När betala uppsägningstid? *fundersam*

Lycanthrope

Trådstartare
När betala uppsägningstid?

Jag har 3 månaders uppsägning på stallplatsen, flyttar på söndag.

Stallägaren vill att jag betalar allt innan jag flyttar, alltså kallhyra för 2 boxar i 3 mån=4200:-!
Det är mycket pengar att bara hosta upp såhär på en gång.
Tänkte jag kunde låna av pappa men han har inte pengar till det just nu.
Hon lär ju bli sur om jag inte kan, står inget om detta i kontraktet.
Vad gör jag?

Jag kan betala 2500 nu, och resten på måndag eftersom släpet säljs i helgen.. men det duger säkert inte.. :/

Vad hade ni gjort?
Hur gör ni med uppsägningstid?

Senast ändrad:
Sv: När betala uppsägningstid? *fundersam*

Men fråga henne om det är oki som du föreslår??
Speciellt då det inte står i kontraktet. Du är inte skyldig till att göra något som ni inte kommir överens om sen innan...

Okey.

Jag har sagt att jag ska försöka lösa det, och ringa pappa ang pengar.

Hon har vart med om att folk krånglat med betalning när de flyttat innan.
Men det är ändå mycket pengar att bara ta fram sådär...

I så fall så bode hon ju ha lärt sig och skrivit in det i kontraktet...:smirk:

Ska kika för säkerhets skull men tror inte det står med något sånt.
Det är ett standardkontrakt ungefär.

vi har bara en månadsuppsägning, tycker det är lite mer lagom än tre.
Men vad står det i kontakten? Står det inget om att allt ska betals på en gång borde ju kunna lösa det som du tänkt.

Ringde en stallkompis och frågade..

Hon sa att det står inget om det i kontraktet, bara att det är 3 månaders uppsägning.
Fast hon sa att hon tkr det är en självklarhet att allt betalas på en gång innan man flyttar. Som om man köper en vara så betalas den ju när man hämtar den ungefär.

Jag ser det inte som samma självklarhet..
Vet inte hur jag ska göra..

Hon kan ju inte neka mig att hämta hästen.

Tanken va först att jag skulle ta med hästen till chaparral, och sen komma tillbaka några veckor. Men nu tar jag ju med hästen direkt hem till Lerum.

Uppsägningstid är en tid då du fortfarande har rätt att nyttja boxen och således skall fortsätta betala hyran, precis som vanligt. Förfallodag för respektive hyra torde då vara den sista i varje månad de tre månaderna...

Eftersom du har en månadshyra om 1400 kronor ska du betala 1400 på din förfallodag, sedan 1400 på nästa och 1400 på nästa. Du har under uppsägningstiden rätt att nyttja boxen = om hon vill hyra ut den till någon annan så får hon vackert lov att be dig om tillåtelse, vilket ju brukar vara helt ok men då kan du ju kräva att inte behöva betala för boxen den tid annan betalar för den!

Sedan tycker jag att kontrakten generellt är lite dumma i den här biten. Om hästen står där bör det vara en viss hyra (för jag förmodar att något mer än boxplats ingår, tex. spån eller hö eller något annat) och om boxen är tom under uppsägningstiden blir ju stallägarens kostnader mycket mindre! Men står det inget sådant i kontraktet bör du vara skyldig att betala normala månadshyror.

Har väldigt svårt att se att hon kan kräva att få uppsägningstidshyrorna i förskott dock!

Tack för ett utförligt svar!

Jag tycker det är skönt att få det betalt så slipper jag tänka på det.
Men har ju inte direkt så mycket pengar i fickan nu...

Vad ska jag säga då?
Hon förväntar sig att jag ska åka och lämna pengarna till dotterni helgen, för de är själva bortresta..

1400 är kallhyran för 2 boxar utan att något ingår, bortsett från bete som då ingår.

är helt inne på din linje..

lägenheter bor man ju ofta kvar i under uppsägningstiden och betalar hyra som vanligt tex.

en polare som flyttade betalade sista hyran men fick igen hälften av de som flyttade in efter då de fick tillgång till lägenheten 2 veckor tidigare..

borde vara samma för boxplats tycker jag om inte kontraktet säger annorlunda, alltså är boxen TS i 3 månader och stallägaren kan inte kräva alla 3 hyrorna på en gång och sedan slänga in nästa häst och börja ta betalt..(sure, ett nice sätt för henne att tjäna pengar men det är ju inte rätt).

Tycker också att det skall fungera precis som en lägenhet, du har din uppsägnings tid och under den betalar du som vanligt. Och det är du som har tillgång till boxarna då, så skall hon ha in någon innan din uppsägnings tid gått ut får hon inte dubbelt betalt. Om du betalar allt direkt kan hon rent tekniskt hyra ut boxen igen dagen efter å då ta ut dubbel hyra för något som du betala för redan...Å så gör inte en seriös uthyrare varken av box lägenhet, stuga, husvagn eller annat.

Säg helt enkel att du inte har pengar till det, inga konstigheter tycker jag. Och fråga hur hon tänker göra om hon får den uthyrd innan din uppsägnings tid löpt ut:angel:

är helt inne på din linje..

lägenheter bor man ju ofta kvar i under uppsägningstiden och betalar hyra som vanligt tex.

en polare som flyttade betalade sista hyran men fick igen hälften av de som flyttade in efter då de fick tillgång till lägenheten 2 veckor tidigare..

borde vara samma för boxplats tycker jag om inte kontraktet säger annorlunda, alltså är boxen TS i 3 månader och stallägaren kan inte kräva alla 3 hyrorna på en gång och sedan slänga in nästa häst och börja ta betalt..(sure, ett nice sätt för henne att tjäna pengar men det är ju inte rätt).

Precis:bow:

Säg till henne att du har "rätt" att betala 1400 kronor varje månadsskifte och att du lämnar 1400 kronor nu. Sedan kan du ju i samma andetag lägga till att eftersom du vill ha det avklarat så är du beredd att betala återstående slantar i förskott men inte just nu.

Kolla noga i kontraktet så att det inte står att hon kan behålla hästen tills hyrorna är betalda.

Jag hade 2 uppsägningsmånader i mitt stall och i kontraktet från svenska ridsportsförbundet så stod det att jag hade rätt att hålla kvar hyresgästens häst tills hyrorna var betalda.

Detta är ju en säkerhet för hyresvärden att dom får in sina pengar.

Hoppas du förstår mig! :crazy:

Kolla oxå upp så hon inte hyr ut "dina" boxar medans du har din uppsägning för hon har ingen rätt o göra det om hon begär betalt av dig.

I min värld betyder det att man betalar hyran som vanligt i tre månader till och har rätt att använda boxen under tiden. Antingen att ha hästen, om man säger upp tre månader innan planerad flytt (alltså så att man inte betalar dubbla hyror med nya stallet), eller att förvara saker man inte kan ta direkt om man nu flyttar med väldigt kort varsel. Precis som med en lägenhet!!

Jag hade 2 uppsägningsmånader i mitt stall och i kontraktet från svenska ridsportsförbundet så stod det att jag hade rätt att hålla kvar hyresgästens häst tills hyrorna var betalda.

Detta är ju en säkerhet för hyresvärden att dom får in sina pengar

Det du nämner är en sak; RÄTTEN att ta ut hyra under uppsägningen. TS frågar om NÄR hon ska erlägga hyrorna.

Jag är helt inne på att hyrorna förfaller som avtalat i kontraktet, d v s den 25 eller 30 eller vad ni nu har avtalat. Det faktum att du har flyttat påverkar inte förfallodag för hyran, om det inte finns något inskrivet i kontraktet om detta. Skulle det betyda att de som t ex skickar hästen på sommarbete måste betala sommarens hyror i förskott, i klump?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag flyttade in i stallet den 4/1-2018, betalde då för en hel månad direkt (hela januari) 1800kr Från och med den 1/1-19 Höjdes hyran...
2
Svar
38
· Visningar
4 878
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 095
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar