Sv: när började ni rida in era isisar?
Jag har precis börjat med min -04. Han har gått i unghästflock fram till oktober förra året då jag tog hem honom. Vi har arbetat enbart från marken (vänja honom vig grimma, att bli klappad, att bli borstad, att bli ledd, NH etc) och idag satt jag på honom för första gången! Jag kommer att jobba med honom i någon vecka eller två till, och sedan ska han få vila en period. Efter det får han gå med som handhäst och börja vänja sig lite mer vid ryttare, innan det är dags för lite längre sommarvila. Till hösten tar vi tag i ridningen/träningen lite mer på allvar skulle jag tro, men jag kommer helatiden att varva ridning med markarbete och vila. Han kommer att tränas ungefär varannan dag, med någon veckas vila ibland.
Jag tror att det är bra att låta unghästen växa upp i flock och att starta väldigt försiktigt och enbart jobba i korta perioder. Min Thytur var hingst länge och har växt lite snabbare än vad han skulle ha gjort om han var vallack, men han är långt ifrån färdigväxt, så det gäller att vara mycket försiktig.
//julia