fyller vid nyåret men eftersom vi idag påbörjar inridning ganska tidigt så kan ju några (ibland många) månaders försprång betyda ganska mycket eller ??

Hur skulle ni ställa er om en decemberfödd (dvs 4-åring) "tog" er 3-årings semifinalplats vid årgångschampionatet ?

Spelar det någon roll??? Om den är född i slutet av december eller början av januari??

Idag med det "fria" systemet i championaten där 6åriga ston som haft för som 4åring får hoppa bland 5åringarna så tycker jag inte att det spelar någon roll faktiskt.

Tycker det är lika "hemskt" med att 5åriga ston får gå 4års championatet där det faktiskt är stoor skillnad på kroppen.

Rufsan. skrev:
Det är nog ganska vanligt överallt och inte minst i trav och galoppsporten om det skulle hända , dom väntar ju med att tillkännage att hästen är född tills det nya året har inträtt, alltså "fuskar" medvetet.
Det hade jag oxå gjort om jag kunnat i samma situation.

ur hästsynpunkt så är det ju bättre för den om den får gå bland "jämnåriga" än att den skall drivas fram och vara för omogen, dvs gå på 3års som nästan 2åring

Du tycker det är helt o´kej med fusk. Själv tycker jag att det är skillnad på att tillåta ston som fölat att "gå ner" ett år i årgångschampionatet - det redovisas öppet och fyller den funktionen att man kan ta ett föl på lovande ungston utan att missa årgångstävlingarna. Det är skillnad på att medvetet fuska till sig månader i utveckling och utbildning.
En fuskad 4-årig hingst skulle kunna göra fina resultat på bruksprovet som 3-åring...

Varför betäcker man så tidigt att man riskerar att få ett december eller novemberföl om det inte är för att få ett försprång ?? :mad:

Me_myself_and_I skrev:
Intressant fråga, särskilt för mig då mitt sto är precis nybetäckt och ska föla 5 januari om hon tagit sig.
Finns det alltså regler för detta, dvs att december föl får registreras som januariföl ???? Eller missförstod jag ?

Tillåtet kan det inte vara - vad jag vet står det inte i registreringspappren att fölen är födda i december (utan 1 januari).

Ett försprång till vaddå?? Det gynnar ju bara hästen när den är ung egentligen men den behöver ju inte bli bättre än dom andra iallafall.

Självklart har några månader hit och dit bara betydelse när hästarna är riktigt unga men det är ju då bruksprov o dyl är aktuellt.

Finns det något mer fusk du tycker är helt o´kej ?

Men dom som verkligen har nytta av det är ju trav och galopphästen skulle dom reggas i december istället för januari skulle dom förmodligen inte ens få fortsätta leva så ja det tycker jag är OK , för bruksproven So What?? Det är ju inte bara ett visst antal hästar som blir godkända hingstar just det året så det är ju ingenting man tar ifrån någon annan.

Cat_and_rat skrev:
Självklart har några månader hit och dit bara betydelse när hästarna är riktigt unga men det är ju då bruksprov o dyl är aktuellt.

Finns det något mer fusk du tycker är helt o´kej ?

Du menar på fullt allvar att det är ok att deltaga med ett 5åringt sto i 4års championatet????

Och hur hemskt är det om hästen är född i december och tävlar mot hästar som är, skall vi se 3-4månader yngre????? Dessa månader gör knappast någon skillnad :smirk:

Snacka om dubbelmoral!

Bruksproven tävlar väl inte hingstarna mot varandra :angel: Utan den är ju en bedömmning av hingstens KVALITE

Jag vet inte om jag tycker att det är fusk. Men gränsen borde gå vid mitten på december tycker jag för då blir det ju inte så stor skillnad.
Visst, det är kanske fel men om dom som är födda i december tävlar mot dom i jan så är dte ju inte så stor skillnad utan det blir ju med dom födda senare på året.
Tänker man bara på dom födda runt nyår tycker jag det är helt ok men inte om man tänker på maj barnen =)

Nej det är inte ok att avla så medvetet att man inte vet om det hinner bli "nytt år" innan den ska föla...
Jag KAN på nåder godkänna det inom trav å galopp"världen" "godkänna" det för det man att "alla" gör det...

Men inom "ridsportsaveln" är det INTE ok... För här slåss man på andra villkor... Om man nu vill ligga x antal månader före finns de ju ändå så att du kan få fölet i februari/mars å då har någon månad +/- att "vifta" på å ÄNDÅ få ett tidigt föl...
Har man då medvetet lag sin "fölning" FÖR tidigt får man skylla sej själv, föds den i dec ÄR det inte enl mej OK att regga den efter nyår... Inom halvblodsbiten där iaf jag är mer "hemma" så kan det ju visserligen diffa MKT bara på 2-3 månaders hästar (om man kollar årets föl tex)... Jag valde tom att inte visa mitt föl förra året då han blev så sent född (8 juni) å skulle få "tävla" mot föl födda i mars, bara de 3 månaderna ger en stor skillnad i storlek å utveckling.
Jag va ner på Falsterbo å jämförde mitt föl med dem de visade upp där å min var verkligen mkt mindre än de (de fölen då ca 4 mån å min 1 mån = STOR skillnad i kropp mm)...

Sen är det ju självklart så att ju äldre än häst är så spelar dessa månader mindre å mindre roll... Tex så finns det ju normalt födda hästar som inte är "redo/mogna" att gå årschampionaten i "rätt ålder" då de inte växer som "andra" men de e ju från individ till individ att se sånt, men som sagt där spelar inte nån månad hit eller dit...

corzette skrev:
Nej det är inte ok att avla så medvetet att man inte vet om det hinner bli "nytt år" innan den ska föla...
Jag KAN på nåder godkänna det inom trav å galopp"världen" "godkänna" det för det man att "alla" gör det...

Men inom "ridsportsaveln" är det INTE ok... För här slåss man på andra villkor... Om man nu vill ligga x antal månader före finns de ju ändå så att du kan få fölet i februari/mars å då har någon månad +/- att "vifta" på å ÄNDÅ få ett tidigt föl...
Har man då medvetet lag sin "fölning" FÖR tidigt får man skylla sej själv, föds den i dec ÄR det inte enl mej OK att regga den efter nyår... Inom halvblodsbiten där iaf jag är mer "hemma" så kan det ju visserligen diffa MKT bara på 2-3 månaders hästar (om man kollar årets föl tex)... Jag valde tom att inte visa mitt föl förra året då han blev så sent född (8 juni) å skulle få "tävla" mot föl födda i mars, bara de 3 månaderna ger en stor skillnad i storlek å utveckling.
Jag va ner på Falsterbo å jämförde mitt föl med dem de visade upp där å min var verkligen mkt mindre än de (de fölen då ca 4 mån å min 1 mån = STOR skillnad i kropp mm)...

Sen är det ju självklart så att ju äldre än häst är så spelar dessa månader mindre å mindre roll... Tex så finns det ju normalt födda hästar som inte är "redo/mogna" att gå årschampionaten i "rätt ålder" då de inte växer som "andra" men de e ju från individ till individ att se sånt, men som sagt där spelar inte nån månad hit eller dit...

Jag tycker inte heller om det, men om den kommer för tidigt så är det inte så mkt att göra. Kan ju faktiskt hända.

Jag tycker INTE att ett 5 åringt sto skall få gå 4års championatet, just pga att den kan ju mkt väl ridas in som 3 åring och kommer ju igång snabbt efter fölning dvs den kan mkt väl vara riden nästan ett och ett halvt år vilket 4 åringarna inte är. Där tycker jag att det är fel, jag tycker att 5 och 6 års championaten kan kvitta för då är de ändå bra mkt mer färdiga än 4åringarna.

Men just 4åringarna anser jag inte skall behöva tävla en bedömmningstävling mot en 5åring

Liknande trådar

Avel Mitt sto, född 2008, väntar sitt första föl. Sista seminering var i juli, så hon är inte alltför långt gången i dräktigheten än. Jag...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Köpte ett sto i januari som gick igenom besiktning utan anmärkning. Fem år och oinriden men har fått ett föl, nu har vi påbörjat...
2
Svar
23
· Visningar
2 669
Senast: Angelikaan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30