När blir en hovspricka ”farlig” ?

Charlotte1975

Trådstartare
Som rubriken lyder, när blir en hovspricka ”farlig”. Rider och tävlar en häst som jag inte äger själv, som ha en ordentlig hovspricka som går hela vägen nerifrån och upp på framsidan på en framhov. Hästen har haft detta i över ett år, och verkar inte besväras men nu tycker jag att den blivit större nertill, och är rädd att den blivit djupare. Hästen har rätt dålig hovkvalitet och nu när det är så torrt ute blir hovarna ännu sämre. När jag började rida hästen gick han barfota, och nu har han gått med gummiskor ett halvår. Jag har försökt att få ägarna att sätta på vanliga järnskor, men utan framgång. Detta med skor är ett mkt känsligt ämne för dem. Att få på hästen gummiskor tog lång övertalning. Jag har kontakt med hovslagaren och han skulle också gärna se att hästen fick järnskor, men kan ju inte gå emot ägarnas vilja. Så ge mig gärna info och synpunkter på när en hovspricka börjar bli ”farlig”. Skulle jag ägt hästen själv skulle jag åkt till klinik för länge sen och fått hjälp/uttalande om vad man skull göra. Ska försöka ta en bild….

Sv: När blir en hovspricka ”farlig” ?

Sprickan i sig är inte farlig för än den är rejält stor. Däremot är den ett symptom på att något inte står rätt till i hoven!

Därför vill man göra något innan den blir stor. Men hur ska man lägga fram detta för personer som helst ser att hästen går barfota, och gärna verkar själva (ofta och mkt). Jag behöver bra argument, annan det blir problem.

För det första så hjälper inte en sko. Däremot ska hästen självklart verkas av utbildad hovvårdare/hovslagare!
Tät verkning är absolut inte negativt, snarare tvärt om.

/migo

Men om inte en sko håller ihop sprickan nerifrån kommer hoven till slut bli en klöv (lite överdrivet) Ska ta en bild i morgon så kommer ni förstå. Håller med om tät verkning men då av en person som har gått mer än en helgkurs.....

OM man verkar hoven med markparallellt hovben så kommer orsaken till sprickan att försvinna, och därmed också sprickan sluta vidga sig.

Att nita eller sko och "hålla ihop" hoven blir symptombot som i längden inte tar bort orsaken- den felaktiga belastningen i hoven. Men jag håller absolut med om att det krävs en utbildad yrkesperson för att utföra jobbet! Det gäller dock att man är kunnig nog att bedöma proffsets arbete- inte alla yrkesverksamma är duktiga och inte ens en tvåårig utbildning är någon kvalitetsgaranti.

/Migo

Som jag skrev i första inlägget så skulle jag om det vara min häst ta den till klinik med duktig hovslagare för att få hjälp.....

En bild vore bra...

Sitter sprickan mitt på hoven framtill så gör den oftast midnre skada då hoven utvidgar sig minst där vid rörelse. En spricka som sitter mera på sidan vidgar sig mera vid rörelse och skapar oftare obehag hos hästen.

hejhej, jag hade en häst som hade en jätte stor hovspricka men hovslgar satte fast n¨tt på den som nån slags silikon o något mer. Efter de så blev de lite bättre och vet och hovslagare sa att jag skulle smörja in hoven i olja eller något fett. Hovslagaren bad mig smörja in 2 ggr om dagen med olivolja och de gav resulta! Lycka till med hästen .

det behöver ju inte alltid vara något fel inuti hoven. kan vara så "enkelt" som en skada från yttre påverkan. ett tramp i kronranden tex. i såna fall spelar det ingen roll hur mkt man mixtrar med vinklar od.

ts; vet du varför sprickan har uppstått? varför tror ägaren att gummiskor är bra??? så gott som alla veterinärer och hovslagare anser ju att dom är ett elände, skapar bara massa ledinflammationer. :crazy: det borde vara ett bra argument för att byta till vanliga skor.

Jag vet faktiskt inte när sprickan kom, var innan jag började rida hästen.
Anledningen till gummiskorna är att ägarna äger ett företag som tillverkar och säljer gummiskor.....

Jag rider också en häst med stora sprickor på båda fram, låter precis så som du beskriver. Hon har haft dessa i minst 5-6 år och ingenting vi gjort har hjälp utan hovslagaren är övertygad om att de uppkommit av yttre våld och därmed inte går att göra något åt.

Hästen är glad och frisk för övrigt så vi har slutat bekymra oss.

Precis, och det är därför jag undrar när det blir "farligt". Vad ska man ha koll på så att det inte blir problem av sprickan.
Min förra egna häst hade sprickor på båda fram på utsidan av hovarna pga felbelastning. Han var mkt låg i trakterna. Hovis satte på Natural balance skor.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 746
Senast: yamyam
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 932
Senast: Nota
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025