När började era barn gilla/leka med jämnåriga?

Sv: När började era barn gilla/leka med jämnåriga?

Dottern född maj 2010 har väl nu under - efter sommaren börjat intresserar sig av andra barn om än fortfarande väldigt selekterat om vilka barn som duger att leka med.
Hon leker fortfarande ofta ensam på fsk och går gärna iväg om det blir för stökigt i gruppen men kan sjunga på samma sång som de andra barnen som springer runt och leker :) fast det blir mer och mer att hon leker med de andra barnen!

Jag tycker att det redan händer och har varit sedan vi började gå på babyrytmik (~6 månader) även om de inte alltid är så bra på vad vi tycker är leka så är de intresserade av varandra. Detta är tre killar i ungefär samma ålder, de kryper efter varandra (eller ja, den ena försöker i alla fall följa efter de andra två:D) och hamnar gärna i en klump där de tar leksakerna av varandra.

Men det beror självklart vad för inebörd man har i ordet leker, jag tycker att de här killarna leker med varandra men det kanske inte någon annan gör.

Min son (16 mån) lekte senast idag med en jämngammal tjej och en kille som är knappt 14 mån. Killarna busade och lekte tittut och jagade varandra och där var det definitivt interaktion. Annars leker de mycket bredvid varandra men lite interaktion då och då.

Gillar jämnåriga gör han definitivt. Han och tjejen är tokiga i varandra och vinkar och skrattar så fort de ses.

Intressera sig för?

A har alltid varit intresserad av andra barn, även som bebis.

Interagera?

Uppskattat närvaron och haft utbyte, alltid tror jag. Men två sexmånaders som håller sig fast i en lekpanel på biblioteket kanske inte interagerar även om de tittar lite på varandra, blir mer intresserade av prylen den andra har och tycker att det är roligare att den andra är där.

Leka med?

Sedan dagis, 1,5, om leka med innebär att två barn kan bygga på samma tågbana eller tycka det är roligare att vara bredvid ett annat barn.

Sedan tvåårsåldern om man menar att en tvååring och en 1,7 åring står bredvid varandra, visar bär för varandra, kastar på marken och skrattar. Eller att han utan uppmaning kommer på att han ska dra en 1,7 åring på en Bobbycar. Eller vattnar blommor tillsammans. Eller springa efter äldre barn. Eller går in och ut ur en lekstuga med andra barn. I somras kunde han leka riktigt länge på en lekplats vid Café om andra barn fanns där. Inte speciellt intresserad om han var själv, vuxen inte riktigt lika kul.

Inte ännu, 2,5, om man tänker fantasilekar om prinsessor och drakar och katter och så. Typ jag bor i huset, du lagar mat osv. Gör det med vuxen, i stil med jag lagar soppa, du smakar eller lillakatten och mammakatten booor.

Senast ändrad:

Min son var 2 1/2 år när han började leka med andra barn. Innan det lekte han mest med vuxna, vilken pedagogerna på förskolan tog upp på utvecklingssamtalet. Det lossnade jättemycket på sommaren, han blev 2 1/2 i maj, när han lekte med granntjejen som är ett år äldre.

Jag lägger en +1 på den Cattan, med tillägget att min dotter (lika gammal som A) även leker fantasilekar. Hon och kusinen på snart 4 år leker mamma och pappa varje gång de ses, de går och jobbar osv. Hon leker över huvudtaget väldigt, vad jag tycker, avancerade lekar för sin ålder.

Min ettåring har som jag minns alltid (nåja, inte som nyfödd då) reagerat positivt, tittat och intresserat sig speciellt för andra barn. Nu som ettåring (13 mån) leker hon sedan länge aktivt med storasyster och är nyfiken och går fram och klappar, petar och försöker interagera med andra barn. Tyvärr blev den lilla hon sist försökte leka med rädd för hennes framfusighet så han grät och drog sig undan så fort hon kom nära, så det verkar ju vara olika.

Det var strax efter 2 års ålder som min dotter började visa intresse att verkligen leka med andra, jämnåriga barn. Innan det upplevde jag nog främst att hon mest var nyfiken på bebisar. Visst, hon lekte med andra - omkring dem, men det verkade mest som att de fanns där i bakgrunden och hon körde sitt race. Sina lekar, sina spelregler.

När hon började på sitt nya dagis började leken bli mer i grupp och hon har ett par jämngamla kompisar som hon leker mest med.

Min son har umgåtts med en sådan som din dotter hela sitt liv, kan vara därför han är bra på att interagera med de andra bebisarna.
Men är sjukt kul att se att de två tycker om att träffas och umgås, även fast det där med att Nils inte gör än är lite svårt att förstå:D

Min dotter har alltid gillat och varit intresserad av andra barn. Precis som Cattan skriver är det stor skillnad på att vara intresserad och "leka bredvid" andra barn jämfört med nu när hon och hennes kompisar verkligen leker (fantasilekar m.m).

Det började hon med på riktigt strax innan hon fyllde tre år och sedan dess har lekarna utvecklats massor.

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
964
Senast: Dunet
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 589
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
998
Senast: cherie
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar