När är smärtan för hög???

P

plymen

Har funderat fram och tillbaka nu en längre tid på dethär... Som ni kanske vet är min hund opererad i båda korsbanden och såhär långt har allt gått någorlunda bra! Lite aktar hon benen emellanåt, men inget farligt!

När första korsbandet brast för ca 6månader sedan bestämde jag mig att ifall vi inte kan gå 1 timmes promenader då hunden är lös utan att hon får besvär, då avlivar jag! Hellre ett kort och givande liv än ett långt soffliv...
Eftersom den dagen då jag måste ta beslutet antagligen kommer förr eller senare(om hon inte får andra sjukdomar eller skador) så undrar jag nu vad ni har för syn på saken! Hur ofta får hon ha problem med knäna?? (Eller höfter, armbågar osv.) Själv har jag kanske tänkt att om hon har ont mer än 1 gång/månad blir det för mycket..
Är hälta alltid ett tecken på smärta?? Kan det också vara styvhet eller innebär det alltid att hon har ont??

Sedan kan man ju inte veta om hunden går omkring med småvärk hela tiden, och det känns inte bra...:(

vad har ni för funderingar? Hur ha ni tänkt med era hundar då de blir gamla eller sjuka??

Sv: När är smärtan för hög???

Jättesvårt, är hunden glad o pigg? Har ni haft nå "sjukgymnastik"?

vad har ni för funderingar? Hur ha ni tänkt med era hundar då de blir gamla eller sjuka??

Det är det svåraste beslutet man kan ta! Lider verkligen med dig! :crazy:

Vi litade på något sätt på att vår hund skulle ta beslutet åt oss, och det gjorde han också.

Han drabbades av schäfervinglighet och blev bara svagare och svagare i bakdelen. Han var VÄLDIGT noga med renlighet och att göra sina behov långt utanför tomtgränsen.

Veckan mamma satte stopp hade han varit tröttare än vanligt och haft lite svårt att gå. Ville inte gå så långa sträckor. En dag ramlade han plötsligt på terassen och kunde inte komma upp. Han tog i så han bajsade på sig. Då ringde mamma direkt, först till mig och bad mig komma (jag var 20 mil bort då), och dels till djursjukhuset för att se till att få en tid samma dag. Då fick det liksom vara nog, det var yttersta förnedringen för honom kändes det som.

Det kändes knepigt att gå in på djursjukhuset med en hund som trots allt kunde gå själv, men han var inte glad alls, det fanns inget annat att göra.

Känner man sin hund väl tror jag att man på något sätt märker det. Att de blir tröttare, kanske inte vill leka, äter dåligt... Att gnistan saknas helt enkelt. Själv tror jag väl att hälta även kan vara ett tecken på att hunden är stel, men bäst är väl rådfråga någon veterinär du litar på.

Lycka till.. eller hur man nu ska uttrycka det.
*peppkram*

Jag kanske uttryckte mig lite fel... Hunden är inte helt återställd ännu, men kommer alltså troligtvis att bli det! Veterinären sade att jag ska vara beredd på att hon någon gång kommer börja påverkas av knäna ifall hon får pålagringar osv. Men detta kan vara efter många år, eller med god tur aldrig!! Hunden är pigg som en mört, men lite stel i någotdera bakben ibland.
Eftersom jag inte vet säkert hur det går med henne så vill jag ha en plan färdigt så jag bättre kan märka då hon inte längre lever ett värdigt hundliv. Jag tror nämligen att man drar ut på det för länge ifall man inte bestämt sig i förväg när det blir för mycket!! Därför är det intressant att höra andras syn på saken!!

Var gränsen för värdigt hundliv går kan bara DU avgöra, tyvärr. Är ett piss o behöva vara den diktatorn:cry:. Du känner din hund, o du vet hur din hund mår. Men kan väll iaf säga att jag har en tjej med "cardio" o så länge hon mår bra mår jag bra. Kan ju aldrig relateras till smärta men....gnistan. Så länge din vovve har gnistan o viljan till att leva så är ju svaret enkelt.............lr inte. Nä det finns helt enkelt inga svar i såna här svåra frågor. Följ ditt hjärta.
Anna// snart där oxå

Jag har också en hund som är opererad i båda bakbenen,
korsbanden bägge gångrna. Han mår kanonbra *peppar peppar*
i sina knän och är alltså helt återställd efter op och efterföljande
rehab. Skulle det dyka upp problem med stelhet eller hälta
från knäna skulle jag kontakta rehab på Strömsholms Djursjukhus
och boka in min hund för en koll där. Dom är mycket duktiga på
att känna, klämma, mäta muskler, och bedöma hur läget är. Är
de osäkra på någon bit kontaktar jag den ortoped som opererat
min hund båda ggrna. För stelhet behöver somsagt inte
alltid innebära smärta, och det finns mycket man kan göra
för sin hund. Därför skulle jag ta kontakt med dessa "instanser"
innan jag tog något större beslut gällande hunden.

Ja, det är svårt.. Problemet är ju det att jag har en hund som inte känner så mycket smärta/vägrar visa att det gör ont eller helt enkelt inte bryr sig. Före operationen då hon hoppade på tre ben så rusade hon genom hela huset med tuggben i munnen, hoppade upp i sängen och smaskade ljudligt och glatt....:crazy:

Till Annarella: Det är självklart att veterinär kontaktas, vi har hittills också gått där varje månad, nästaq gång om 3 månader!! Han har varit jättebra med oss och vi har fått väldigt bra program för sjukgymnastik och simma kan vi göra 2-3 gånger i veckan sommartid!!
Berätta gärna mera om din hund! Ras? Har hon varit som vanligt efter op? Vilken metod användes osv??? Hoppas det går lika bra för oss!

Till Annarella: Det är självklart att veterinär kontaktas, vi har hittills också gått där varje månad, nästaq gång om 3 månader!! Han har varit jättebra med oss och vi har fått väldigt bra program för sjukgymnastik och simma kan vi göra 2-3 gånger i veckan sommartid!!
Berätta gärna mera om din hund! Ras? Har hon varit som vanligt efter op? Vilken metod användes osv??? Hoppas det går lika bra för oss!

Hej, så din hund har också opererats på Strömsholm?
Min hund som opererats är en Chow Chow, första ggn gick
korsbandet av i vänster knä och då var han 6år och 8månader.
Korsbandet var då helt av och en minisk var också av
och låg dubbelvikt. Han opererades med TPLO metoden.
Det enda bakslaget vi hade på första op
var att han fick en infektion i benet där man operetat, men
det avhjälptes med dränage och antibiotika. Sedan påbörjade
rehab, vi åkte till Strömsholms en gån i veckan sammanlagt
7ggr. Han fick gå på sk treadmill, /rullband i vatten.

Nästan precis 1år efter första op märkte jag att han började
markera lite på höger bakben. Åkte ganska direkt till Strömsholm
där vi fick träffa den ortoped som opererade första ggn, han
kände direkt att det var ökad värme och svullnad i knät samt
att korsbandet var delvis av. Han ansåg att op var bäst med
tanke på utvecklingen i första knät. Jag höll med! Så vi bokade
op tid. Så i nov förra året, för 8månader sedan opererades då
höger knä. Jag har för mig att korsbandet var av till 70% men
minns inte helt och även nu var det en skadad minisk om jag
minns rätt. Men operationen gick bra och det gjorde även
rehaben. Han återhämtade sig otroligt snabbt och blev hältfri
väldigt tidigt. Även denna ggn körde vi treadmill på Strömsholm.

Idag mår han kanonbra *peppar peppar* (säger alltid peppar
peppar, är lite skrockfull av mig) i sina knän. Han är helt ohalt
sedan många månader tillbaka och det är svårt att förstå
att båda knäna faktiskt är opererade!

Berätta gärna mer om din hund också! Och vilken metod
som användes mm!!

Nej, hunden är opererad i finland, vi bor här:D
Jag har en flat på 2 år.
Hon opererades med TTA-metoden, det är ju en liknande metod som TPLO. första operationen gjordes i början på februari(höger ben) och 2månader senare brast det andra benets korsband och det blev opererat den 5 april.
Hon slutade halta helt 3-4 veckor efter operationerna och efter det har hon varit styv i någotdera ben ca 1 gång/månad kanske lite oftare..(var tredje vecka?). Ett par gånger har hon fått en rimadyltablett, men jag vet inte om det igentligen behövs?
Hon får nu vara lös, ganska normalt men lite kortare stunder 10-15min. Simma har vi gjort 2-3 gånger i veckan fram till nu då hon har öroninflammation:( men från slutet av nästa vecka kan vi fortsätta igen.

Har din hund alls varit styv/haltat efter det att hon blev hältfri efter operationen?? Eller var allt borta med en gång??

Nej, hunden är opererad i finland, vi bor här:D
Jag har en flat på 2 år.
Hon opererades med TTA-metoden, det är ju en liknande metod som TPLO. första operationen gjordes i början på februari(höger ben) och 2månader senare brast det andra benets korsband och det blev opererat den 5 april.
Hon slutade halta helt 3-4 veckor efter operationerna och efter det har hon varit styv i någotdera ben ca 1 gång/månad kanske lite oftare..(var tredje vecka?). Ett par gånger har hon fått en rimadyltablett, men jag vet inte om det igentligen behövs?
Hon får nu vara lös, ganska normalt men lite kortare stunder 10-15min. Simma har vi gjort 2-3 gånger i veckan fram till nu då hon har öroninflammation:( men från slutet av nästa vecka kan vi fortsätta igen.

Har din hund alls varit styv/haltat efter det att hon blev hältfri efter operationen?? Eller var allt borta med en gång??

Aha ok det är i Finland ni bor, hade missat det. Vad tråkigt att
korsbanden gick av så nära inpå varandra. Men nu är ju iallaf
operationerna gjorda så det är ju skönt kan jag tänka! När började
du låta din hund vara lös? Får hunden springa fritt hursomhelst då?
Hur har ni haft det med övrig rehab efter operationerna, har ni
sakta ökat på längden på promenaderna hemmavid?

Gällande stelhet/hälta i knäna så minns jag att 3-4 mån
efter andra operationen så började min hund visa
hälta i det senast opererade benet. Han fick det lite
"jobbigt" när han reste sig upp efter vila. Då haltade han på
benet några steg efter att han rest sig och stödde sådär
på benet första biten efter att han reste sig.

Jag fick tips från rehab att massera länden och höften
försiktigt 3-4 ggr om dagen och att dra ner på promenderna
till 10-15 min 4 ggr om dagen i lugnt tempo.

Min hund blev bättre efter 5-6 dagar, då skulle vi köra
på likadant i 1-2 veckor ytterligare och om han
backade i utvecklingen och blev sämre så skulle vi boka
tid hos ortopeden för att konstatera orsak.
Men Simba behövde inte det utan blev efter att vi följde råden
hela tiden bättre och sen bra. Rehabchefen berättade att
han många gånger sett bakslag av min hunds karaktär utan att
det fanns några påtagliga fynd bakom hältan och att de
efter 2-3 veckor med samma hantering som jag hade på
min hund, så har hältan släppt efter.
Kunde vara att de exempelvis legat länge och lite tokigt på en sida av
knäleden som är svag och att det blivit lite för mycket
Tex en lindrig övertänjning av en muskel som ligger lednära knäleden osv

Jo, det är skönt att ha det värsta över! Det var rätt så obehagligt i början då hon hade rejält ont!

I början skulle vi bara ta henne ut och rastas tre gånger om dagen. Direkt hunden tillät så började vi böja och sträcka på benet + massage. Promenaderna var till en början 5min 3x/dag, och ökades med 5-10min varannan vecka. Därtill gjordes en massa andra övningar bl a sitt/stå 10-15gånger 3x/dag. Hon omröntgades 10 veckor efter andra operationen och efter 12 veckor fick hon börja vara lös i korta stunder på plant underlag.

Veterinären sa att det är helt normalt med styvhet ibland, att då kan man ge smärtstillande och backa lite med övningarna och minska längden på promenaderna!
Tack för tipset om massage, jag ska pröva med det!!

Vi ska i lördag till uppfödaren och hälsa på, hon har varit jätte bra och hjälpt oss med allt!!:)

Min hunds ena korsband har brustit han gick och haltade till och från i ett år vet sa att han blir lite överanstärng men mycket är att dom är rädda för att det ska göra ont igen, nu lever min pojk ett normalt liv igen det är nu 2½ år sedan Jag är glad att vi betalade alla dessa pengar vi fick lägga ut mellen 25-30.000kr ur en plånbok, hans mediciner slog ut honom totalt, dåligt immunförsvar ledde till allt möjligt skabb, öron inflamation, luftvägsinflamation mm. ändå gick förs. ut med 24.000kr

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: Åsa A
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025