När börja träna en treåring?

LinnK

Trådstartare
jag har en liten undran om hur pass mycket man kan göra med en treåring?

Kan man börja sitta på den och kanske skritta lite?
(om det inte är en "sen" häst alltså)
Skulle det kanske vara okej att skritta lite i skogen med en rutinerad häst en liten stund, kanske en-två dagar i veckan?

När det gäller själv inridningen är det kanske bäst att skicka iväg hästen till en duktig tränare? även om jag kommer att ha bra hjälp av kunnigt folk i stallet om jag nu skulle köpa en treåring.

När kan man börja rida in den? 3, 4 eller 5? eller ännu äldre?
(självklart med hänsyn till hur den växer osv)

Hur mycket bör man kräva att en treåring kan?
(nu menar jag inte med ridning direkt..)
Mer än att iaf hanteras och verkas.

Sv: När börja träna en treåring?

LinnK skrev:
jag har en liten undran om hur pass mycket man kan göra med en treåring?

Kan man börja sitta på den och kanske skritta lite?
(om det inte är en "sen" häst alltså)
Skulle det kanske vara okej att skritta lite i skogen med en rutinerad häst en liten stund, kanske en-två dagar i veckan?

När det gäller själv inridningen är det kanske bäst att skicka iväg hästen till en duktig tränare? även om jag kommer att ha bra hjälp av kunnigt folk i stallet om jag nu skulle köpa en treåring.

När kan man börja rida in den? 3, 4 eller 5? eller ännu äldre?
(självklart med hänsyn till hur den växer osv)

Hur mycket bör man kräva att en treåring kan?
(nu menar jag inte med ridning direkt..)
Mer än att iaf hanteras och verkas.
Alla resonerar olika... men jag personligen gjorde såhär:
1,5 år (när jag köpte henne) - kunde gå i grimma och verkas
2,5 år - lärde sig ha bett i munnen, men bara för att hon skulle på en utställning och det var krav,annars hade jag väntat. Vid den tiden kunde hon också stå uppbunden.
3, 5 år -började gå promenader, med träns o grimma ovanpå. Vi promenerade den hösten/vintern ca 2-3 ggr/vecka o övade bara på att "lyssna på matte" och vänja sig vid omgivningen. I december började jag tömköra på stigar i skogen. Blandade sen promenader och tömkörning till hon fyllde 4 år (med några veckors total vila emellan). Longerade några få gånger i ett ridhus.
4 år - satt upp för första gången. Gick utmärkt. Red i ridhus två första gångerna (av säkerhetsskäl) och sedan red vi ut med kompisarna från stallet. Rakt fram. Kunna stanna och gå fram. Lärde henne skänkelhjälpen. En del tömkörning som ombyte under det året. Ett par veckors vila här o där och en dryg månadsvila i oktober.
5 år - är hon nu. Vi har i våras gått på lektioner 6 gånger (varannan vecka) och övat sidförande hjälper mer. Rider bara ute hemmavid (både med och utan sällskap). Jobbar på volter emellanåt (vändplaner är bra!!) och har börjat jobba med att sätta tölt. Just nu vilar hon ca 7 veckor. Annars rids hon väl 3-4 ggr/vecka mellan 20-45 minuter.

Jag har gått ganska långsamt fram tycker jag. Både för hennes skull och för att jag själv för första gången rider in själv.

Jag rekommenderar dig att börja tömköra innan du rider!! Då lär sig hästen att inte du är "bredvid" hela tiden utan att gå fram utan dig vid sidan. Den lär sig också tygelhjälpen på ett bra sätt. Jag har haft STOR nytta av detta. Själv skulle jag inte börja rida en 3-åring utan vänta 6 mån - 1 år ytterligare.

Låter som ett mycket lagom och ickestressande tempo för hästen. Jag tycker du funnit en lagom och bra väg som passar många. Att gå fram så här ger hästen tid att stärka självförtroendet och vänja sig och man slipper ofta bakslag. Dessutom slipper man skador. En tränare rider ofta in för fort beroende på att träning är dyrt och kunden vill se snabba resultat. Det slår ofta tillbaka med överansträngning, kanske tom skador och psykiska bakslag. Det finns de som tar det mañana men de verkar enligt min uppfattning, tyvärr vara i minoritet. Följ hellre Björks långsamma plan och ta hjälp av dina duktiga kompisar. Då har du koll hela tiden och kan säga nej när du tycker att det inte stämmer för dig och hästen!

Man kan ju börja att hantera den men det kan man ju göra redan när dom är små, lr det är ju det bästa. Hästarna håller ju längre om man rider in dom senare , fast man ska ju orka vänta också,, ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka