När behöver man INTE tokosel?

Sv: När behöver man INTE tokosel?

är det ngn här som kompletterar sin foderstat med e-vitamin som har selen som tillsats!`Räcker det att använda detta och hur mkt ger ni?:confused:

Jag ger det, men kan omöjligt avgöra om det räcker, har inte kunskapen att göra det. Har fått rådet av en tränare att ge detta till mitt då muskelfattiga sto.
Det finns doseringsanvisning på den flaska jag brukar köpa hos granng*rden, till min häst blir det ca 6,5 ml/giva.

0.17 tror jag Chevinalen innehåller per pumpslag

Okej, det täcker nästan behovet för en häst på 100kg. ;) Vet inte vad för häst du har men inte en mini falabella iaf va?
Och från det den får i sig från det övriga kanske kan täcka behovet för ytterligare 100kg häst (utan att nu ha räknat på det men jag vet på ett ungefär) - så har du en shettis på 200kg täcker det kanske behovet. Hur mycket den får i sig från saltstenen är ju lite svårt att säga dock men tror knappast att dessa fodermedel täcker din hästs behov av selen (om det nu inte är en liten shettis eller så).

Selenbehovet är minst 0.2mg per 100kg häst. En häst på 500kg behöver alltså 1mg (minst) per dag.

I ditt fall skulle jag ge Tokosel - alternativt lägga till ett mineralfoder för den behöver kanske få i sig lite mer av övriga mineralerna också (det beror på värdena i ditt hö men vanligtvis behöver de lite till och den får inte i sig mycket från de tillskott/kraftfoder mängderna du ger). Och i fortsättningen köpa en vanlig saltsten bara.

är det ngn här som kompletterar sin foderstat med e-vitamin som har selen som tillsats!`Räcker det att använda detta och hur mkt ger ni?:confused:

Det beror på hur mycket detta e-vit tillskott innehåller av selen och hur mkt du ger av det samt vad hästen ev. får i övrigt (kraftfoder, mineralfoder, tillskott innehållande selen?).
Och hur stor hästen är förstås.

Jag ger det.
Hästarna får i sig en del selen från kraftfodret och mineralerna, får knappt ett mått var av e-vitamin/selentillskottet per dag och som jag räknade på det så bör det räcka.
Vad jag läst i diverse foderböcker så samverkar ju selen och e-vitamin och e-vitaminet kan till viss del kompensera för selenbrist.
(som sagt, om någon vet annorlunda så rätta mig gärna, följer denna tråden för att lära mig mer själv!).

Enligt burken så ska man ge två mått per dag/ med e-vitamintillskottet (V.S.L har jag för mig att det heter) om det är i syfte att täcka selenbehovet. Eftersom det står det på burken så antar jag att man kan utgå från det även om det inte är så mycket selen i övrigt foder om man inte har en ovanligt stor/tung häst.

Kanske lite trådkap, men angränsande i alla fall.
Vet du hur mycket selen det är i sojapellets?

Kanske lite trådkap, men angränsande i alla fall.
Vet du hur mycket selen det är i sojapellets?

Enligt SLU:s häfte "utfodringsrekommendationer för häst" varierar det mycket mellan olika partier men 0.19mg per kg stod det i tabellen.

Har med musklerna att göra... Sök på "selenbrist" här på Buke eller på Google så hittar man lite olika svar på det.

Ja, då är det ingen fara med 2 dl/dag, kombinerat med selen/E-vit-tillägget jag ger.
Tack för svaret!

Hehe, näe han är ingen minishettis;)

Funderat på tokosel, men sist jag frågade på apoteket sa dom att det var receptbelagt, sen har jag inte varit där mer på ett tag.

Får väl köpa tokosel eller annat selen/e-vit tillskott.

Är det skillnad på sommaren, innehåller gräset mer selen & e-vitamin än et skördade höet?

Satt och funderade på det idag.
För selen finns väl inte i hö?
Och hur många kraftfoder innehåller tillräckligt mkt selen?
Innehåller mineraler tillräckligt mkt?
Känns konstigt att ge mineraler och inte tokosel om man har alla andra mineraler men inte tillräckligt selen, som verkar vara väldigt vanligt.

Min undran är alltså, behöver man alltid tokosel eller?

Det kan finnas i höet. Analys säger vilket. Min höbonde talade om för mig att han i markanalysen visste att hans markerna var selenfattiga. Däremot analyserar han inte allt. Jag ger tokosel av den anledningen.

Hälsning Maja

Det skall mycket till för att det skall bli en överdos på Sveriges selenfattiga jordar.

Man kan ge 30ggr dagsbehovet utan att det blir farligt.
Så en trippel eller quadruppel dos är fullständigt riskfritt.

I Sverige så är selenbrist däremot en stor risk.

Källa:
SLUs foderkompendium.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka