När är nästa helg?

Luff

Trådstartare
Det hände mig häromdagen - i måndags - att någon sa att det är xxxx redan nästa helg. Jag höll på att få skrämselhicka då jag planerar inför xxxx och trodde att jag tappat en hel vecka någonstans.
Men vi kunde sen enas om att det var helgen den 31/8 - 1/9 som xxxx var.
Jag tyckte då att det är ju inte nästa helg? Det är ju 24-25/8 som är "nästa" helg.
Hur tycker ni? Finns det korrekt svar?
 
Sv: När är nästa helg?

Intuitivt för min del så är nästa helg samma sak som närmaste helg om man är i början av veckan. Pratar man däremot om nästa helg på fredagen då utgår jag ifrån att man pratar om veckan därpå.
 
Sv: När är nästa helg?

Om någon hade sagt "nästa helg" till mig hade jag tänkt nästa igen, dvs inte den som kommer närmast. För mig kallas den som kommer nu i veckan "till helgen".

Jag skulle förresten inte heller kalla igår (för du menar väl igår - annars blir mitt svar ovan väldigt förvirrande :D) för "häromdagen"...;) "Häromdagen" är längre iväg än igår, tycker jag.

Finns antagligen inga "korrekta svar", misstänker jag!
 
Sv: När är nästa helg?

Närmast kommande helg är "i helgen" eller "nu till helgen" och nästkommande efter det är "nästa helg."
 
Sv: När är nästa helg?

Jag kan inte komma på att nån jag känner brukar säga till helgen. I helgen, däremot. Till helgen, är det norrländskt?
 
Sv: När är nästa helg?

jag säger till helgen och jag är från göteborg.

Nästa helg för mig är 31-1. Min syster är tvärtom, nästa helg för henne är närmaste helgen :crazy:
 
Sv: När är nästa helg?

24-25 är för mig "nu till helgen"
31-1 är för mig "nästa helg"

Samma här och jag råkar ut för samma missförstånd som TS stup i kvarten. Brukar för att vara på den säkra sidan säga något i stil med "nästa helg, alltså inte den som kommer nu". Men det är förvirrande att folk säger så olika O_o
 
Sv: När är nästa helg?

För mej är korrekt svar att "nästa helg" är helgen veckan efter den som är nu. Ska jag prata om helgen som är denna vecka, säger jag oftast "i helgen".

Men, min sambo tycker att korrekt är precis tvärt om! Han säger "nästa helg" om närmaste helg, och "näst nästa helg" om helgen därpå....

Så det beror nog helt på vem man frågar ;)

Det är ofta ett jäkla fram å tillbaka innan vi är ense om vilken helg vi pratar om :meh: :banghead:
 
Sv: När är nästa helg?

Det är ung samma sak som när jag åker bil och ser skylten "xxx nästa avfart" - har ingen aning om det är den närmaste avfarten dvs just nu eller om det är nästföljande avfart. Oavsett vilken de egentligen menar så har jag alltid fel... :o
 
Sv: När är nästa helg?

Det är väl bara att tänka som med ridpassen/träningen?
Nästa ridpass/träning är efter det först kommande passet/träningen med andra ord nr två i raden nästnästa är nr 3 osv.

På samma sett blir det då med helgerna i/till helgen (1), nästa helg (2) nästnästa helg (3) osv

Dessutom är det väl språkligt korrekt för den som är mån om svenskan.
 
Sv: När är nästa helg?

Nästa = nästkommande dvs den närmsta helgen. Som de säger på tågen "nästa uppehåll är X". Helgen efter det är nästnästa :)
 
Sv: När är nästa helg?

Det är ung samma sak som när jag åker bil och ser skylten "xxx nästa avfart" - har ingen aning om det är den närmaste avfarten dvs just nu eller om det är nästföljande avfart. Oavsett vilken de egentligen menar så har jag alltid fel... :o

Reklam/skyltmakarna har gjort en stor blunder med det där, då nästa avfart i det sammanhanget alltid betyder först kommande avfart. Om det vore korrekt skulle det tex stått: xxx "kommande" eller "först kommande avfart"
 
Sv: När är nästa helg?

Nästa helg är helgen som kommer här näst. Hur enkelt som helst om alla inte krånglade till det. Som när jag övningskörde. "ta nästa till höger". Och jag svänger givetvis till höger. Men vafan tydligen var det nästa efter NÄSTA. Alltså inte den närmaste avfarten utan först efter den :banghead:...
 
Sv: När är nästa helg?

Så då säger de fel på tågen och bussarna också? Det är ju tur att de och jag är överens annars hade jag väl aldrig hittat rätt när jag reser i främmande städer!
 
Sv: När är nästa helg?

Jag brukar försöka vara tydlig och säga "inte nu till helgen, men nästa". Men håller också med den som sa att vilken helg "nästa helg" är, beror på vilken dag i veckan det är.

/Lady_S
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp