När är man klar för start?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare allroundhästarna
  • Startdatum Startdatum
Sv: När är man klar för start?

Jag har travsele själv ( sen har jag inte använt så mycket saker på henne) och sulky får jag låna på travbanan. Dra dit hästen gör jag själv. Så det är egentligen startavgiften och ev. boxhyra någon timme?!
Kan man inte få med hästen på en träningslista utan att skriva över hästen en 1000-del? Om jag kan få någon i damklubben att köra henne i ett kvallopp då? Eller en proffstränare?

Varför jag frågar här är just för att slippa åka ner till banan och "göra bort sig":o . Med det menar jag att eftersom att jag inte vet "när en häst är klar för start" så vill jag ju inte åka ner med henne och så är hon långt ifrån startklar.
Hoppas ni fattar. Jag har ALDRIG varit på banan med en häst förut.
Därför frågar jag en massa här först. (För att få lite MOD)

Visst låter det snabbt, men jag klockade i gårkväll också med ett riktigt tidtagarur och vi sprang åt andra hållet, då blev tiden 1,30 (utan tiondelar). Eftersom att det bor endast travhästtränare runt omkring så har dom mätt upp med ett sådant där mäthjul. Jag får nog ta fram måttbandet själv och mäta (har tyvär bara ett 30-meters måttband):crazy:

Vilken utrustning behöver man då?
Jag har bara använt travselen med ett vanligt träns och ett tredelat bett. Hon har för nuvarande ridskor med brodd och snöklampsula på fötterna. Sen har jag använt slaggjord ett tag bara som säkerhet innan jag visste hur hon funkade med vagn efter sig. Hon har aldrig slagit så den har jag plockat bort. Jag har ibland använt slaggjorden som resgjord då hon varit tvungen att köras ensam (utan kompis) men den har inte behövts heller. Sen har jag haft en halsförlängare (gummisnodd) som springrem bara för att jag har känt mig lite osäker på att få stopp när hon har huvudet så högt eftersom att vi kör på trafikerad väg.
Finns det utrustning som man MÅSTE ha?

Men om det stämmer som du säger att hon går 1.30 med tungrochard kommer ni ju slå travsvergie med häpnad i sommar.

Du måste ha hästen hos en proffstränare om du ska få med henne på en tränarlista, utan att skriva över henne på en amatörtränare.
Tycker inte alls att du ska vara rädd för att åka till banan, det gör man ju även med hästar som inte alls är startklara. Finns säkert en hel del tränare som kan hjälpa dig där och man får ställa "dumma" frågor!!!
Angående utrustningen så går det säkert bra med din sele men du behöver ett travhuvudlag med uppkäk. Annars är det svårt att säga vad mer för utrustning din häst behöver, det varierar från häst till häst.
Låt någon travkunnig testa henne på banan så får du säkert svar på vad som behövs.
Lycka till och skriv gärna hur det går!!!

Det är ingen utrustning du måste ha för att åka ner och testa hästen på banan. Du kan låta den som kör hästen köra den i en vanlig träningsvagn, villket du säkert kan få låna på banan. Och om hästen går bra på det träns du har nu så behöver du ju inget annat heller, man måste inte ha ett travhuvudlag

Om hästen verkar funka bra på den utrustning du kört med hemma, skulle jag testa den så, tränaren har säkert tips till dig när h*n har provkört hästen (om det är något som behöver ändras)

Det låter ju verkligen som om du har hittat nyckeln till din häst, om än lite sent... men åk ner nu och testa den på banan så har du ju ett svar på om det stämmer.

För att få hästen på någons lista måste det vara en proffstränare, om du själv ska stå som ägare, annars måste den amatör som ska ha hästen på listan vara delägare och stå som företrädare, eller så skriver du ett leasing kontrakt med den amatören...
Det kostar det samma om du väljer att skriva över hästen oavsett leasing eller delägare, dvs 525kr

Start avg är 80+moms och boxhyra brukar gå på 200+moms.

Ring nu till någon tränare och få hästen provkörd...

Vilken utrustning du behöver beror på hästen och är omöjligt att svara på här. Gör som giffan sa och åk ner till banan med den utrustning du brukar köra henne med så får du säkert tips och råd av den tränare du anlitar. Jag betalade 50 spänn till travtränaren när han provkörde min pålle. Och stod i hans stall, så någon stall- /banavgift betalade jag inte heller.

Jenny

allroundhästarna skrev:
Hon har för nuvarande ridskor med brodd och snöklampsula på fötterna. Sen har jag använt slaggjord ett tag bara som säkerhet innan jag visste hur hon funkade med vagn efter sig.

Ett varningens finger!

Akta akta akta för att köra fort med ridskor, den KAN skada senorna och "bräcka" ner om du kör för fort med för mycket vikt...

Det hände min häst, skulle provas för trav o smällde djupa böjsenan m ridskor :crazy: Jag visste inte bättre då....

Så var försiktig, så du kommer ut till start o kan tjäna lite pengar :)

Tack för alla tips!
Jag vet att det är tungt med ridskor och att dom kan slå i knäna något otroligt.
Om jag ska ner på banan så får jag nog sko om henne till någon travsko som motsvarar vad hon har idag fast lättare.
I helgen ska jag även mäta upp sträckan för att se om det är rätt längd. (med mitt lilla måttband :crazy: )

Det roliga med denna lilla dam är att hon ser ut som det är skitkul att springa fort, hela hon visar upp sig. Och vad hon njuter av stretchningen sen efteråt. Och hon kan verkligen slappna av efteråt, när man stretchar frambenen och sträcker dom framåt så är det inga problem att hålla hoven ca 70 cm över golv. (förr var man glad över 10 cm) men man måste hålla balansen åt henne för hon vinglar hela tiden annars.

jag skulle aldrig våga åka så fort i en rockard bakom en häst. tycker man har så liten kontroll från en sån vagn fast iofs är jag ju rätt skadad och kör med speedcart hehe. har åkt i typ 10 tempo bakom en idiothäst med rockard och jag flög som en vante där bak.:crazy:

allroundhästarna skrev:
Tack för alla tips!
Jag vet att det är tungt med ridskor och att dom kan slå i knäna något otroligt.
Om jag ska ner på banan så får jag nog sko om henne till någon travsko som motsvarar vad hon har idag fast lättare.

Kan ju vara så att hon går så bra nu för att hon behöver tyngden av tunga ridskor. Fast det gäller oftast fram, bak kanske du kan lätta henne.. Till vanliga travjärnskor :banana:

Om jag har ridskor fram, tror du inte att hon slår i knäna då?
Jag har inte sett något skavt på knäna men man vet aldrig. Vill ju inte ha en knäskadad häst bara för någon dumhet man gör. Jag har kollat leder mm efter att vi har kört och hon är inte varm någonstans heller.

Är hon inte trång och hög i gången så är det säkert ingen större fara för knäna, sätt på knäkappor om du är orolig. Kan ju som sagt hända att hon behöver vikten och inte alls går lika bra med lättare skor, oftast går hästarna att lätta ju bättre dom blir, men vissa funkar ju bara på viss balans.

Inte behöver du hålla på och kontrollmäta banan hemma. Du behöver inte vara orolig för att göra bort dig. De flesta hästar börjar gå på banan långt innan de är startklara, det är väldigt få som är startklara direkt. Be någon prova hästen, säg att du vill se om det finns någon fart i hästen och om det är någon idé att träna vidare.

Tycker du ska ringa runt till tränare runt omkring dig och fråga om du kunde komma med hästen och att denne kan göra ett utlåtande om huruvida hästen har resurser. Där kan du även få råd för att förbättra för hästen. Lycka till.

En sak till som jag inte vet nämnts någonstans i tråden, har bara skumläst.

Om hästen inte står i träning hos någon skulle jag aldrig ta med den till bana och provköra över huvud taget pga att försäkringen inte gäller då.

Som kusk skulle jag aldrig provköra någon annans häst om den inte var i träning och jag skulle aldrig ta med nån av mina egna om den inte var i träning.

Händer det något = problem :eek:

Enl. travbanechefen så har ALLA rätt att köra på travbanan, oavsett licens eller inte. I och med licens så är man försäkrad därigenom, men håller man på med hästar så ser man nog till att man är försäkrad ändå. Hästen är väl ändå försäkrad?
Eller menar du att om hästen skadar en annan häst så är frågan ""vem betalar" skadorna?!
Hur gör alla travtränare (med licens) som tränar på allmänna vägar mm. Gäller försäkringen då?

allroundhästarna skrev:
Hur gör alla travtränare (med licens) som tränar på allmänna vägar mm. Gäller försäkringen då?
Ja, försäkringen gäller vid alla tillfällen

Ja, precis så menar jag.

Jag har inte järnkoll på reglerna men när jag tränar på andra ställen än banan är det upp till mig själv som tränare att se till att ha ett ordentligt försäkringsskydd. Annars skulle det nya försäkringserjudandet från BTR vara rätt onödigt? På banan däremot har jag i min licens en försäkring som gäller när mina hästar skadar annans egendom.

När man tar kör/ridlicens måste hästen stå i träning hos någon och jag vet att det har med försäkringarna att göra.

Jag tror att det är tränarens och inte kuskens försäkring som träder in när ekipaget skadar andra/annat.

Om hästen skadar sig själv går det givetvis på hästens egen försäkring men det är mycket annat som kan hända.

När jag hjälpte en kompis att träna hans häst var det HANS licens som gällde för den hästen.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix