När blir en hane könsmogen?

kicki71

Trådstartare
Och när blir en hane mogen?
Har en 11 månaders papillon hane som uppför ungefär som en valp fortfarande, mot andra hundar.
Oavsett om det är tikar eller hanar.
Han har inte ens fattat detta med löp och kan utan problem umgås med tikar under höglöp.
Har heller inget behov att hävda sig mot andra hanar utan det är lek som gäller. Klättrande och ridande som gärna unghanar vill ägna sig åt(iaf hans vänner i hans ålder)verkar inte existera för honom.
Är det bara så att han är väldigt "sen" och det är bara vänta ut eller tänker han var bejbis hela livet?

Sv: När blir en hane könsmogen?

Det är nog väldigt olika, känns det som.

Min förra hane blev könsmogen redan vid 5-6 månader, lyfte på benet, intresserade sig för luktfläckar och insåg att det är skillnad på hund och hund.

Min nuvarande blir 1 år i september och har bara lyft benet en gång, är inte mer intresserad av tik än hane och bryr sig inte nämnvärt om lukter på promenader.

Vad skönt att det finns fler som inte verkar ha bråttom in i vuxenvärlden =)
Min hane började tidigt att lyfta på benet, men i övrigt är han ingen vuxen kille.

Min unghund(schäfer) blir 15 månader på söndag, och han valpkissar fortfarande!:angel:
Har inte ens tenderat till att lyfta benet. En löptik har han träffat, och hon var jätte intressant.

Jag brukar skoja att det är bara kjolen som fattas på min hund!:rofl:

Men igår rök han dock ihop för första gången med min äldsta hane.:cool:

Så vi får se hur det blir, det är rätt individuellt.
Vi gissar lite på att det beror lite på att han inte riktigt 'vågat ta för sig' ioch med vår äldsta hane.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 167
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 613
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Har en 6 årig tik en omplacering som aldrig förr bott tillsammans med andra hundar. Sen har vi en nu snart 8 månaders hund (tiken hade...
Svar
10
· Visningar
1 972
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka