När är man klar för start?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare allroundhästarna
  • Startdatum Startdatum
Sv: När är man klar för start?

brageh skrev:
Kan ju vara så att hon går så bra nu för att hon behöver tyngden av tunga ridskor. Fast det gäller oftast fram, bak kanske du kan lätta henne.. Till vanliga travjärnskor :banana:

Det skulle kunna vara... Men jag skulle aldrig lägga tyngden i skon utan lägga på boots hellre till loppet så hon inte går med tyngd hela tiden... det är aldrig bra :crazy:

På endel hästar funkar det inte med boots... då måste man ha tyngden av skon.

Det skulle vara intressant att få veta vad exakt ditt tidtagarur stannar på efter att du kört den 1100m långa slingan.

/Lines-som tvivlar

allroundhästarna skrev:
Varför jag frågar här är just för att slippa åka ner till banan och "göra bort sig":o . Hoppas ni fattar. Jag har ALDRIG varit på banan med en häst förut.
Därför frågar jag en massa här först. (För att få lite MOD)

Oj oj ..om du bara visste hur många "knuffar" jag behövde för att våga låta proffsen testa min första häst på banan :o :D
Alla har varit där "för första gången".

Människorna på travbanorna är oftast oerhört hjälpsamma och ytterst få gör sig lustiga på andras bekostnad ;)

Skickar över en massa MOD och är säker på att du kommer att bli väl omhändertagen !

// Suzanne som ställer massor av "dumma" frågor kors och tvärs varje dag ...men jag lever än :p

ps. Som de andra skriver är det viktigt att kolla upp försäkringsskyddet innan.....ds.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska mäta upp sträckan i helgen och klocka på nytt. Jag ska även ta bilder på underlag, utrustning mm. (även på tidtagaruren:D )
Jag hoppas att jag kan få praktisk hjälp med att köra henne på banan någon dag, ska försöka få tag på någon tränare som kan prova henne. Går hon bra så kanske man skulle satsa på att ta B-licensen ändå!

Förresten, har för mig att du skrev tidigare att det fanns en massa travtränare som använde sig av träningsbanan.. Att du inte ber dem köra hästen en gång hemma?

Men du skrev ju att det är hästens sista år att tävla?

Hinner du verkligen att ta licensen, köra igång hästen och starta då???

B-licenskurserna på min bana körs 1-2 ggr om året, oftast bara en gång då det går att trycka in nästan obegränsat med folk på en sån kurs.

Jag känner dom inte, men man möter dom eller blir omkörda (jag brukar stanna när dom kommer i full fart bakom, eftersom att med mycket snö så dämpas ljudet så mycket och jag vet inte hur min häst gör om hon blir överraskad bakifrån med en i full fart)
Jag ska kanske kolla vart dom bor och göra ett besök någon dag.

Jag tror att en "tjejkusk" skulle passa min dam bra, hon har börjat ty sig till mig och gör allt jag ber om och är VÄLDIGT känslig för hårda ord och gester. Hatar spön. Har varit något bakrädd men nu ska det mycket till innan hon hoppar, och hoppar hon så är det bara för att kunna se vad det var som hände. (nyfiken)

allroundhästarna skrev:
Jag ska mäta upp sträckan i helgen och klocka på nytt. Jag ska även ta bilder på underlag, utrustning mm. (även på tidtagaruren:D )

Jag skulle inte köra så fort en gång till bara för att bevisa något här (måste ju varit fullt ös medvetslös :eek: )...bättre att låta en tränare känna av om det finns chans att komma till start.

Jag kan bara säga att det var INTE "fullt ös medvetslös". Jag höll bara ett litet stöd i tömmen och smackade lite, jag använder ALDRIG spö eller något för att jaga framåt med, eftersom att hon tycker inte om spöliknande saker (spön, grenar, pinnar etc.)

allroundhästarna skrev:
Jag kan bara säga att det var INTE "fullt ös medvetslös". Jag höll bara ett litet stöd i tömmen och smackade lite, jag använder ALDRIG spö eller något för att jaga framåt med, eftersom att hon tycker inte om spöliknande saker (spön, grenar, pinnar etc.)

Nej...jag trodde inte att du "jagade på" henne , men ofta springer hästarna glatt och villigt betydligt snabbare än vad som är nyttigt för dem.

allroundhästarna skrev:

:rofl: :rofl::rofl:

Det här blir bara bättre och bättre...

Med den utrustningen och det underlaget skulle jag ha ganska fullt ös på mina varmblod... :D :o

Järvsöfaks, släng dig i väggen. :angel:

Sträckan eller klockan spelar oss nog ett spratt :D , men det kan ju finnas kapacitet även om just den här supertiden inte stämmer. Lite synd i så fall att hästen inte startats tidigare :crazy:

ghost skrev:

Med den utrustningen och det underlaget skulle jag ha ganska fullt ös på mina varmblod... :D :o

Eller inte min Nordisdam travade som en gudinna med rockard utan käk m,m hemma på åkern. Gick 37 500m hur enkelt som helst...
Men när jag efter mycket om och men åkte in på banan kunde hon inte ett dugg med sulkett m,m gick ca 3 min tempo fortare fich hon minst 8 ben...

Det är så bra att jag håller på att trilla av stolen.....har slagit huvet i tangenbordet och undrar hur jag ska komma mig upp...
Vem var den där Järvsöfaks du pratade om?

Kanske hittat en till Örängs Juvel? som Juvelen här på sidan har? Om än i senaste laget?!

Ostartad, köpt som rid/kör/sällskapshäst.
Debuterade som 7-åring (-04) och vann på 34,6 med många längder.
Har sedan dess 28 starter 10-4-5 & gjorde bokslut -05 med intjänat 197 700 kr
Lycka till även denna säsong Juvelen!

allroundhästarna; far på banan och testa, svårt för oss att sitta här och sia om det är bu eller bä... enda raka svaret får du av nån som är aktiv och kan köra och testa på banan.

ghost skrev:

:crazy: ..

Glöm inte det viktigaste.
Att tipsa oss om debuten i tråden "Bukehästar till start 2006".
Här finns det pengar att tjäna på toton....:cool:

Nu tycker jag ni är lite taskiga, ska vi få in fler i sporten genom att skratta åt dom som vill prova? Må så vara att tiden kanske inte stämmer, men det är väl bättre att uppmuntra trådskaparen att åka till banan och prova så man får besked. Man ska aldrig säga aldrig, tiden kan ju stämma och då är det bara att gratulera trådskaparen och för oss andra att spela friskt på hästen i fråga.

Jag är i alla fall hemskt nyfiken på att höra resultatet på banan.

tycker inte du ska lägga ner jobbet att mäta upp slingan.Med ett 30m måttband är det i alla fall omöjligt att få fram ett bra facit.
Men om du vil få en givade måttstock på din häst så hör dig för hur fort de andra har kört på slingan med sina hästar,och vad "banrekordet" är.
Sen som sagt,hur mycket stannar klockan på åt dig?Jag tror det kan det vara så att du räknar om tiden fel?

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix