När är våld befogat?

K

Kata

Häromdagen var hovslagaren på ridklubben där jag praktiserar, och en häst som hade en tappsko som skulle slås på var ganska "stönig" - ni vet, stod och vägde och drog hit och dit och ville inte stå stilla. Efter ett antal tillsägelser tröttnade hovslagaren och sparkade hästen HÅRT i magen. Han försvarade metoden med att det är så hästar gör mot varandra i flocken. Han sade även att efter att han hade sparkat visade hästen att han accepterade tillrättavisningen genom att tugga (något som jag var lite för chockad för att lägga märke till). Sen höll sig hästen i skinnet nån minut, men höll snart på likadant igen.

Till saken hör kanske också att hästen hade blivit halt i samband med att han tappade skon. Hältan var dock inte på samma ben som tappskon, så när hovslagaren höll på kunde han ju inte direkt avlasta det onda benet. Men jag vet inte om han fortfarande hade ont, för det hade gått några dagar och han var i alla fall inte halt så att det syntes längre.

Jag vet varken ut eller in längre, jag har alltid tyckt att man ska undvika våld så länge det inte är absolut nödvändigt (självförsvar och liknande). Jag tycker nog att hovslagaren var onödigt "hård", men jag vet inte vad man kunde ha gjort istället för att få hästen att skärpa sig (fast sparken fungerade ju inte så bra heller).

Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort i samma situation och när är det befogat att använda våld mot en häst?

Sv: När är våld befogat?

förbaskade hovslagare säger jag bara!
Nej! Det var inte rätt, aldrig att det var rätt.
Anlita ngn annan nästa gång, och låt ingen vara elak emot din häst!
Det är du som bestämer och har ansvaret, idiot säger jag bara om det människan som jobbar med djur och fattar noll.
Visst måste man kunna säga till hästen, men det handlar om ett stort tålamod och respekt gentemot hästen, inte våld, aldrig våld!
Man gör bara inte så, inte en chans!
Nu såg jag att det var ju inte din häst, men jag skulle bli asförbannad om jag såg ngn sparka en häst någonstans!
Lolo

Anlita en annan hovslagare... Min uppfattning är att vissa hovslagare inte går ihop med vissa hästar eller vissa hästägare... Ang tillrättavisa med spark i magen så är det tokigt då hästen i detta fallet troligtvis inte förstod vad som var fel utan att situationen var obehaglig och den ville komma undan... sedan blev det ändå mer obehagligt bara... den tuggade troligtvis av rädsla mer än av underkastelse.. den hade ju fått hålla på en bra stund inte sant?

Det är inte säkert att du hittar en hovslagare som aldrig tappar huvudet.. men kanske en som skor din häst bättre... och förtala inte hovslagaren, för han fick ju trots allt på din sko och det är du som har en stökig pålle... eller hur? Och du kan skada honom mer än han skadade din häst för jag tror inte din häst mår dåligt av den felaktiga behandlingen efter hans bil rullade av din gårdsplan...

Nästa gång din häst skall skos skall du berätta händelsen och göra klart för hovslagaren att du inte vill ha några tuffa tag... om hovslagaren då inte kan få på skorna så får din häst gå barfota helt enkelt... eller så får du lära den stå still och bete sig normalt själv... du kan inte begära att någon skall riskera att skada sig för att sko din häst... lika lite som de skall vara trollkarlar!
Och om de vet att du inte vill ha något bråk med din häst har de i alla fall valet att lämna din gårdsplan och slippa få skit bakvägen om vilka elaka och hemska hovslagare de är...

OJJ.. trött! såg att det inte var din häst det gällde nu... sorry!

Men samma sak i alla fall... fast till ägaren då...

Håller med dig.

Trångsynt hovslagare.

För det första måste han ju inse att det finns en anledning till att hästen gör som den gör! Han kanske har ont, eller tycker att det känns obehagligt av någon annan anledning, han kanske har dåliga erfarenheter sedan tidigare..

Tyvärr är de på de flesta platser ont om hovslagare... vilket gör att det är svårt att vara för kritisk... att hovslagare tar till våld när humöret tryter tillhör långt ifrån ovanlighetena....tyvärr!!!
I många fall skulle det vara betydligt bättre om de gav fasen i att alltid slå på skorna och be hästägaren lära sin häst stå still och lyfta benen först.....

Personligen skulle jag aldrig vilja vara hovslagare för att de ofta talas så mycket skit om dem... samt att jag inte är ett dugg road av att hantera andras hästar som har problem oftast pga att ägarna gjort dem osäkra och ouppfostrade... bläää... vilket skitjobb.. o farligt oxå..

Det ska mycket till innan jag slår en häst. Idag masserade jag en kuse som viftade med frambenen och var allmänt stökig, men han fick hållas för mycket jag gjorde var nog obehagligt och vissa saker gjorde kanske till och med ont. :( Den enda regeln jag satte upp var att han fick inte kliva åt sidan mot mig, och det höll han väldigt bra så länge han fick härja åt alla andra håll ;)

Ska man arbeta med hästar så måste man ha lite hästkännedom så man märker om de gör som de gör bara för att de kan eller för att det är något som är fel - och i det här fallet med hovslagaren hade ju hästen ont, och inte funkade våldet heller.... Onödigt.

Senast ändrad:

Nej, jag rekommenderar byte av hovslagare!

Min är en sund kille som låter mig sköta uppfostrandet och halvblodet har varit otroligt bökig p.g.a. alla gamla skador hon haft som inte blivit korrigerat så jag har haft att göra med henne:smirk: . Dessutom ber han om sedering när hästen har någon känd smärta som gör det svårt att stå still vid skoning. Detta för att inte hästen ska uppleva själva skoningen som smärtsam.

Vårt slit har gett resultat och hästen står idag still när hovis är här. Hon ser faktiskt ut att gilla honom :D

:cool:

Ack så sant...jag vill heller inte vara hovslagare och är oerhört tacksom när man lyckats hitta någon som dessutom är bussig och har känsla för hästen.

Tyvärr så har det hänt saker nyligen med unghästen jag ska få hem v.21. Uppfödarens hovslagare tappade humöret och istället för att släppa hästen och säga åt uppfödaren att hästen inte är verkningsbar än och att den måste tränas mer...lät han ilskan tala med hårda nypor på en knappt 1 år gammal häst :eek: Tyvärr var han ensam i stallet när detta hände så uppfödaren hann inte stoppa honom.

Min hovslagare här nere är informerad och kommer att försöka hjälpa till med att vänja tösen vid honom och det han gör. Jag är så tacksam att han finns ;)

:cool:

Typiskt hovslagare... För ett antal år sen såg jag när hovslagaren skulle sko en liten rädd ponny och han började slå honom med knytnävarna på halsen....

Tycker det var obefogat våld. Att ta till våld är ok för mig när det finns risk att någon blir skadad. Tex när hästen sparkar åt en, springer på en osv.

ville bara skriva att jag har sett hästägare som har gjort samma sak om deras hästar inte har gjort som dom vill. om det tex tränger sig före i dörren så att ägaren "blir platt" så har ägaren lagt till en riktig kick i magen på hästen!
hästar är ju inte riktigt så känsliga som människor. hästar kan ju puckla på varandra i hagen och så där. och har du blivit biten av en häst nån gång vet du att det gör j*vligt ont!
MEN bara för det har inte hovslagaren rätt att slå eller sparka hästen!
våld är aldrig rätt! så hade det varit jag som varit hästägaren hade jag absolut inte tålt att hovslagaren slog/sparkade min häst! hade förklarat det för hovis och sedan bytt.

men jag är inte alltid en ängel mot mina hästar, om dom hugger efter mig eller så, har det väl hänt att man har dängt till hästen med knytnäven (lagom hårt). Men inte om dom är rädda eller har ont, då slår jag aldrig.

Att sparka en häst och förklara (försvara) det med att "så gör hästar mot varandra", visar i minst 99 fall av hundra på okunnighet från människans sida.
Det är sant att hästar emellanåt sparka åt varandra, men ... det finns en sjö av reaktioner, signaler mm innan! Något som sparkmänniskan sällan varken känner till eller ser eller kan använda själv.

En spark eller annat våld är acceptabelt, när det inte återstår annat. Men först då! Vilket betyder att det är väldigt sällan.

LIA

Det är hästägarens sak att uppfostra hästen.

Vore jag hovis skulle jag ta mina grejor och åka därifrån om hästen inte går att sko.

Utan att tycka hovslagaren gjorde räätt, vill jag bara säga att skulle de flesta ägare o skötare uppfosta sina hästar så de kan stå still o lyfta ben i en normal situation, skulle man underlätta arbetet en hel del för hovslagare, veternärer, massörer, Equiterapeuter... :smirk:

ALDRIG....
Har själv råkat ut för en. jag bad han omedelbart avbryta skoningen och packa ihop sina grejer... Surt??? Ja men han kom och bad om ursäkt tre veckor senare...för hästen hade faktiskt inte gjort mer än tappat balansen lite, han (hästen) var då 28 år....

ett halv år efter händelsen, så hade vi en ny Innackordering och det visade sig att hon hade bokat just den hovslagaren till sin häst,
som han spöade upp så totalt att ägaren stod och grät.....men hon höll fortfarande i sin häst så att han skulle kunna skofärdigt...
jag sa åt henne att inte acceptera behandlingen men hon lyssnade hellre på vad hovslagaren sa i stället. att man måste ta i med hårdhandskarna...

För rättvisansskull så kan jag säga att vi hade haft honom i två år och han var duktig och snäll mot hästarna, hans förändring kom i samband med hans skilsmässa. Men det ger honom ingen rätt att ge sig på djuren...

Som några skriver så är dom flesta hästarna uppfostrade, men det finns bångstyriga hästar och vet man att man har en sån då ska man se till att man hittar en hovslagre som har kunskaper och kan hantera såna hästar, och vist dom kostar lite mer, men det kan det vara värt för att slippa just sån som ska "uppfostra" andras hästar med våld... som dessutom kan sätta sina spår för framtida verkningar..

Harmony

Humelibumlan skrev:
Utan att tycka hovslagaren gjorde räätt, vill jag bara säga att skulle de flesta ägare o skötare uppfosta sina hästar så de kan stå still o lyfta ben i en normal situation, skulle man underlätta arbetet en hel del för hovslagare, veternärer, massörer, Equiterapeuter... :smirk:

När det är normala situationer kan jag bara hålla med. Men när det är smärta med i bilden, då är det inte normalt längre, och ffa veterinärer och t.ex. equiterapeuter kommer ju ut just när det är något som är fel och gör ont. Då kan det bli jobbigt oavsett hur väluppfostrad hästen är...

Tassetass skrev:
När det är normala situationer kan jag bara hålla med. Men när det är smärta med i bilden, då är det inte normalt längre, och ffa veterinärer och t.ex. equiterapeuter kommer ju ut just när det är något som är fel och gör ont. Då kan det bli jobbigt oavsett hur väluppfostrad hästen är...
De flesta som är yrkesamma kan märka skillnad på smärta och dumheter... Tyvärr handlar det ofta om ouppfostarde hästar som har en himla massa dumheter för sig och som skulle bli hur lätt hanterliga som helst bara de blev lite uppfostarde!

Pratade med min vet i måndags om hur VANLIGT det är med hästar som t ex inte går att lyfta bak´benen på utan att de försöker sparka åt en... Inte så trevligt att behöva riskera liv o lem för att någon inte har vett att uppfostar sin häst! :mad:

Humelibumlan skrev:
De flesta som är yrkesamma kan märka skillnad på smärta och dumheter... Tyvärr handlar det ofta om ouppfostarde hästar som har en himla massa dumheter för sig och som skulle bli hur lätt hanterliga som helst bara de blev lite uppfostarde!

Pratade med min vet i måndags om hur VANLIGT det är med hästar som t ex inte går att lyfta bak´benen på utan att de försöker sparka åt en... Inte så trevligt att behöva riskera liv o lem för att någon inte har vett att uppfostar sin häst! :mad:

Det är tråkigt att så många har så dålig koll, det håller jag med om. T.ex. hade det varit trevligt om hästen jag ledde ut till hagen häromdagen efter massagen hade lärt sig hjälpligt att gå lugnt, för det var ett sjujävla projekt att få ut honom :crazy: Hade jag inte varit så pass van vid att leda vilddjur som jag är hade han nog kommit lös...

Det finns många aspekter i det här som gör det komplicerat... T.ex. vet jag många hästar som var hur snälla och goa som helst för vem som helst att hantera, men när en gammal veterinär som förr var verksam i pappas trakter kom och skulle göra något med dem så flög fan i varenda häst. Han gormade ju förstås om ouppfostrade hästkräk, men när man på ridskolan såg att hästarna blev skärrade och livrädda så fort han satte foten i stallet (eller bara han visade sig på läktaren i ridhuset började hästarna steppa runt och kasta md huvudet)... Vad gör man? Vissa yrkesverksamma borde verkligen inte vara så verksamma, i alla fall inte med vissa typer av djur.

Min gamla kuse tvålade till nämnda veterinär så det bara sjöng om det, för att med den nya veterinären stå som ett ljus (och tro mig, jag hade inte ändrat något i hanteringen).

Så visst har ägarna det yttersta ansvaret, men jag förstår inte hur vissa kan ge sig in i ett yrke där man har med levande varelser att göra...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama