när blir havre gammalt?

M

Mysticaa

Hel Havre som har legat i 2 år- Är de gammalt?
eller kan man ge de till häst???
 
Sv: när blir havre gammalt?

kryptisk skrev:
Det är gammalt. Skulle inte fodra med det.


På vilka grunder ? Näringen går ur eller Mögel Eller varför Nyfiken eftersom jag kan tycka att skalet konserverar den och man kan fodra med typ fjolårshö :confused:

Så ge gärna ett mer utförligt svar ;)
 
Sv: när blir havre gammalt?

Hel havre som förvarats väl är det lång hållbarhet på.....
Men 2 år... Det låter kanske lite väl länge det kan ju finnas mögel och sånt om det har kommit in fukt vid nått tillfälle.

Jag hade valt att inte fodra med det pga att det finns en risk att den kan vara angripen av mögel.
 
Sv: när blir havre gammalt?

Förlåt för mitt korta svar, var lite trött vid tillfället:angel:

Ur hygienisk samt näringsmässig synpunkt skulle jag nog hellre köpa färskare helhavre. Jag bedömer risken att havren utsatts för luft/fukt större än chansen att havren är ok. Visst kan man förvara helhavre ganska länge, men fettet härsknar ju så småningom? Runt ett halvår skulle jag se som ok, men jag kanske bara är onödigt petig?
 
Sv: när blir havre gammalt?

Ett halvår..lite lite? Då skulle man ju bara kunna fodra havre under halva året...man skördar ju bara en gång om året...minst ett år borde det gå bra attlagra havre. Efter det får man nog se till HUR havren lagrats om man ska veta kvaliteten på den.
 
Sv: när blir havre gammalt?

:rofl: :rofl:

hmmm... ursäkta ... men hur ofta tröskar du havre??:angel:
vi brukar tröska en (1) ggr/år.... så vi har liiiite svårt å ge havre som högst e 1/2 år gammal....;) ;)
 
Sv: när blir havre gammalt?

Havre skall dessutom helst lagras och ges från förra året.
Jag tror att det var fytinsyra som det heter som skall gå ur havren.

Havre kan lagras i många år om den lagras på rätt sätt.
Den blir inte gammal i bemärkelsen "går ut i datum".
Däremot så kan den bli förstörd om den lagras fel.

Tänk på bibelns 7 goda år då man lagrade för att sedan klara 7 svåra år.
 
Sv: när blir havre gammalt?

Men det var ju också sju SVÅRA år! :rofl:

Ett bättre exempel tycker jag är tornet i Visbymuren som användes som spannmålssilo när danskarna *right?* anföll. Då överlevde hela staden på det som fanns i silon under mycket lång tid...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
558
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp