När berättade du?

Q

qrumelur

När berättade du för föräldrar, syskon, arbetsgivare, arbetskamrater, kompisar...?

Vem fick veta först och vem fick veta sist?

Hade du någon strategi?

Sv: När berättade du?

Mamma sa att jag var gravid innan jag fått ett ordentligt plus på stickan. ;) Sen fick övriga familjen reda på det. På jobbet var det ingen överraskning direkt eftersom jag varit sjukskriven på längre tid i.o.m två missfall. Nu blev jag sjukskriven pga. illamående i v. 5... Vänner fick veta lite efter hand. Alla vet inte än. Är i v. 18 nu.

Graviditet nr 1.
Svärmor: Samma dag
Mina föräldrar: v.6
Min chef: v.7 (svimmade på jobbet, hade ett farligt yrke då)
Svärfar och syskon: v.12

Graviditet nr 2.
Plussade några dagar före BIM och ringde min mamma direkt, hann knappt kissa klart, sen gick det ut på facebook och buke ;)
Sa ingenting på arbetsinterjuven, några kollegor började misstänka det, och sen i v.16 gick det inte att dölja så mkt längre så då berättade jag för min chef.

därför att det skulle vara värst att berätta för dem om det skulle skita sig, + att jag var lite nervös för pappas reaktion.

Plussade några dagar innan BIM.
Svärmor fick veta rätt så direkt.
En av mina närmaste vänninor fick också veta direkt.
Mina föräldrar i v 16
Chefen v18
Resterande arbetskamrater v19
Vännerna mellan v18-v20 beroende på när vi träffade dem.

Jag berättade för familjen när jag plussade och sen några på jobbet fick veta då jag redan från början mådde rätt dåligt.

Min bästa vän fick precis missfall (eller det upptäcktes att fostret var dött när de kom in för ultraljud) och hon hade inte berättat för alla men en hel del. Med tanke på hur hon mår nu så är det lika bra att folk visste för hon behöver stöd.

Det var ungefär så jag resonerade. Kan lika gärna berätta för om nåt går fel så lär det märkas så mkt på mig att jag ändå måste berätta!

Vi berättade för familjen (föräldrar) rätt omgående. Vi resonerade så att vi hellre berättar att vi väntar barn än att berätta om ett missfall.

Min närmaste väninna fick också veta relativt tidigt + våra syskon.

Resterande berättade vi för efter v.13

Precis en sådan tråd som jag behöver!

Fick ett plus i förra veckan och är nog i vecka 5 eller 6.

Jag och sambon har diskuterat om när vi ska berätta.
Förhoppningen är att vi ska kunna vänta med att berätta till efter vecka 12.
Helst av allt så vill vi vänta till jul, då är jag (om liten stannar kvar) i vecka 15-16.
Får se om jag kan hålla det för mig själv så länge, jag mår förskräckligt illa...
Risken är att jag råkar kräkas på någon.
Blir magen stor snabbt får jag väl berätta tidigare.

Om jag inte måste berätta allt för tidigt så kommer jag nog att berätta för chefen efter nyår, förhoppningsvis efter RUL vilket borde bli i mitten-slutet av januari.
En av fördelarna med att inte ha chefen i samma stad!

Först berättade jag för mamma. Direkt när jag gjort testet. Var då i v. 4. Dagen efter fick min bästa kompis veta och även den blivande pappan... Vi var inte "tillsammans" då, men skulle träffas. Nu är vi dock tillsamman och barnet är 1½ år.

Resten av min familj fick veta några dagar efter, kompisarna och klasskamraterna på högskolan fick veta när jag var i v. 12. Hans familj och kompisar fick veta senare.

Arbetsgivaren fick veta redan runt v 5 pga att hon började undra varför jag plötsligt var hemma och sjuk titt som tätt (illamående).

Föräldrarna fick veta efter inskrivningen i v 11.

Övriga fick veta efter ultraljudet, det visade sig att jag var redan i v 21 då.

Berättade för min närmaste chef och arbetskollega samma dag som jag fick reda på att jag gravid var i v.5 då. Var så otroligt dålig första tiden, åkte in o ut från kvinnokliniken då jag hade så ont, att det var inte lönt att mörka. Fick mycket stöttning från kollegan då hon förstod redan innan jag visste att det var bebis i magen som spökade.
Min syster berättade för familjen bara dagen efter jag fått veta att jag var gravid att hon var gravid i typ 3 eller 4 månaden. Ville inte ta hennes glädje från henne så jag var då tyst. Berättade för henne o hennes sambo 1 eller två veckor senare, lät även min bästa vän få veta då eftersom jag hade så ont o eländigt från början o inte ville vara hemma själv när min sambo åkte bort under 1 vecka.

Familjen (far o morföräldrar+övriga syskon) fick veta i vecka 13, ville vänta med att berätta tills jag var mer säker på att vi skulle få behålla barnet. Tror dock att både min mor o svärmor redan förstått ;)

Kommer inte att vänta så länge med nr. 2

berättade med en gång, i ingen speciell ordning. däremot så sa vi inte jag ÄR gravid utan mer.. om allt går bra så får vi en bebis till våren osv.
för mig kändes det bättre att berätta med en gång..om ett missfall inträffar så förstår folk omkring oss varför vi mår dåligt. vi har ett missfall bakom oss.

Hmm.. berättade för föräldrarna i v. 12 c:a, först för mina och sedan för hans. På jobbet berättade jag det för chefen i ca v.15 och någon jobbarkompis hade jag redan skvallrat för runt v. 12 :angel:

Alla andra fick veta efter UL i v. 18. På jobbet var det inte officiellt förrän jag var i ca v. 27 typ eftersom det var ett långt sommarlov i mellan och det inte syntes någonting innan sommarlovet började, gissa om det var många som hade lång haka då?! :D Eleverna fick ett brev hemskickat när jag var i ca v. 25... jobbar på annan ort så jag hade inte träffat någon fram till dess. Men det syntes heller inte någonting förrän runt v. 25 typ.. Ville veta att allt var ok innan vi berättade och därför valde vi att göra det först efter UL.

De första som fick veta var tjejerna på min grannes möhippa. Var i v 10 och det var liksom uppenbart eftersom jag inte drack något eller kunde bada bubbel, så jag berättade under dagen.

Familjen fick veta i v 12-13 ungefär. Vi hade köpt ny bil, en kombi, som vi åkte och visade upp. Mannans familj frågade "hur kommer det sig att ni köpt ny bil?" och min mamma konstaterade att bagagutrymmet var stort, så det var rätt enkelt att berätta.

På jobbet berättade vi i v 13 eller 14. Bjöd på tårta pga födelsedag och passade på att berätta i samband med det. Kunde inte ha väntat längre, för det hade börjat synas ganska bra då.

Kompisar har fått veta vid olika tillfällen. På Fb blev det offentligt när jag la ut ul-bilden i v 19.

Va roligt med bilen, så berättade min bror också vid deras första graviditet.

Han: Vi har köpt en ny bil, en renault.
Jag: Meen, är inte det värsta familjebilen?! Ska ni ha barn?!?!?
Han: JAAAAAA :D
Jag: :love::cry::love::cry: (fast det var glada gråtgubbar förståss)

Andra graviditeten berättade de i vecka sju för vår familj. De berättade på min födelsedag.. jag hade länge tjatat på dem att det var dax för en till för dem (det hade ju faktiskt gått ett helt år och det började rycka i min fastertarm :D)
Då såg det dock lite annorlunda ut, min bror höll på och retades med mig och jag sa åt honom att sluta och att om han inte gjorde de så skulle jag kasta hans sambo i ån. (Vanligtvis ett mycket effektivt hot då jag 1, aldrig skulle lyckas kasta honom i ån, nr 2 han är sån toffel ^^) Men då sa han att jag inte fick göra det.... för hon var gravid :D
Haha, jag tjöt som en gris och kastade mig om halsen på honom :D

Vi brukar överraska med nya bilar i vår familj, så det var inte konstigt alls att vi dök upp med ny bil utan att ha berättat det innan. Både mamma och pappa undersökte bilen noga och när mamma öppnade bakluckan sa hon "här får alla kattlådor plats!" De hade nämligen varit kattvakt åt oss och vi skulle ta med katterna hem. Då sa jag "det är inte bara kattlådorna som ska få plats där!" Hon fattade direkt! :idea: Pappa fattade däremot ingenting! :D

Med första barnet berättade jag för dem jag hade runt om kring mig på en gång, mina föräldrar i v. 25 och resten fick veta när hon väl var född. Syntes verkligen ingenting, visst hade jag gått upp lite men kunde ha samma kläder hela graviditeten. Var ensam den gången så det kändes inte precis som att man ville basunera ut det till alla och förklara sig hela tiden. Taktiken funkade iaf för när hon kom blev alla så chockade så frågorna uteblev :laugh:

Med tvåan hade jag liksom inget val, alla som träffade mig fick veta, tokkräktes från att mensen var sen till sjätte månaden. Dygnet runt. Var inte så lätt att dölja :crazy:
Mina föräldrar bor 40 mil bort men skulle komma och hälsa på när jag var i v. 7, till saken hörde att min mamma skulle bjuda oss på en resa till Azorerna i maj, då skulle även sonen födas så när hon ringde några dagar innan de skulle komma och berättade att hon hade varit på resebyrån var jag tvungen att berätta så att hon inte skulle boka en resa som vi inte skulle kunna åka på. Hon blev nog lite chockad (hur hon nu kunde bli det när jag och min sambo hade varit ett par i 5 år och jag började närma mig 30) för det enda hon sa var, -Men hur blir det med vår resa då? Jag blev lite besviken iaf, fast min pappa tyckte att en bebis var roligare än en resa. Svärföräldrarna fick nog veta i v. 12 ungefär och svärmor blev jätte glad, svärfar är kanske inte nån känslomänniska så han tyckte väl inget direkt.

Nu med tredje graviditeten fick mina vänner reda på det direkt igen, kändes som att man behöver deras stöd om det skulle sluta illa. Sen löste sonen det med både mina och svärföräldrarna, han visste att det var en hemlighet men jag hade sagt att han fick berätta för mormor och farmor. I v. 15 var vi hos svärisarna och precis innan vi skulle åka hem kom sonen på att han hade en hemlighet som han fick berätta, han blev precis knallröd i ansiktet och kunde inte säga ett ord så jag frågade honom vad han ville berätta och då viskade han till farmor att mamma har en bebis i magen, farmor trodde först att han skojade :) Sen i v. 17 kom mina föräldrar och hälsade på och då sa han det det till dem också :love:
Outade på FB efter UL och då fick alla också reda på att det var tvillingar på g :love::love: måste bara delge svärfars kommentar till den lilla detaljen -Nu har ni väl fan ungar så det räcker :eek: precis som att man själv bestämmer att det ska vara två där inne :crazy:

Var i v 10 och det var liksom uppenbart eftersom jag inte drack något eller kunde bada bubbel,

Inte bada bubbel :eek: nog kan man väl bada bubbelkopp fast man är gravid :)

TS
Vi berättade omgående typ v.6 för familj och vänner. Min chef och några fler på jobbet fick också veta då. Riskfyllt arbete så det behövde komma fram omgående.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 085
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 275
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter