När är ston tillräckligt bra för att duga till avel?

HeJe

Trådstartare
Eller… Dags att avsluta min korta karriär som uppfödare?

Jag har läst och begrundat ett flertal trådar och nu börjar jag känna mig tveksam till min ”uppfödarkarriär”. Enligt vad jag kan tyda ut så tycker många här att det avlas på ston som inte är tillräckligt bra. När är egentligen stona tillräckligt bra för att vara i avel? Vilka specifika kriterier måste uppfyllas?

Sedan ska det till detta väljas ”rätt” hingst – inte för att den är snygg, populär eller presterar bäst, utan för att den passar just mitt sto bäst och förstärker stoets egna fördelar men inte har samma nackdelar som henne själv. Jag funderar över mitt stos fördelar, ja, några har hon säkert, kanske till och med många, men jag är mest bara kritisk och ser bara ”felen”. Ingen av de hingsthållare/hingstägare, (Flyinge och privata) jag har pratat med har frågat om mitt stos fördelar eller nackdelar, eller ens något om hur hon är, eller om eventuella prestationer.

Jag köpte ett sto av en kompis, som sällskap till min valack, för att avla på och dessutom med avsikt att sälja avkommorna. (Passar väl in i bilden av den mest representerade uppfödaren, kvinna över 30 med ett eller några få ston). Jag har också den, ur avelsmässig syn, nackdelen att jag bor i Norrland och inte har så stor möjlighet att åka runt och titta på hingstarna ”live” utan ska försöka bedöma hingstarna utifrån foton och befintlig exteriörbeskrivning.

Jag känner att jag har ”för lite på fötterna” och att jag skulle vilja få professionell hjälp med att utifrån mitt sto välja hingst som kan passa henne, men var finns denna objektiva hjälp att få?

Eller… ÄR det dags att avsluta karriären som uppfödare?

Sv: När är ston tillräckligt bra för att duga till avel?

Avla är ett lotteri. Ta hjälp av din lokala avelsförening. Läs avels info i Ridsport. Jag hade turen och få vinst första gången då min unghäst fick som mest 53 poäng som 3åring. Min nr 2 visade jag som föl då hon var 1½ månad gammal och hon fick 46 poäng. Väntar på spänning på nr 3 och fortsätter att hobbyavla på mina 3 ston.

Någonstans måste man börja! :angel:

Jag tycker att du är mer rätt ute än de flesta som börjar med avel. Du vill ha koll och information, sen att det blir lite svårare när man är boende norrut, det är ju bara en utmaning.

Du kan planera i oändlighet, lägga ner "miljoner", studera genetik mm och ändå kanske det inte blir alls vad du tänkt dig. Däremot ska man akta sig för att avla på dåligt "grundmaterial".

Jag tycker du ska kolla in ditt eget sto, ta gärna hjälp av en kunnig hästmänniska på exteriörbiten och se om stoets positiva sidor överväger de negativa. Har hon visats på någon offentlig visning och uppnått klass 1, tycker jag inte att du ska tveka.

Alla låter som proffs här inne men det är verkligen inte alla. Jag är själv en "nästan nybörjare".

Lill / Stall Nöbbeled

Kan bara berätta hur jag själv gör (så får andra bedöma/kritisera mina avel/mina uppfödningar/avelsmaterial).

Jag försöker att se kritiskt på mina ston. Vad har detta sto för svagheter? Vad är hennes förtjänster. Vilken hingst kan tänkas förbättra hennes svaga sidor? Vad har han lämnat tidigare? Det är många frågor och många timmars bläddrande i stamböcker och letandet på nätet.

Till att börja med använde jag bara välbeprövade hingstar, A och Elit-premierade, att de var så högt belönade var egentligen mest ett sammanträffande men också ett kvitto på att de lämnat bra tidigare.

Mina ston är bedömda så kritiken från de bedömningarna har jag haft till hjälp. Sen är avel ett lotteri, ibland blir det bra, ibland mindre bra. Då får man försöka klura ut en bättre kombination till nästa gång. Sist men inte minst, så är det magkänslan som avgör vilken hingst det blir.

Lycka till! :)

Stopp och belagg!! Klart att du ska avla pa ditt sto!!
Beratta lite mer om henne, sa att vi vet vad hon har gjort och vad hon gor. Satt garna in en bild, sa att vi far se henne.

Jag tror att de flesta ston har nagonting att komma med i aveln, men det beror ju pa vad man har for mal med sin avel.
Vill man avla fram en hast som ska visas och begranskas under ogonen pa en domare, for att sedan ga vidare till att vinna OS i sin gren, ja da behover man lite mer kott pa benen innan man ger sej in i avelns varld. Men har man som mal att avla fram en trevlig och lattsam hast som passar till lite vad som helst, samt att lara sej sjalv, sa kan man sanka sina krav lite.

Visst ska man inte avla pa vad som helst, men sa lange ditt sto inte har seriosa halsoproblem som nedarvs, ett superdaligt temperament eller en helkass exterior sa se fram emot att borja avla.
Man maste ju borja nagonstans!!

ramonarunds skrev:
Stopp och belagg!! Klart att du ska avla pa ditt sto!!
Beratta lite mer om henne, sa att vi vet vad hon har gjort och vad hon gor. Satt garna in en bild, sa att vi far se henne.

Jag tror att de flesta ston har nagonting att komma med i aveln, men det beror ju pa vad man har for mal med sin avel.
Vill man avla fram en hast som ska visas och begranskas under ogonen pa en domare, for att sedan ga vidare till att vinna OS i sin gren, ja da behover man lite mer kott pa benen innan man ger sej in i avelns varld. Men har man som mal att avla fram en trevlig och lattsam hast som passar till lite vad som helst, samt att lara sej sjalv, sa kan man sanka sina krav lite.

Visst ska man inte avla pa vad som helst, men sa lange ditt sto inte har seriosa halsoproblem som nedarvs, ett superdaligt temperament eller en helkass exterior sa se fram emot att borja avla.
Man maste ju borja nagonstans!!
:bow: :bow:
Trevligt att det finns lite sansade personer här, ibland verkar det som om endast väldigt högt bedömda ston , dessutom helst med placeringar i svår klass ska få användas i avel.
/Madde

mitt krav på ett avelssto

Jag tycker såhär:

Stoet ska vara sådant att jag vill göra flera likadana.

Enkel och handast regel som jag försöker följa i vår avel. Stoet präglar avkomman väldigt mkt och är den minst provade av de två - alltså är det min sak att ställa kraven på stoet.

Hon måste inte ha presterat en massa eller ha extrem toppexteriör. Bara vara så bra att jag är beredd att befolka världen med fler likadana. :)

Sv: mitt krav på ett avelssto

Mkt bra tänkt.
Man ska använda ston som man tror kan ge ngt. Temperamentet är jätteviktigt, speciellt för mig som avlar ponny det är ju blivande barnhästar jag tar fram.

Inte bara sådana ston, men det underlättar en hel del när du ska sälja om både pappan och mamman har ngt att "skryta" med:smirk:

Alla har vi olika krav på våra avelsston, och det får man väl acceptera.

Mina krav på stona är att de ska ha en bra extriör, ett hållbart benställ. Fint temperament, bra ridbarhet.
Efter det så kollar jag på deras prestationer, och om de är av en "bra" stam, tex duktiga släktingar, hög fertilitet mm...

Pärlan (electro-fullblod) "bokade" jag av uppfödaren som unghäst, fick köpa henne som 12 åring efter avslutad tävlingskarriär, och ett par föl...
Rosa- för hennes meriternade möderna och syskon, hennes hopp förmåga och hennes pappa- hade letat ett Cortezsto en längre tid...

Nu verkar det som om jag äntligen hittat mitt tredje sto, efter Bellini, som jag också sökt efter en längre tid. att hon har Any questions som morfar gör absolut inte saken sämre. Gjorde helt Ok ifrån sig som 3 och 4 åring.

Mitt mål med min avel är att få fram klass 1 föl,med bra benställ och bra temperament som huvudbas...

Ponnystona, det ena är barnens gamla tävlingsponny(new forest) och ett inlånad diplomsto(welsh), sjätte generationens diplomsto...ska bli spännande...

Senast ändrad:

Välkommen till klubben!!! (En till som sitter i Norrland och är nybörjare på avel)

Jag var också osäker på allt detta med avel, men samtidigt jättesugen på en trevlig häst som jag själv tagit fram, och får följa så detta sug gjorde att jag chansade på att iallafall försöka mig på lite avel .

Jag resonerade som så:
Ville ha fram en trevlig hopphäst, bra temp och exteriör.

Efter mycket letande och funderade hittade jag till slut ett sto som hade en bra stam, själv hade tävlat msv hopp dessutom tävlat dressyr och fälttävlan. Bra exteriör, endast "småsaker" att förbättra och temperamentet var super. Så jag slog till.

Det allmänna jag hade hört innan var att ston som fått klass 1 eller tävlat 125-klasser i hoppning är lämpliga att använda i aveln. Lite det har jag gått på i mitt tänk.

Däremot tycker jag att det är nu problemen börjar, att välja hingst. Skulle velat få kontakt med någon oberoende som kan hjälpa till med vilka blodslinjer som passar varann osv. Gärna också veta vilka stammar som är/kommer bli intressant för köpare om några år, sårt att gissa och man får ju gå lite till sig själv där.
Har lagt ut lite trådar på buke men inte många som kan ge mig några tips på vad som passar (Goldgraf-Diamant-xx-hingst).

Jag tycker själv att jag kan avgöra hyfsat vilken modell av hingst samt temp. osv som passar min häst, men det genetiska är jag helt borta på=)

Sedan saknar jag lite detta med hingstvisningar , att kunna se hingstarna live är ju inte nåt som det allra lättaste för oss som är bosatta här uppe.
Detsamma gäller utbud av seminstationer, ofta långa avstånd till bedömningar, 3-årstester osv, som ju dessutom ofta blir inställda=). Alla dessa bitar gör ju att vi är så mycket mer beroende av bra, oberoende information via nätet och telefonkontakter när vi ska välja hingst.

Men hur som helst (svamlar mest bara nu, lång dag) så tycker jag att du ska försöka dig på avel och se vart det leder, alla är vi nybörjare i början. TIPS!!: Jag har investerat i massor av hingstkataloger, litteratur, prenumererar på ridsport, kollar nätet osv, det kan jag rekommendera dig til också, det är en bra start./Syd

Några som borde kunna vilka blodslinjer som kan passa ihop är väl de som ingår/ingått i premieringsnämnden.
Själv ringde jag HB för rådfrågning. Några år senare visade jag också mitt sto för honom när han var i trakterna. (Fast det borde kanske ha varit tvärtom)

Rie
också norrlänning

*svarar flera*

Tack för alla svar!
Jag har några foton, men de ligger bara i min dator så de tror jag inte att jag kan länka till. Finns det något "webalbum" man kan lägga in foton i? (Som även en datoranalfabet kan klara:o )

Hon är 164 cm, men jag upplever henne som "liten", inte så lång i kroppen, men skulle behöva längre ben, särskilt fram, hyfsat korrekt i benen och har bra gångarter.

Hon var med på kvalitets 1997 men jag har ingen skriftlig kritik från det, utan vet bara siffrorna, och de är väl inte så "aktuella" nu för t ex den typ som var önskvärd då är väl inte riktigt den typ som är önskvärd numera. Hon är sparsamt tävlad dressyr och har startat Msv. Hoppat har hon nog inte gjort sedan kvalitetsbedömningen:smirk:

Hon är helt underbar i all hantering:love: och en dröm att ha med sig till nya, okända platser. Hon är ändå "vaken" och känslig. Helt super ridbarhet ibland och ibland seg, motvillig och trycker mot skänkeln (skillnad i brunstcykeln?).

Målet med avkommor är; trevliga dressyrhästar med bra steg och bra exteriör. Känslan är ändå att jag måste få till något "extra" för att avkommorna ska vara säljbara.

Jag tyckerv det låter som om du verkligen vill vara seriös, du har ett mål med din avel, och framförallt- du funderar verkligen på OM ditt sto är lämpligt i aveln... önskar att allas om avlar på "all möjlig skit" åtminstonde funderade på vad dom sysslade med och inte bara såg "dollartecken"...

Du är på helt rätt väg anser jag!

En bra "måttstock" på ett bra avelssto är att avkomman förbättras , dvs att stoet ger lika bra, eller helst bättre avkommor än henne själv...

På det viset för vi ju aveln framåt...

Lycka till!!!

jag är en riktig nybörjare på området. men fick ett föl 2004 o ska ha mitt andra i slutet av april.

Min ponny (connemara) är bedömd med diplom som 3 åring.
Hon har sen presterat med mej på ryggen , LA hoppo dressyr o Msv A fälttävlan.
Så jag anser henne vara ett bra sto ,både exteriört o tävlingsmässigt.
Om världen vore full av såna som henne så skulle jag vara lycklig :D
Så därför har vi valt o avla på henne.

Men tog kontakt med hennes uppfödare som har helsystrar o helbröder (avelshingstar) o frågade om hjälp där.
Fick tips om en hingst o avkomman vi fick 2004 är över förväntan.

klart du ska avla på ditt sto om du tror hon kan tillföra något.
ta kontakt med någon avelskunnig som du vet du kan lita på.

Jag måste vara alldeles särskilt dum...:crazy: Jag gör precis som det står i instruktionen men när jag trycker på submit så hamnar jag på: Sidan ej tillgänglig för tillfället.

Fungerar det för dig?

HeJe

Klart att du kan avla! Men man ska nog vara medveten om vad man har och framför allt, vad man är ute efter. Vilka egenskaper är värda att slå vakt om? vilka vill du avla bort? Jag har bara ett sto, hon är vacker men inte korrekt i benen. Hon är för vinklad och gracil, vilket kommer av ett stort fullblods- och trakehnerinslag. Men det försöker jag avla bort i nästa generation och jag tror det går bra, eftersom de flesta hästar har ganska ok vinklar. Jag tar föl på henne för att hon har toppen-temprament (oroas inte av någonting!), är lättlärd och klok samt rör sig fantastiskt, elastiskt och balanserat. Sedan tror jag man ska känna av hur vindarna blåser, vad som efterfrågas hos dressyr- resp hopphästar av i dag. Ex. modern ädel typ, hästar med nerv utan att vara nervösa, stort register med höjd i gången (dressyr), mörk färg, gärna utländsk härstamning med tyskt blod... Lycka till!

I bästa fall kommer bilder på min "donna" här. Tyvärr är hon inte korrekt uppställd på någon av bilderna, men jag hoppas att ni kan se hennes exteriör ändå.
78171143.jpg

9954312a.jpg

I Ridsport (Avelsextra) Nr. 1, 21 mars 2005, finns det en artikel:
"Vilka ston passar inte i avel?" s. 36.

Där finns det lite vägledningar! ;)

Kan nästan ingenting om avel, hur kan man få 53 poäng? Trodde man kunde få max 50. Eller skiljer det sig mellan olika raser?

Leonne skrev:
Avla är ett lotteri. Ta hjälp av din lokala avelsförening. Läs avels info i Ridsport. Jag hade turen och få vinst första gången då min unghäst fick som mest 53 poäng som 3åring. Min nr 2 visade jag som föl då hon var 1½ månad gammal och hon fick 46 poäng. Väntar på spänning på nr 3 och fortsätter att hobbyavla på mina 3 ston.

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 534
Senast: Unafraid
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 681
Senast: Blyger
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 021
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar