När bör man klippa/ej klippa?

nexxa

Trådstartare
När är det 'okej' att börja klippa och när är det man inte ska klippa mer för att sommarpälsen kommer?

Sv: När bör man klippa/ej klippa?

Har sett flera som klippt sina hästar redan... men personligen skulle jag vänta med att klippa tills hästarna behöver ha täcken på sig, visseligen individuellt, men för mig i september... även om min häst kommer klippas i slutet av november eftersom jag bara brukar behöva klippa en gång då... sedan har jag hört att man inte ska klippa hästen efter februari månad...

Min ponny brukade få riktig nallepäls på sommarbetet så henne klippte jag i augusti ett par gånger. Det är nog ingen fara att börja så tidigt men man kanske får lägga på ett täcke tidigare än andra.

Klipper man försent får hästen inte sommarpäls lika fort men jag vet inte riktigt vad som är försent. Har hört efter nyår men februari låter vettigare. Det är ju i januari som vintern börjar (i Skåne iaf. :angel: )

Man kan klippa hasten hela aret runt. Jag har ocksa hort februari, men jag har klippt hastar anda in i mars, april och de har fatt sommarpalsen precis lika snabbt som alla andra hastar.

Ju senare man klipper ju farre ganger behover man klippa under vintern. Jag brukar vanta tills hastarna svettas pga palsen under ridningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Söker en ram som är minst 51x51 cm men det är okej med några centimeter till. Har hittat 50x50 men det är för litet för det som jag vill...
Svar
9
· Visningar
303
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet om det är okej att klippa bort rötterna som sprids lite varstans på denna växt?
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Amha
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 470
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar