när började ni rida in era isisar?

I

issikka

jag har två islands pojkar valack och hingst, ena 2 1/2 andra 1 1/2 .
jag funderade på att börja med tömmkörning för den äldre till sensommaren/hösten? vad tror ni om detta? tänkte vänta med ridning tills han hunnit bli 4. hur har ni gjort? och allmänna råd om inridning är välkomna.

Sv: när började ni rida in era isisar?

Hej!
Låt dem njuta av bebis/barnstadiet och gå i stora flockar med andra kompisar att busa med. Du har igen det senare på friska, starka hållbara hästar.

"Min" bebis är ju bara knappa 8 månader, hon ska få följa med lite som handhäst vid 3, köras in vid 4 och inte ridas före 6 års ålder. Hon kommer bli hög och måste få tid att verkligen växa klart.
Jag kommer ju ändå ha glädje av henne som ridhäst sen i 20 år till iaf...:d så varför stressa?

Just nu går hon och hennes mamma i stor flock på Öland och mamman ska betäckas om nästa sommar, så lillan får ha sin mamma ett år till.

Salta_katten, som tror på naturlig hästhållning:)

ingen brådis, tyvärr har jag inte möjlighet att skicka dem till en större flock med isisar, bor i finland och hästhållning är massor dyrare och massor efter här. men jag köppte den lilla skiten :) endast för sälskap åt den äldre, dom är bröder, så det blev naturligt så. finns nog flera hästar på gården, men det är inte isisar och endas ston :)

Jag har precis börjat med min -04. Han har gått i unghästflock fram till oktober förra året då jag tog hem honom. Vi har arbetat enbart från marken (vänja honom vig grimma, att bli klappad, att bli borstad, att bli ledd, NH etc) och idag satt jag på honom för första gången! Jag kommer att jobba med honom i någon vecka eller två till, och sedan ska han få vila en period. Efter det får han gå med som handhäst och börja vänja sig lite mer vid ryttare, innan det är dags för lite längre sommarvila. Till hösten tar vi tag i ridningen/träningen lite mer på allvar skulle jag tro, men jag kommer helatiden att varva ridning med markarbete och vila. Han kommer att tränas ungefär varannan dag, med någon veckas vila ibland.

Jag tror att det är bra att låta unghästen växa upp i flock och att starta väldigt försiktigt och enbart jobba i korta perioder. Min Thytur var hingst länge och har växt lite snabbare än vad han skulle ha gjort om han var vallack, men han är långt ifrån färdigväxt, så det gäller att vara mycket försiktig.

//julia

Jag började med Sindri i slutet av mars -07 o han är född 02. Dvs han var fem år.

Jag ser ingen anledning att jäkta.

Har just börjat med min 6-åring! Har ägt henne sedan ett års ålder. Kördes in som 3-åring.

Med Perla började jag rida på henne när hon var 4 år, mmed långa viloperioder.
Men Perla var tam och gick med en jämnårig shettis så det var ingen grej för henne att få ryttare på ryggen. Hon är stencool.

Bjartur är född -05 och är inte hanterad mer än vid verkning, avmaskning och hagbyte.
Han går på lösdrift i blandad flock och ska göra det till senhösten är det planerat. Då ska han få vänjas vid stall daglig hantering och så har jag tänkt prova ridning när han är 4 år. Ev om jag har tidsbrist i höst får han gå kvar till tidiga våren -09.

Är ingen expert men...

Jag skulle låta dem vara unghästar ett tag till, vet inte hur det är med hingstar men de har väl mycket hormoner som spökar oxå? Jag hade väntat med arbete/träning tills hästarna är minst 3,5 år.

Jag tog hem min unghäst född -03 från "det vilda" sommaren 2006 och red in henne våren 2007. Hon var inte helt fysiskt färdig men hon klättrade på väggarna här hemma och behövde använda knoppen. Så vi har ridit in mycket försiktigt med enkla ridturer utan större krav och många viloperioder mellan. Nu har vi satt igång igen efter några månader vila och hon har mognat enormt sedan inridning. Nu är det dags för töltsättning och träning. Spännande!

Mitt tips blir att låta hästarna få vila med jämna mellanrum under inridningsåren. Man tar inridningen/träningen i etapper och låter unghästen smälta intrycken under en/ett par månader innan man går vidare. Och kräv inte för mycket på en gång- även om hästen verkar ambitiös!

Jag köpte Lillen sommaren -06, han var då tre år gammal.
När jag fick hem honom så började jag träna lite såna där simpa saker, gå fram för smackning, stanna för vissling, följa med som handhäst gjorde han också emellanåt.
Jobbade honom från marken i repgrimma.

Första gången han hade bett i munnen måste varit för drygt ett år sen.
Han reds in under våren -07 (han var då 3½år gammal) och lärde sig under hela den våren att gå fram för skänkeln, stanna/sakta ner, svänga.
Efter sommarvilan (då 4år gammal) så gick vi vidare och börja separera dom olika gångarterna och han började även hitta en ändamålsenlig form.

Han är nu precis igångsatt efter sin vintervila och ska nu fortsätta sin utbildning.

Om jag var du skulle jag låta hästarna bar avara hästar fram till minst 3års ålder, då börja försiktigt med arbete från marken,promenader m.m. för att så småningom börja själva inridningen.

min gosse som jag nu tänkte börja med är 3 lite på till sen sommaren/hösten. men jag tänkte bara tömmköra, lära grunden i tömm körning o sen får han vila igen. och lillpojken så får vara helt ifred, kanske lite lydnads/respekt övningar skulle behövas :devil::banana:

hejsan
jag har en isis som är född -04 som jag rider ca 2 gånger i veckan
jag kontaktade både uppfödare och tränare som sa att bara hästen är mogen och inte har en växtperiod just då så kan man börja lite smått vid 3.5 års ålder med LÄTTARE ridning, dvs en skritt och lite trav i skogen ingen träning förrän 4-5 års ålder

jag körde in honom först och har tränat mycket på markplan innan

allt beror på hur hästen är, vissa är inte mogna förrän vid 6 års ålder!!!!!!!

sen måste man lägga in viloperioder hela tiden så hästen får smälta allt som hänt och "bara vara"

min häst tycket att det är såååååååååå kul, hela hans kropp vittnar om att jag tog rätt beslut att börja lite tidigare, han är en mycket gladare häst nu!

Jag har en -04 som under några veckor i somras var hos tränare för att lära sig gå som handhäst och longeras. Sedan har jag promenerat en del med honom, gjort NH-övningar, han har haft sadel på sig och jag har suttit på honom en gång. I augusti åker han till tränare för inridning, sedan hoppas jag kunna rida honom lite själv innan han får vila från ridning några månader.

Islandshästarna jag utbildat har varit mellan 4-6 år gamla.
Har alltid hanterat hästarna mkt innan inridning då jag tycker man är schysst mot hästen då, hantering slipper bli ngt helt nytt & okänt.Vissa låter hästarna gå i hagen tills de är 4-5 år & sedan förväntas hästarna inte reagera när sadeln ska på, vilket är ett mkt högst krav på dem.
Tips är att aktivera hästarna genom allmänt pyssel, borsta, lyfta hovar.
Motion genom promenader, tömkörning, longering(skulle inte longera före 3 års ålder dock, eller före hästen är redo öht).

jo alltså den gossen som jag snackar om är 3 till tidiga sommaren. och tänkte börja tömmköra till sensommaren/hösten först. han är van vid hantering, och verkar vara en av de som mognar snabbare. väldigt lugn och social typ, medan lillebror är raka motsatsen :) så jag tror att lite tömmkörning medan det fortfarande är lite ljust på hösten inte skadar, och sen vila. men rida tänker ja inte före han är åtminstone 4. sen beror det på hur han reagerar med tömmkörning, annars får man vänta så länge som det nu tar :):banana:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025