Charlotte1975
Trådstartare
Som rubriken lyder, när blir en hovspricka ”farlig”. Rider och tävlar en häst som jag inte äger själv, som ha en ordentlig hovspricka som går hela vägen nerifrån och upp på framsidan på en framhov. Hästen har haft detta i över ett år, och verkar inte besväras men nu tycker jag att den blivit större nertill, och är rädd att den blivit djupare. Hästen har rätt dålig hovkvalitet och nu när det är så torrt ute blir hovarna ännu sämre. När jag började rida hästen gick han barfota, och nu har han gått med gummiskor ett halvår. Jag har försökt att få ägarna att sätta på vanliga järnskor, men utan framgång. Detta med skor är ett mkt känsligt ämne för dem. Att få på hästen gummiskor tog lång övertalning. Jag har kontakt med hovslagaren och han skulle också gärna se att hästen fick järnskor, men kan ju inte gå emot ägarnas vilja. Så ge mig gärna info och synpunkter på när en hovspricka börjar bli ”farlig”. Skulle jag ägt hästen själv skulle jag åkt till klinik för länge sen och fått hjälp/uttalande om vad man skull göra. Ska försöka ta en bild….