när barnbarnen kommer till världen...

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som avlat såpass länge att ni hunnit få föl ur flera generationer i samma stolinje, ser Ni något samband att döttrarna har liknande fölningstecken som sina mödrar? Eller att döttrarna också regelmässigt går över tiden om mamman gjort det?
(jag har fått 3 "barnbarn" och missat alla de tre fölningarna, av olika skäl)

Sv: när barnbarnen kommer till världen...

Nej, mina ston har varit olika individer trots nära släktskap. Det beter sig helt olika vid såväl fölning som hur de är med fölen. Lite synd för det hade ju varit praktiskt om de hade betett sig lite mer lika när man ska övervaka dem.

När min morfar ännu var i livet och vi höll på med hans "M-linje" inom ardenneraveln så vet jag att vi alltid hade väldigt enkla fölningar på dom stona... men om dom kom i tid eller så vet jag tyvärr inte.
Den stostammen hade vi i sju generationer, och jag talade med en man förra året(på premierimgen) som har två ston ur stammen om just detta, och han sa också samma sak: Fertila som bara f*n, upp i hög aålder, och med superenkla fölninigar...

ameo skrev:
Ni som avlat såpass länge att ni hunnit få föl ur flera generationer i samma stolinje, ser Ni något samband att döttrarna har liknande fölningstecken som sina mödrar? Eller att döttrarna också regelmässigt går över tiden om mamman gjort det?
(jag har fått 3 "barnbarn" och missat alla de tre fölningarna, av olika skäl)

I princip är de ganska lika...
Lätta att få dräktiga med bra brunster, lätta dräktigheter, lätta fölningar och sedan superbra mödrar med gott om mjölk och utan att stoet tappar speciellt mycket i hull. Starka, friska/sunda föl som växt bra.
Även bra mödrar psykiskt med bra uppfostran av sina föl, som är sociala, tillgivna, positiva, läraktiga...you name it...
ag är mycket nöjd med den stolinje/familj jag har på mina araber! Skulle inte byta ut den för någon annan i världen!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Attans... :p
Hade ju, som sagt, varit smidigt om de varit åtminstone lite lika... :D

Nu har jag enbart avlat fram ett 'barnbarn' ännu sålänge, första barnbarnet efter vårat första sto föddes nämligen i år.
Tyvärr hade nuvarande sto och hennes mor inte många gemensamma nämnare vad gäller fölningen/dräktigheten annat än att de båda ville vara 'ifred' under själva fölningen samt hade snabba och lätta fölningar.

Tid på dygnet, tecken innan samt hantering av fölungarna har skiljt dem båda åt förutom på den punkten att de båda gladeligen litat på oss människor till 100% vad gäller hanteringen/hjälpen med ungarna från den stund de tittat ut.

Dock fölade mormodern konstant 'för tidigt' (runt 320 dygn) och dottern hade också KLARA fölningstecken redan då men höll sig till strax över 330 till sist, det skulle dock inte förvåna mig om hon också kryper neråt i antal dagar senare i livet men det är enbart spekulation.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 434
Senast: Hedinn
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 192
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 551
Senast: Snurrfian
·
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 381
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka