När blir häst utdömd pga spatt? Och hur ofta?

T

tigger

Ja, vad krävs egentligen för att en häst ska bli utdömd av vet. pga av spatt?
Efter att ha läst en del trådar på forumet så verkar det variera kraftigt, vilket jag tycker är konstigt. Vet. borde ju ha ungefär samma "riktlinjer" vart dom än bor i landet? I vissa fall döms hästar tydligen ut bara pga att ägaren ska sälja hästen och det blir svårt i och med att hästen vid besiktning visade spatt. I andra fall går hästarna flera år med diverse behandlingar utan att bli utdömda.

Hur många spatthästar blir "friska" (vet att det är en kronisk sjukdom)? Någon med statistik?

Sv: När blir häst utdömd pga spatt? Och hur ofta?

Efter att ha läst en del trådar på forumet så verkar det variera kraftigt, vilket jag tycker är konstigt. Vet. borde ju ha ungefär samma "riktlinjer" vart dom än bor i landet? I vissa fall döms hästar tydligen ut bara pga att ägaren ska sälja hästen och det blir svårt i och med att hästen vid besiktning visade spatt. I andra fall går hästarna flera år med diverse behandlingar utan att bli utdömda.

Hur många spatthästar blir "friska" (vet att det är en kronisk sjukdom)? Någon med statistik?

Jag har ingen statistik men det är ju frivilligt i många fall.Ägaren kanske inte vill döma ut hästen utan få ge det en chans att bli bättre & då kunna använda hästen i tex tävling medan andra som du säger, vill ha ut försäkringen på hästen & sälja den billigare.
Just att man upptäcker spatt är ju troligtvis för hästen visat att den har ont, man röntgar & konstaterar & när hästen har ont är ju spatten aktiv, kanske därför det går så snabbt att få hästen utdömd.

Jag har ingen statistik men det är ju frivilligt i många fall.Ägaren kanske inte vill döma ut hästen utan få ge det en chans att bli bättre & då kunna använda hästen i tex tävling medan andra som du säger, vill ha ut försäkringen på hästen & sälja den billigare.
Just att man upptäcker spatt är ju troligtvis för hästen visat att den har ont, man röntgar & konstaterar & när hästen har ont är ju spatten aktiv, kanske därför det går så snabbt att få hästen utdömd.

Men jag har alltid varit så naiv (tydligen) och trott att vet. bara dömer ut en häst pga av att det inte finns någon chans till ett fullgott liv eller att användbarheten inte finns kvar. Men om man tex har en spatthäst som får ont så kan den ju bli "bra" i flera år framöver efter en behandling. Med "fel" ägare så kan den hästen då dömas ut innan behandling?

Alltså, missuppfatta INTE mig nu för jag tycker verkligen INTE att djur ska lida i onödan bara för att vi människor ska slippa sorgen.

Men jag har alltid varit så naiv (tydligen) och trott att vet. bara dömer ut en häst pga av att det inte finns någon chans till ett fullgott liv eller att användbarheten inte finns kvar. Men om man tex har en spatthäst som får ont så kan den ju bli "bra" i flera år framöver efter en behandling. Med "fel" ägare så kan den hästen då dömas ut innan behandling?

Alltså, missuppfatta INTE mig nu för jag tycker verkligen INTE att djur ska lida i onödan bara för att vi människor ska slippa sorgen.

Men en spatthäst kan ju få tillbaka smärtan & de dåliga perioderna så helt frisk blir den aldrig , därmed har den förlorat sin fulla användbarhet.Det är en chanstagning att ha en spatthäst man vet inte om den kommer kunna klara promenadridning i perioder ens.
Så nej, jag tycker det är bättre att amn upptäcker & dömer ut än att de hamnar hos människor som inte kan tyda deras smärta & rider på som vanligt, vilket inte verkar helt ovanligt nu heller.

Men en spatthäst kan ju få tillbaka smärtan & de dåliga perioderna så helt frisk blir den aldrig , därmed har den förlorat sin fulla användbarhet.Det är en chanstagning att ha en spatthäst man vet inte om den kommer kunna klara promenadridning i perioder ens.
Så nej, jag tycker det är bättre att amn upptäcker & dömer ut än att de hamnar hos människor som inte kan tyda deras smärta & rider på som vanligt, vilket inte verkar helt ovanligt nu heller.

Jag har själv en häst som vi upptäckte spatt på i samband med försäljning förra året. Naturligtvis blev det ingen försäljning. Men hon hade inte ont då och klarade böjprov utan anmärkning.

NU har hon dock fått ont och är under behandling. Men enligt behandlande vet., så kommer inte en utdömning att bli aktuell förräns tidigast om hästen fortfarande har ont EFTER sommaren.

Blir därför lite förvånad när vissa vet. verkar ta så himla lätt på utdömning.

Vi kan ta min herre som exempel. HAn är iofs T-märkt och utdömd en gång men sak samma.

Han visade sig ju nu i år ha spatt, mellersta ledavdelningen nästan helt sammanväxt. Spatten hade dock (troligen pga yttre våld mot området i komb med överbelastning) blivit aktiv igen, och han hade ONT, jätteont, och var halt. STod för sig själv i hagen, 3 grader halt på böjt spår i trav, vi böjde inte ens, fanns ingen anledning att utsätta honom för det.

För MIG var det INTE självklart att 'fortsätta', och jag diskuterade med vet. Som tyckte att HON ansåg att det var värt att prova behandla. I och med att han utvecklat såpass mycket spatt utan att ha varit ett dugg halt/berörd, och att det yttre traumat troligen kickat igång det igen. Sen kan man ju aldrig någonsin veta om spatten blir aktiv igen om 3 månader, 3 år eller om han hinner dö av hög ålder innan den blir aktiv igen.

Men, jag valde tillslut att ge det en chans. Så vi behandlade, och vet var mycket tydligt med att 'om han inte svarar, då finns det inget mer att göra, då är det godnatt'.

Han svarade dock, och vi får väl se hur lång tid jag får fömånen att ha honom kvar.

Rent generellt anser dock den veterinären att man ska ge det ett år, alltså egentligen oavsett när det gäller hältor (ja inte benbrott etc då) innan man ger upp. Dvs hon är inte den som slår ut i brådrasket. Men just om spatten inte svarar på behandling, då är det inte mycket att orda om om de är rejält besvärade i grunden.

Hon skulle ALDRIG slå ut en spatthäst som är symptomfri och där spatten upptäcks som bifynd.

Nu räcker det ju inte att enbart veterinär dömer ut hästen, är den försäkrad så har ju försäkringsbolaget även ett och annat att säga till om. Nu vet jag flera hästar som faktiskt blivit utdömd av veterinär, men sen har försäkringsbolaget sagt nej och krävt behandling först. Man brukar vilja ge detta en tid för att se hur det utvecklar sig, får hästen nya problem med åkomman så brukar man göra en bedömning först innan beslutet tas.
Te x kan nämnas häst med konstaterad spatt i bägge bak nedre leden, med antydan till spatt i mellannivån på ena bak också. Denna häst dömdes ut, försäkringsbolaget ville att hästen skulle vila 6 månader med antiinflammatoriskt i form av metacam. Efter dessa 6 månader var hästen oförändrad i sin åkomma, och han blev på nytt försatt i vila med antiinflammatoriskt och denna gång 4 månader. Efter det ansåg man att hästen inte skulle bli bättre, och försäkringsbolaget gick med på en avlivning.

Samma sak hände en annan häst, fast här blev det omvänt nämligen att hästen blev symtomfri. Ägaren ville ändå ha hästen utdömd, men försäkringsbolaget vägrade.

Däremot reagerar jag starkt på en sak, nämligen när man T-märker ston så behåller man en större del av livvärdet än vad som sker på vallack. Detta med motivering att ston har ett avelsvärde, men med spatt som åkomma kan man knappast kalla stoet avelsdugligt då åkomman anses som defekt och finns med på defektlistan i avelssammanhang.:confused:

Boj - sen när behålls etts törre del av livvärdet på sto, och av vilket bolag? *nyfiken* De erfarenheter jag har är nämligen att de inte gör skillnad.

Däremot anser jag de BORDE göra skillnad i grunden (betala ut mindre för sto) MEN att man borde använda rutan 'framtida avelsvärde' mer strikt. Dvs har stoet spatt, så är framtida avelsvärde 0, betala ut som för en valack - och belägg med avelsförbud!

Agria har tillämpat detta vid flera tillfällen, har bekanta som T-märkt ston och fått ut merparten utom 20000 kr. Har en bekant som T-märkte en islandsvallack, här behöll man också ett större livvärde från början. Min bekanting ringde och frågade varför? Motiveringen blev att hästen var ett sto, därmed hade den ett avelsvärde. När vännen påpekade att hästen inte alls var ett sto, kom resten av slantarna utom 7000 eller 7500 kr.:eek:
Jag passade då på att maila en fråga ang detta, men jag har inte fått svar på det så man får anta att de inte vill svara.

Frågan i de fallen är ju vad som stått ang framtida avelsvärde? För om veterinären skriver att det inte finns ett framtida avelsvärde, och Agria själv kan ju läsa innantill att utdömningsorsaken är spatt, så borde man få bort det i de fallen. Däremot när hästen T-märks för något annat som inte alls påverkara velsvärdet, så kan de betala ut en mindre del av livvärdet med hänvisning till livvärdet.

Men redan nu, så står det inget avelsvärde borde de ju gå på det, kan man tycka iaf..

Våra två triangelmärkta avelsston har bara 10 000:- kvar som livvärde :confused: . Menar du alltså att valacker har ännu mindre?

Att man T-märker häst för skador som inte finns på defektlistan och sen använder i aveln om stoet pallar med det, det får anses som ok tycker jag. Men att anse ett sto avelsdugligt när den är utdömd pga en defekt som finns på defektlistan, då är det inte längre ok. Jag vet att det har skett vid flera tillfällen, och därför är jag både brydd och lite förbannad faktiskt. Eftersom det borde ligga i försäkringsbolagens intresse att sådana ston inte går vidare i avel, varför jag inte kan förstå handladet i dessa fall.

Nej precis, men frågan är ju då vad veterinären kryssat i rutan med. Försäkringsbolaget har ju sista ordet och borde då inte lämna kvar pengar för avelsvärde. Samtidigt så skulle ju hela problemet lösas om veterinärerna började använda rutan för avelsvärde och kryssa inget avelsvärdet vid utdömningsorsaker som är på defektlistan, bolaget då betala ut som för valack men också belägga stoet med avelsförbud (jmf med tävlingsförbudet), och också då att det inte gick att försäkra ev avkomma som ändå tagits på sådant sto.

Konstigt att inte försäkringsbolagen "bevakar sina intressen" lite bättre.

Vet många inom både islandshästvärlden och storhästvärlden som avlar på sina spatt-ston. Rätt oseriöst tycker jag!

Nu kan jag inte svara på vad som stått i intyget, det ligger lite utanför min förmåga.:angel: Oavsett så borde det finnas lite tanke hos de som reglerar detta, även om nu rutan inte hade varit ifylld.

DEt beror helt och hållet på var spatten sitter, nedre/mellersta/övre glidleden, om det är "läkbart"
Min veterinär sa att i regel tar det upp till ett år innan spatt "läker".

En del går ej att behandla och dessa döms ut. andra har större chanser till tillfrisknande.
Min häst fick sin spatt för 8 år sedan och har inte lidit av detta (lindrigare form). Hon är givetvis inte "ren" men hon lider inte. (är fullt ridbar men behöver värmas upp)
Min vet hade aldrig dömt ut min häst oavsett orsaker.

En kompis hade med sin "spatthäst" på en 3 veckors ridutbildning i fjol. Han gick i snitt 1,5 h/dag (hoppning/dressyr) utan problem.

Har aldrig varit med om att spatt kan blomma upp igen....?? Faktiskt aldrig hört det innan :smirk:
Men man "lär" sig nåt nytt varje dag :)

Har aldrig varit med om att spatt kan blomma upp igen....?? Faktiskt aldrig hört det innan :smirk:
Men man "lär" sig nåt nytt varje dag :)

Eftersom åkomman är kronisk, så kan den blossa upp på nytt. När, var och hur kan man ej veta. Tyvärr är det det som gör åkomman så lynnig.

Som jag fick det förklarat för mig så var det en kronisk inflammation i glidleden/rna. Den kunde "läka" ihop med tiden (glidleden). Följden blev sämre böjning/rörelseförmåga.
Min häst ser rejält "halt"/stel ut innan hon värmt upp.
Men har på åtta år inte märkt att det blivit sämre/blossat upp.

Som jag fick det förklarat för mig så var det en kronisk inflammation i glidleden/rna. Den kunde "läka" ihop med tiden (glidleden). Följden blev sämre böjning/rörelseförmåga.
Min häst ser rejält "halt"/stel ut innan hon värmt upp.
Men har på åtta år inte märkt att det blivit sämre/blossat upp.

Och du kan ha hästen i tio år till utan att det blir sämre/blossar upp. Eller så blossar det upp imorgon. Eller så förlöper det sakta, och hästen tar lite längre tid på sig att värma upp år för år, och om du tar en ny rtg så ser du att det blivit värre.

Grejen är ju just det Boj säger, det är omöjligt säga om, när och isf hur det kommer utvecklas framöver. Och det finns åtskilliga hästar som utvecklar spatt utan att matte/husse märk det minsta.

Min valack är rtg 2003 - ingen spatt. 2007 hade han ORDENTLIGT med spatt, mellersta ledavdelningen är nästan helt sammanväxt. Hästen har stått under kontinuerlig veterinärkontroll hela perioden, och böjts igenom och hältundersökts minst var 6:e månad denna tiden, och inte märkts minsta av spatten. Däremot nu 07 så, troligen pga slag rakt mot området samt överbelastning, så blossde det upp, blev aktivt och han blev som sagt ORDENTLIGT besvärad av det.

Och han kan lulla på i 5 år till utan minsta besvär, och vid kontrollrtg kan man se att den förvärrats men är inaktiv igen - utan att hästen besvärats. Eller så blir han halt imorgon igen för den är aktiv igen och han besväras.

Måste hålla med dig. Jag har bara höst av vet. att spatt kan läka ut. Inte att det kan blossa upp. Men som jag fattade så läker det ut av sig självt med tiden utan behandling men det är ju möjligt att behandling påskyndar läkningen. Hästen behöver inte ens hållas i stillhet för att det ska läka ut. Däremot ska den väl inte ridas om den är halt bara om den är ohalt.

Tycker som flera andra att man INTE ska få avla på spattston. Överhuvudtaget anser jag att man gör fel som avlar på skadade hästar. Det beror ju naturligtvis på vad det är för skada men även kotleds- och knäledsinflammationer är dumt att avla på tycker jag. Även om det inte bevisligen är ärftligt så kan ju benägenheten att drabbas av det gå i arv. Vissa hästar är inte lika hållbara som andra och då är det inte heller dom som vi ska avla på (som inte håller). Idag är det tyvärr många som gör så att man avlar på skadade ston. Detta är en av anledningarna till att vi har så mkt skador på halvbloden idag tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 012
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 153
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka