När betala uppsägningstid? *fundersam*

Sv: När betala uppsägningstid? *fundersam*

Uppsägningstiden är ju i princip till för att hyresgästen inte ska kunna sticka hux flux och lämna hyresvärden "i sticket" utan inkomst för de tomma boxarna -eller vad det nu gäller.

Alltså är boxarna dina så länge du betalar för dem, och det gör du ju under uppsägningstiden. Om du sen flyttar efter en månad och inte kommer och städar efter dig förrän efter de tre månaderna, det ska inte spela någon roll.

Däremot finns det ju inget hinder att du skaffar en ny hyresgäst "åt" värden innan din uppsägningstid gått ut, eller att du gör någon överenskommelse med en ev. ny hyresgäst att denna tar över dina sista uppsägningsmånader.

Om hyresvärden hyr ut "din" box till någon annan innan din uppsägningstid gått ut är det bara otroligt fräckt!

När betala uppsägningstid?

Jag har 3 månaders uppsägning på stallplatsen, flyttar på söndag.

Stallägaren vill att jag betalar allt innan jag flyttar, alltså kallhyra för 2 boxar i 3 mån=4200:-!
Det är mycket pengar att bara hosta upp såhär på en gång.
Tänkte jag kunde låna av pappa men han har inte pengar till det just nu.
Hon lär ju bli sur om jag inte kan, står inget om detta i kontraktet.
Vad gör jag?

Jag kan betala 2500 nu, och resten på måndag eftersom släpet säljs i helgen.. men det duger säkert inte.. :/

Vad hade ni gjort?
Hur gör ni med uppsägningstid?

Att du måste betala hyrorna för 3 månader är en sak men hon kan inte kräva dem i förskott, alltså ska du kunna betala vanlig hyra varje må¨nad det datumet du brukar tills boxen inte är din längre.
Som en annan här skrev så ska du även ha rätt att nyttja boxen under uppsägningstiden, alltså ska du sätta stopp för att stallägaren tar betalt av dig & samtidigt hyr ut din plats till en annan, i såna fall ska du slippa din hyra, eller ev bara betala kallhyra, eller vad ni kommer överens om.

jag har 2 månaders uppsägningstid, ska visserligen vara kvar tills den är slut, men hade betalat månadsvis ändå. Det är ju uppsägningstid så boxen är ju din under de tre månaderna, alltså kan du betala månadsvis, iaf enligt mig

När betala uppsägningstid?

Jag har 3 månaders uppsägning på stallplatsen, flyttar på söndag.

Stallägaren vill att jag betalar allt innan jag flyttar, alltså kallhyra för 2 boxar i 3 mån=4200:-!
Det är mycket pengar att bara hosta upp såhär på en gång.
Tänkte jag kunde låna av pappa men han har inte pengar till det just nu.
Hon lär ju bli sur om jag inte kan, står inget om detta i kontraktet.
Vad gör jag?

Jag kan betala 2500 nu, och resten på måndag eftersom släpet säljs i helgen.. men det duger säkert inte.. :/

Vad hade ni gjort?
Hur gör ni med uppsägningstid?

Tycker att du kan kolla med din hyresvärd om ni inte kan upprätta ett sidoavtal vad gäller rest. kallhyra. Kan ju förstå om hon inte vill att någon flyttar ut utan att ha gjort rätt för sig, samtidigt så förstår jag ju dig och att det blir tungt att bet. rubbet på en gång.

Jag har 3 mån. uppsägning hos mig och det vanligaste är ju att hyresgästen säger upp boxen i god tid innan utflyttning. På så vis står ju hästen uppsägningstiden ut. Om den ska flytta ut tidigare så skriver jag ett sidoavtal som jag och hyresgästen undertecknar vad gäller inbet. av resterande kallhyra samt att om jag får en annan hyresgäst som kan flytta in under den tiden så slipper hon/han kallhyran från det datumet resp. återbet. av ev. kallhyra från mig. Släpper inte iväg en hyresgäst utan detta kontrakt, personen i fråga kan ju dra från hyran.

Kicki :)

vi har bara en månadsuppsägning, tycker det är lite mer lagom än tre.
Men vad står det i kontakten? Står det inget om att allt ska betals på en gång borde ju kunna lösa det som du tänkt.

Tycker inte att en mån. uppsäg. är mer lagom ur en hyresvärds synvinkel. Som hyresgäst kan man då flaxa ut och in utan att det är så kännbart. Men som hyresvärd kan man ju stå där med en box som inte går att hyra ut på stubben vilket inte är så kul, en månad är ju inte någon lång tid. Är ju inte alltid så lätt att få en ny hyresgäst t.ex. ett par månader innan betessäsongen.

Kicki :)

Kolla oxå upp så hon inte hyr ut "dina" boxar medans du har din uppsägning för hon har ingen rätt o göra det om hon begär betalt av dig.

Va? Klar hon har. Det var det dummaste jag hört.
Har du sagt upp boxen och flyttat så kan stalllägaren hyra ut till vem hon vill,när hon vill. Att ha 3-månaders uppsägning innebär bara att man har rätt till boxen om man är kvar på plats. En garanti för stallägaren att få tid på sej att hitta ny. Du har inte rätt tillboxen om du flyttat.

Ang betalningen så vet jag att man tolkar det olika. Så läs kontraktet noga och be om hjälp att tolka. En delsaker behöver inte stå i kontraktet utan är sjävklara för jurister.

Som att betala hyra i tid tex...

Va? Klar hon har. Det var det dummaste jag hört.
Har du sagt upp boxen och flyttat så kan stalllägaren hyra ut till vem hon vill,när hon vill. Att ha 3-månaders uppsägning innebär bara att man har rätt till boxen om man är kvar på plats. En garanti för stallägaren att få tid på sej att hitta ny. Du har inte rätt tillboxen om du flyttat.

Ang betalningen så vet jag att man tolkar det olika. Så läs kontraktet noga och be om hjälp att tolka. En delsaker behöver inte stå i kontraktet utan är sjävklara för jurister.

Som att betala hyra i tid tex...

Jo, hon har rätt till boxen under uppsägningstiden.

TS : Ägaren har ingen rätt till att kräva att du ska betala allt på en gång. Men du måste betala månadsvis, alltså 1400 :- varje månad i 3mån..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag flyttade in i stallet den 4/1-2018, betalde då för en hel månad direkt (hela januari) 1800kr Från och med den 1/1-19 Höjdes hyran...
2
Svar
38
· Visningar
4 878
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 095
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar